Sportovci pozor na "naředěné" tělo

Tekutiny v těle, resp. svalech sportovců fungují jako chladicí kapalina v autě. Když chceme auto ochladit, nejedeme s ním do rybníka, ale naplníme chladič. Se svaly je to podobné – studená sprcha nebo bazén nás sice pocitově ochladí, ale našim svalům to nestačí, musí se chladit zevnitř. Ve vodě jsou také rozpuštěné látky, které svaly pro svou práci potřebují, a právě voda je do svalů dopravuje.

Dostatek správných tekutin v těle zároveň pomáhá odvádět pryč z těla odpadní látky, které vznikají nejen při svalové práci, a významně podporuje činnost mozku.

Základem veškerého pitného režimu by měla být čistá neochucená voda. Protože ale při sportu dochází k rychlejším ztrátám minerálních látek především pocením, je dobré doplňovat tělu kromě vody i minerální látky. K tomu mohou kromě speciálních sportovních nápojů dobře posloužit také přírodní středně nebo silně mineralizované vody. Pro doplnění energie jsou pak vhodné minerální vody ochucené. Jejich výhodou je pouze třetinové množství cukru ve srovnání s limonádami nebo dokonce ovocnými džusy, často spojovanými se zdravou výživou. Ovšem pozor, ani s ochucenou minerálkou to nesmíme přehánět, jinak příznivý nižší obsah cukru ztratí své kouzlo.

Proč nestačí obyčejná kohoutková voda? Podmínky pro vodu k pití pochopitelně splňuje i voda kohoutková, jenže… Při středně až velmi intenzivní sportovní aktivitě dochází k velkým ztrátám nejen tělních tekutin, ale i minerálních látek a energie, k jejichž doplnění kohoutková voda nestačí. Tělo by tak sice mělo dostatek tekutin, ale zároveň nedostatek minerálních látek, bylo by „naředěné“. Takový stav vede k velké slabosti celého těla, křečím, vnitřním otokům nebo dokonce ztrátě vědomí. Na nutnosti doplňovat během fyzické aktivity kromě tekutin i minerální látky se shodla naprostá většina populace – jak sportovci, tak i nesportovci.1)

A jak je to s kávou před tréninkem, pivkem po sportu nebo zahřívacím drinkem na sjezdovce? Zatímco kvalitní espresso před sportovním výkonem může posloužit jako slušný „nakopávač“, konzumace alkoholických nápojů není ani trochu prospěšná. Sportem rozprouděná krev rozšíří alkohol tělem rychleji, a stav lehké opilosti přijde tím pádem mnohem dříve než obvykle. Mezitím už ale koluje v těle alkohol, který sportem vyčerpanému tělu zákonitě neposkytuje tu nejlepší službu. V zimě navíc alkoholické nápoje roztahují cévy v prstech, a způsobují tak zdánlivý pocit tepla. Krev v roztažených cévách však chladne snadněji a než si uvědomíme skutečný chlad, překrytý hřejivým pocitem alkoholického drinku, riskujeme podchlazení.

RNDr. Pavel Suchánek

odborný konzultant AquaLife Institutu v oblasti nutriční péče

odborník na výživu při sportu

nutriční poradna FitBee, s. r. o., Praha

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář
Zařazení na fórum: 

Komentáře (2)

  • Obrázek uživatele Pedra
    Pedra (anonym)

    taky sportuji, chodím běhat a cvičím jogu, takže beru magnezium, abych neměla svalovou horečku a vitamin C n aposílení imunity

    Pro 29, 2021
  • Obrázek uživatele Zrclomann
    Zrclomann (anonym)

    a proč si tak ničíš sportem tělo?

    Pro 29, 2021

Přidat komentář

Reklama

Reklama