Zdravotní efekt a rizika inline bruslení

Struktura pohybu na inline bruslích se podobá běhu, i fyziologický účinek je obdobný. Klouby dolních končetin jsou však oproti běhu více šetřeny, jsou zatěžovány jen o něco více než při chůzi. Atraktivitu inline bruslení nesnižuje ani podstatně vyšší riziko úrazu než u pohybových aktivit s obdobnými účinky.

Vhodný terén pra inline bruslení by měl mít hladký povrch, profil by měl být rovinatý, bez velkých stoupání a prudkých sjezdů. Potěšení z jízdy je vázáno na dostatečné zvládnutí techniky jízdy i brždění.

  Zdravotní efekt, který může přinést inline  bruslení, je mnohostranný. Můžeme pozitivně ovlivňovat aerobní zdatnost, posilovat stehenní a hýždové svalstvo, podněcovat rozvoj  balančních a koordinačních schopností, při efektivním režimu bruslení (dlouhé trasy, zátěž alespoň 3krát týdně) kontrolovat svou hmotnost.

Při nezvládnuté technice jízdy nebo při nesprávných návycích však může mít inline bruslení na zdraví i negativní dopady. Jde především o přetěžování páteře způsobené usilováním o aerodynamickou  polohu, tj. předklon, většinou ohnutý, s kulatými zády. Dlouhotrvající nevhodné  držení těla vyvolává bolestivost zad. Ohroženi mohou být hlavně ambiciózní začátečníci, kteří v nezvládnuté poloze přetěžují hlavně krční a bederní oblast páteře.

Je třeba bruslit jen s přiměřeným náklonem, s rovnými zády. Preventivní opatření spočívají ve zdokonalení techniky jízdy. Důležitý je trénink rovnováhy, dále posilování a protahování svalstva  podporujícího držení téla.

Rizika bolestivého zážitku při inline bruslení jsou vysoká. Nejčastěji řešíme odřeniny kůže, pohmožděniny a zranění kloubů po pádu. Nejohroženější jsou zápěstí, lokty, kolena, hlava.

Dalším velkým nebezpečím jsou zlomeniny, způsobené   upadnutím, zejména u žen ohrožených s přibývajícím věkem osteoporózou. U těchto   žen nepovažujeme jízdu na iniine bruslích za vhodnou.

Jednoznačnou prevencí je používat kompletní ochranné vybavení, přilbu   a chrániče končetin.

  Riziko úrazu se zvyšuje v nevhodném prostředí a při jízdě za nevhodných   podmínek. Bruslaři jsou považování za chodce a neměli by, pokud to není zvláštní   značkou povoleno, používat vozovky nebo stezky pro cyklisty. Měli by využívat   areály a parky pro iniine bruslení, které u nás pomalu začínají

  přibývat.

Zdroj: Fit programy pro ženy, Grada

 

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář

Komentáře (1)

  • Obrázek uživatele Roland
    Roland (anonym)

    Podle mne to je rizikové s nadváhou,když to člověk neumí.Hlavně jak brzdit,mít namontované brzdičky,či umět brzdit nakolmením koleček tahem na jedné noze,ale to už chce dobrou rovnováhu. Pro lidi s nadváhou asi platí,že méněš je více a začít na rovině,kde se nepletou psíčkaři,kočárky s malými dětmi,cyklisti,a podobní kazišuci.

    Čer 08, 2018

Přidat komentář

Reklama

Reklama