Reklama

Za pití alkoholu hrozí cyklistům vysoké pokuty

Více než polovina cyklistů pije při vyjížďkách na kole alkohol, zjistilo v anketě sdružení Fórum Pijte s rozumem. Vyplynulo z ní, že alkohol za řídítky pije 53 procent mužů a 28 procent žen.

Z dotázaných mužů většina nepovažuje pití za velké riziko. Přitom každý druhý přiznal, že má on nebo jeho známý za sebou nehodu na kole pod vlivem alkoholu. Zkušenosti s cyklistickou nehodou má devět z deseti mužů starších 40 let, uvedlo sdružení ve zprávě, kterou poskytlo ČTK.

    “Ženy jsou v pití alkoholu na kole zodpovědnější, 70 procent uvedlo, že považuje alkohol za řídítky za riziko. S nehodou pod vlivem alkoholu se setkala pouze každá pátá žena,“ uvedl k výsledkům výkonný ředitel Unie výrobců a dovozců lihovin Vladimír Steiner.

    Podle zákona hrozí cyklistům stejné pokuty jako podnapilým řidičům aut. Jízdou v podnapilosti se mohou dopustit trestného činu a zaplatit až 50.000 korun. Pokuty přitom začínají už od nízkého promile alkoholu v krvi. Třeba hodnota 0,35 promile, které dospělý člověk dosáhne po dvou velkých pivech, může cyklistu vyjít až na 20.000 korun.

    Většina dotázaných se hájí, že při jízdě na kole si dají nanejvýš jeden alkoholický nápoj. Problém ale je, že už od 0,3 promile alkoholu v krvi se zhoršuje schopnost rozeznat pohybující se světla a zhoršuje se odhad vzdálenosti a schopnost zodpovědně řídit.

Reklama

    Z dotázaných si 83 procent myslí, že policisté nedostatečně kontrolují alkohol u cyklistů. Policisté se zaměřují více na kontroly řidičů motorových vozidel. Opilí cyklisté ohrožují bezpečnost na silnicích, zranění ale častěji způsobí sobě než ostatním.

    Pokud se střetnou s ostatními účastníky silničního provozu, padá ve většině případů vina na ně. Dopravní nehody s účastí cyklistů loni podle statistik v téměř 60 procentech případů zavinili cyklisté.

    Fórum Pijte s rozumem vzniklo v roce 2003, věnuje se osvětě a prevenci.

Zdroj: ČTK

Reklama

Komentáře

Mary (St, 4. 7. 2012 - 13:07)
Jednou jsou to účastníci silničního provozu, tak je to snad jasný. Ještě by nemuseli jezdit na kolech po přechodech pro chodce.
luboš (St, 4. 7. 2012 - 16:07)
Chodec je také účastník silničního provozu, tak by měli kontrolovat i chodce a za 0,3 promile dát každému 20 000 Kč pokuty.
! (St, 4. 7. 2012 - 21:07)
Už není co rozkrádat, tak se bude panstvo hojit na obyčejných lidech.
... (St, 4. 7. 2012 - 21:07)
Ožralý cyklista v noci, uprostřed cesty je noční můra. Ale při cykloturistice si někde po obědě jedno pivo dám a nikdo mi nenamluví, že to má nějaký vliv na jízdu.
Mary (St, 4. 7. 2012 - 23:07)
Chodec je také účastník...Chodec chodí po chodnících, tak jakýpak silniční provoz?? :-)))
luboš (Čt, 5. 7. 2012 - 10:07)
Chodec chodí po...A kudy chodí tam, kde chodník není anebo když přechází silnici? To se vznáší? A cyklisté zase jezdí po cyklostezkách.
Srazil ženu a … (Čt, 5. 7. 2012 - 13:07)
A ožralý Janoušek jezdí vesele dál. Zákony neplatí pro bohaté kmotry?
Mary (Čt, 5. 7. 2012 - 13:07)
A kudy chodí tam, kde...To ano, přechody pro chodce, nebo chůze po krajnici. Ovšem chodec nemá žádnou trestní odpovědnost, a i když bude mít 4 promile a skočí autu pod kola, na vině je vždycky řidič.
petr (Pá, 6. 7. 2012 - 07:07)
Chodec je také účastník...to je sranda!no ještě dostanou body !a chodci taky !a budou mít všichni povinně vestičky!a to nabylo ani za komančo to jsme to dopracocali!samá vysoká plzenská
konec sveta (Pá, 6. 7. 2012 - 13:07)
No jasne. A nejlepsi je, kdyz policajti kontrolujou na alkohol cyklisty, kteri ani na silnici nevjedou, jen jezdi kolem reky po stezce a to jeste krokem, protoze rychleji se neda. At ty ku.dy jdou radsi kontrolovat na silnici. Onehdy jsem jel autem a malej spratek pod dozorem otce delal uprostred silnice na kole osmicky sem a tam a to za plneho provozu v obou smerech. Zastavil celkem tak patnact aut. To je asi v poradku. Takovy hovadiny si piste policajtum, aby vedeli, kde maji stat!!! Fuuuj! !!
eda (Pá, 6. 7. 2012 - 16:07)
Jednou jsou to účastníci...souhlas
Hela (Pá, 6. 7. 2012 - 22:07)
Kdyby radši policajti kontrolovali osvětlení cyklistů. Dnes jsem potkala slečnu v černém oblečení na kole, proti černému alfaltu jsem ji viděla na poslední chvíli.
... (So, 7. 7. 2012 - 09:07)
To ano, přechody pro chodce,...Není na vině vždy řidič, to je možná jenom Tvé zbožné přání.
pro Helu (So, 7. 7. 2012 - 20:07)
Osvětlení je nutné jenom za snížené viditelnosti, jinak je povinná pouze bílá odrazka vpředu a červená vzadu.
Tomík (Ne, 8. 7. 2012 - 08:07)
Chodec chodí po...milá Mery je vidět, že si nikdy neseděla na kole a mimochodem opilý chodec se motá na chodníku se neudrží, leze do silnice.
Mary (Ne, 8. 7. 2012 - 10:07)
Není na vině vždy řidič,...To právě není:ale řidič musí všechno předvídat. Tak jsou nastaveny zákony. Takhle vypadá rozhodování soudů:Před určitou dobou byla daná problematika řešena také jedním velmi zajímavým rozhodnutím Nejvyššího správního soudu (NSS), kde tento soud v rámci kasační stížnosti řešil několik velmi zajímavých otázek a vyjádřil se k řadě velmi důležitých skutečností. Skutkový stav byl takový, že na pouti, kde se pohybovalo i na vozovce značné množství chodců došlo ke střetu vozidla a chodce. Střet se odehrál v minimální rychlosti a pravděpodobně k němu došlo tak, že chodkyně stála u stánku, zády do vozovky a náhle a bez varování udělala krok zpátky do vozovky přímo do cesty velmi pomalu se pohybujícímu vozidlu. Střet byl velmi mírný a neměl prakticky žádné následky. Obecní úřad a následně i soud v rámci správního soudnictví však potvrdily trest pro řidičku za dopravní nehodu s ublížením na zdraví, ačkoliv k újmě na zdraví prakticky nedošlo.
ppp (Po, 9. 7. 2012 - 11:07)
Pokud jezdí na cyklostezkách, tak tam maj dopraváci houby co kontrolovat. A navíc, pokud jsou tam auty, flastr by měli platit oni......
... (Po, 9. 7. 2012 - 20:07)
To právě není:ale řidič...Kdyby neměl střet prakticky žádné následky, tak by nebyl důvod to vůbec šetřit jako nehodu.
Rozhodnutí se týká tohoto případu, v jiném případě může být rozhodnutí jiné. To je ostatně i několik rozhodnutí v případě rychle jedoucích motorkářů po "hlavní".
... (Po, 9. 7. 2012 - 21:07)
Doplnění pro Mary: tak mám dojem, že jsi tento případ obrátila úplně naruby a účelově ho vykládáš po svém.
On totiž právě NSS nakonec zrušil trest pro tu řidičku.

viz: http://kraken.slv.cz/5As32/2008
Mary (Út, 10. 7. 2012 - 10:07)
Doplnění pro Mary: tak mám...Mezi fakty a dojmy doufám děláš rozdíl. :-)No tak slááááva, radujme se ze záblesků zdravého rozumu!!.-)))))
Cyklista (Pá, 3. 8. 2012 - 22:08)
Myslím, že by bylo vhodné u cyklistů, na rozdíl od řidičů, tolerovat malé množství alkoholu max. cca 0,3 - 0.5promile a to z několika důvodů.
- Absolutní nula je z fyzikálního hlediska nesmysl, je to dáno jen dokonalostí, nebo spíš nedokonalostí kontrolních přístrojů a výkladem naměřených hodnot.Je to 0 ; 0,0 ; 0,00 ; 0,00000 ?
- kolo je mnohdy jediný dostupný prostředek pro návrat z různých společenských akcí, kde si nedat pivo např.ke grilování je téměř nesplnitelné. Jak se mají dostat domů z hospody ze sousední vesnice? Kofolu tam určitě pít nebudou, autobus večer nejezdí, pak auto, moped a kolo, Co je z toho nejbezpečnější při 0,5 promile? Prodloužení reakcí u cyklisty při rychlosti jakou se pohybuje je zanedbtelné. Opilý řidič snadno jede 160 a kosí stromy i chodce kolem silnice a spolujezdce , cyklistu, která by se opil a jel víc než 100, takového neznám, i když znám takové, kteří si rozbili nos, ale to nebylo s 0,5, ale 2,5promile. A víc, než 0,5 by mělo být stejně postihováno jak u řidičů.
Mnohem nebezpečnější než cyklista s 0,5 je černý cyklista velmi časté i na hlavních silnicích .
- sportující cyklista musí doplňovat tekutiny a pivo je na to velice vhodné a zodpovědný si nedá víc než jedno , o mnoho lepší než lepivé přeslazené limonády
... (So, 4. 8. 2012 - 11:08)
Myslím, že by bylo vhodné...Asi tak nějak.
Reklama