Začínáte běhat? Vyvarujte se častých chyb

Jarní počasí přímo svádí k tomu, abychom na nějakou dobu opustili prostředí posiloven a vyrazili sportovat do přírody. Jedním z nejúčinnějších kondičních, ale i kardio cvičení je běh. Jak se při našich prvních pokusech nezranit?

Nepřeceňujte své možnosti
Nestanovujte si pro začátek nesplnitelné cíle. Obzvláště, pokud jste v běhání úplní nováčci. Na počátku je zcela běžné, že neuběhnete ani takové vzdálenosti, které se vám normálně zdají směšné. Případný neúspěch vás totiž může lehce demotivovat či si akorát přivodíte zranění. Pokud je to potřeba, klidně běh střídejte s rychlou chůzí. Po několika pokusech si tělo začne zvykat a uvidíte, že budete mít daleko větší výdrž.

Zvolte vhodnou obuv
Běžecké boty jsou naprostým základem vaší výbavy. V obyčejných keckách budete cítit každý kamínek či nerovnost a navíc nebudete mít nohy pořádně zafixované. V takovém případě se pak nemůžete divit vyvrknutým kotníkům a podobně.

Naučte se správně dýchat
Správné dýchání je důležité, a to nejen při běhu, ale při spoustě každodenních činnostech. Pokud dýcháte špatně, běh často doprovází nepříjemné píchání v boku, které vám již po pár metrech může řádně zpomalit či zastavit tempo. Ideální stav je nádech na dva kroky nosem a výdech na další dva kroky pusou. Pokud běžíte pomaleji, poměr nádechů a výdechů může být i 3:3. Dýchat navíc musíte tak, abyste dokázali využít maximum kapacity. Tzn., že vaše nádechy by měly mířit do břicha. Pokud se vám při hlubokém dýchání nadzvedává hlavně hrudník, je to špatně.

Neběhejte na lačno ani hned po jídle a dodržujte pitný režim
Nejideálnější je vyběhnout cca dvě hodiny po jídle. Pokud patříte mezi milovníky ranního běhu, ani zde nezapomínejte dostat do sebe malou dávku cukru. Tělo je po několika hodinách bez jídla unavené a bez cukru nepodáte takový výkon. Co se týče pitného režimu, vhodná je neperlivá voda či neslazené bylinkové čaje po celý den.

Protáhněte se
Protažení je tolik důležité a přesto opomíjené. Běžci jsou často v časovém presu nebo jednoduše zapomenou. Řádné protažení je ovšem zcela zásadní nejen, abyste předešli úrazům spojeným s natrhnutými svaly, ale také mobilizuje klouby. Pokud například trpíte artrózou, nezoufejte! Ani u vás není běhání naprosto vyloučené, přestože to spoustu lidí tvrdí. Zkuste například volně dostupný lék Wobenzym, který pomáhá k ústupu zánětu a hlavně snížení bolestivosti.

Nepanikařte, pokud z počátku nebudete podávat přímo skvostné výkony. Vše je o tréninku a po čase sami uvidíte, že si běhání zamilujete.

Komentáře (5)

  • Obrázek uživatele Tomík
    Tomík (anonym)

    Chci si zkusit dát pár koleček co si mám oblíct? , nechci si zatím kupovat termo prádlo a na kratase je už v 6.30 zima . jsem muž 30let 80kg. Děkuji za radu

    Zář 10, 2015
  • Obrázek uživatele Péťa
    Péťa (anonym)

    Co třeba nějaká moderní tepláková souprava?

    Zář 10, 2015
  • Obrázek uživatele Tomík
    Tomík (anonym)

    Co třeba nějaká moderní...tepláky sice mám ale spíš takoví na doma.

    Zář 10, 2015
  • Obrázek uživatele Tomík
    Tomík (anonym)

    a co pod tu teplákovku ?

    Zář 10, 2015
  • Obrázek uživatele Míša
    Míša (anonym)

    a co pod tu teplákovku ?Nejlépe funkční prádlo, co dobře saje pot.

    Zář 11, 2015

Přidat komentář

Reklama

Reklama