Staré texty objasňují kromě jiného i názory jogínů na chorobu a naznačují, jak působí jógové techniky na člověka. Pokusíme se podat tyto názory jazykem současnosti, pokud možno v laických pojmech. Jóga se v podstatě nezaměřuje na léčení chorob, ale na zlepšení souhry systémů a funkcí v organismu s cílem dosáhnout nejvyšší možné tělesné a duševní zdatnosti. Vše, co napomáhá tomuto cíli, se stává součástí jógy.
Strečing (stretching) je anglické slovo. Znamená natahování, roztahování, ale v současnosti jím celý svět označuje především speciální cvičení na protažení zkrácených svalů, zvětšení pohyblivosti a ohybnosti těla. Strečing je stejně důležitý pro rekreační sportovce, vrcholové sportovce i lidi s malou pohybovou aktivitou z následujících důvodů:
Druhým rokem jsem jako hlavní lékař měla možnost sledovat průběh ultramaratonu na 48hodin, který se uskutečnil na brněnském výstavišti na galerii pavilonu Z.Již minulý rok jsem byla překvapena, že drtivá většina závodníků nemá žádné lékařské zázemí, chybí základní znalosti v oblasti výživové suplementace, která je pro takový závod doslova životní nutností. Dovolte mi proto několik základních rad:
Tuto skutečnost nemusíme a nechceme rozebírat. Jen je vhodné si uvědomit, že člověk se neliší od zvířat a od lidoopů tím, že k zisku potravy nepotřebuje svoje tělo, ale mozek. Ale tím, že přestože primárně rozvíjí svůj mozek, myslí také na udržení kvalitního pohybového aparátu, který ho za dob lidoopích živil.
Čchi-kung harmonizuje organismus člověka a jeho vztah k okolí. Organismus samotný se dostává do lepšího funkčního stavu a je lépe odolný proti onemocněním. Použitím různých pozic těla, regulací dýchání a mysli může člověk získávat životní energii k léčení nemocí a upevnit si zdraví. Dýchacím cvičením si člověk buduje vitální energii a umožňuje svým vnitřním orgánům normální fungování a efektivní fyziologickou činnost.
Čínské zdravotní cvičení čchi-kung je jednou z nejcennějších částí kulturního dědictví Číny. Jeho význam a cíl směřují k udržení zdraví, práceschopnosti a prodloužení věku lidí. Aktivní a cílevědomé provádění čchi-kung harmonizuje člověka a jeho vztah k okolí.
Panu Miloši Škorpilovi se podařilo neuvěřitelné - uběhnout 1368 km okolo České Republiky za 16 dní! Zeptali jsme se na jeho pocity, problémy, motivaci, způsoby relaxace, jídelníček a dozvěděli jsme se plno zajímavostí, postřehů i užitečných rad pro jakoukoliv sportovní aktivitu.
Skákání na trampolíně je jedním z nejlepších způsobů, jak rozproudit lymfu ve všem těle. Opakující se pohyby nahoru a dolů výrazně podporují stlačování krevního a lymfatického řečiště a napomáhají tak k odplavování toxinů a odpadních produktů z buněk našeho organismu. Toto má na náš organismus plno blahodárných účinků.
Aerobní cvičení je jakákoliv činnost, která zvýší dechovou a srdeční frekvenci a tím pádem i množství přiváděné okysličené krve ke svalům a orgánům. Aerobic, běh, svižná chůze, plavání, jízda na kole, běžecké lyžování - to vše jsou činnosti prospěšné vašemu zdraví, provozujete-li je pravidelně alespoň patnáct minut.

Stránky

Reklama

Reklama