Ultramaraton očima lékařky

Druhým rokem jsem jako hlavní lékař měla možnost sledovat průběh ultramaratonu na 48hodin, který se uskutečnil na brněnském výstavišti na galerii pavilonu Z.Již minulý rok jsem byla překvapena, že drtivá většina závodníků nemá žádné lékařské zázemí, chybí základní znalosti v oblasti výživové suplementace, která je pro takový závod doslova životní nutností. Dovolte mi proto několik základních rad:

Běh na dlouhé tratě se odehrává v aerobním režimu. Sportovec je schopen v tak zvaném setrvalém stavu běžet poměrně velmi dlouho. Rychlost, kterou je po tuto dobu schopen vyvinout závisí na celkové trénovanosti organismu. Ultramaraton je dlouhodobý aerobní výkon, který vyžaduje pravidelný přísun energetických zdrojů a minerálů, aby nedocházelo k rozvratu vnitřního prostředí organismu.



Právě ultramaraton vyhrává závodník, který nejen dobře běží, ale zároveň si nejméně rozvrátí svoje vnitřní prostředí.

Běh je pro organismus fyzický stres, při kterém se preferenčně větší část krve z oběhu dostává do svalů. Vnitřní orgány jako žaludek a střeva jsou šizeny, dostávají méně okysličené krve z krevního oběhu. Z toho plyne horší vstřebávání potravy ze zažívacího traktu.

Dále dochází ke ztrátě vody a minerálů a tzv. hemokoncentraci (zahuštění krve v těle).

Z výše uvedeného plynou následující výživová doporučení:

  • pravidelné popíjení hypotonického iontového nápoje, cca á 30 min. 1 -3dl nápoje podle potivosti a teploty okolního prostředí
  • pravidelný přísun energie 1x za hodinu 200 - 400kcal podle hmotnosti závodníka a intenzity běhu (za nejvhodnější považuji sportovní sacharidové nápoje ředěné ve vodě a to zejména pro jejich lehkou stravitelnost - na našem trhu je jich široký výběr)
  • jako zdroj energie též dobře poslouží různé druhy energetických tyčinek
  • jako povolené prostředky k podpoře výkonu lze dodávat též:
    carnitin, antioxydanty, malé dávky creatinu, vitamínové preparáty, tekuté aminokyseliny, větvené aminokyseliny??.
  • naprosto nevhodná je konzumace masa a tučných jídel během výkonu!!!
    maso a tuky významně zatěžují zažívací trakt, jsou velmi těžce stravitelné zejména během fyzické zátěže (viz. výše)
  • nevhodná je též konzumace ostrých dráždivých jídel, kyselého ovoce či zeleniny jako paprika, okurky ?

    Vytrvalostním sportovcům doporučuji obrátit se na specialistu pro výživu, který je schopen rozepsat výživovou suplementaci pro daný výkon.

    Příklady z letošního ultramaratonu (IAU GEMMA - BVV 48 HOURS INDOOR CHAMPIONSHIP)


  • italský běžec (Vicenzo Tarascio) cca v 1/2 závodu, poté co 4 hodiny odmítal jíst a pít zkolaboval,
    celková slabost, bezvědomí, výrazný pokles krevního tlaku, příznaky hypoglykemie
    byla mu aplikována infuze Riegerova roztoku, zapolohován, závod ukončen
  • ruská běžkyně (Irina Reutovich) druhý den ráno poté co 4 hodiny odmítala jídlo a pití si přivodila celkovou slabost, pocení, závratě, příznaky hypoglykemie, krevní tlak 70/40, křeče žaludku
    zapolohována, provedena injekční aplikace spasmolytika, postupně podán nápoj s obsahem cukrů a minerálních látek, postupně další zdroje energie, cca za hodinu normalizace stavu, závod dokončila

    Pokud by výše jmenovaní běžci dodržovali pitný a výživový režim, nemuselo k popsanému stavu dojít.

    Závěrem tohoto krátkého sdělení bych chtěla všem ultrasportovcům popřát zejména pevné zdraví a hodně úspěchů v dalších závodech. Vřele doporučuji zamyslet se nad složením stravy v přípravném období a výživovými doplňky jak v přípravě, tak při závodech.

    Minimálně 1x ročně doporučuji absolvovat komplexní prohlídku na oddělení tělovýchovného lékařství!!!


    Autor: MUDr. Jana Martinková

    CHIRONAX INVEST Řezáčova 1, 624 00 Brno, tel.: 08/41 22 45 22-3

    Poskytl Miloš Škorpil - Časopis Ultravytrvalost

    email: Skorpil@vubp-praha.cz

  • Komentáře (7)

    • Obrázek uživatele Návštěvník
      Návštěvník (anonym)

      hrvatski

      Dub 16, 2007
    • Obrázek uživatele Bouzek
      Bouzek (anonym)

      je to velice zajímavé,nikdy by mě nenapadlo že někdo kdo chce běhat závod takovéto úrovně je tak "blbý" aby 4hodiny nepil, několikrát jsem běžel závod 10hodin štafeta škol s tím spojený a ultramaratonce obdivuji, možná si to někdy zkusím taky a snad to se mnou dobře dopadne :) vždyť každý kdo to doběhne je vítěz,tak proč se kvůli sportu dostat do nemocnice.

      Črv 09, 2007
    • Obrázek uživatele ema
      ema (anonym)

      ja som este ultramaraton nebezala,ale bezala som rozne sutaze,takisto 10hodinovy beh,skusila som vselico,ale na toto by som sa asi nedala. musia byt teda poriadne trenovani :)

      Srp 26, 2007
    • Obrázek uživatele Návštěvník
      Návštěvník (anonym)

      hrvatski

      Dub 24, 2008
    • Obrázek uživatele Návštěvník
      Návštěvník (anonym)

      hrvatski

      Dub 24, 2008
    • Obrázek uživatele Káča
      Káča (anonym)

      Tady jsou zkušenosti slovenského ultramaratonce :) http://www.czechout.cz/article/turistika-beh/ultramaratonec-martin-koval/

      Říj 16, 2013
    • Obrázek uživatele x
      x (anonym)

      ja som este ultramaraton...Hlavně v mozku(pokud vůbec nějaký mají) musí mít zcela vygumováno.

      Říj 16, 2013

    Přidat komentář

    Reklama

    Reklama