Správné držení těla

Podíváte-li se na sebe do zrcadla z boku, měli byste mít v jedné rovině ucho, rameno, kyčelní kloub a vnější kotník. Zjistili jste, že tomu tak není? Pokud je vaše hlava vysunuta dopředu nebo zakloněná, hrudník plochý nebo vpadlý, ramena vytažená nahoru a dopředu, jedno rameno výš, lopatky odstávají, břicho je povolené a vystrčené, bederní zakřivení zvětšené či oploštělé, jeden bok vysunutý do strany nahoru, dolní končetiny utočené dovnitř, klenby chodidla jsou zborcené, neboť těžiště je na předním konci chodidla, pak je vaše držení těla špatné.

Při zvětšené bederní lordóze (prohnutí) se vystavujete zvýšenému zatěžování a postupnému opotřebovávání bederní páteře, kyčelních i kolenních kloubů a deformaci příčné klenby, kloubů palce i prstců nohy. Jinak řečeno, připravujete si podmínky pro vznik artrózy kloubů dolních končetin nemluvě o potížích s páteří.

Správné držení těla znamená:

  • Hlava je vzpřímená, temeno směřuje vzhůru.
  • Brada je nad důlkem mezi klíčními kostmi a svírá s přední stranou krku téměř pravý úhel. Snadno toho docílíte, zatlačíte-li spodní část šíje dozadu
  • Uši jsou v úrovni ramen
  • Ramena jsou rozložená do stran, spuštěná dolů, obě ve stejné výši.
  • Hrudník vypjatý, hrudní kost je více vpředu než břicho. Prsní bradavky jsou ve stejné výši
  • Lopatky jsou spuštěné dolů, jejich dolní konce neodstávají od hrudníku a jsou obě ve stejné výši
  • Břicho je oploštělé, zatažené, ale ne křečovitě.
  • Boky jsou ve stejné výši.
  • Pánev je podsazená a bederní prohnutí je pouze mírné
  • Dolní končetiny jsou v kyčlích mírně vytočené ven, špičky mírně od sebe, podélná i příčná klenba je správně vyklenutá, těžiště je uprostřed chodidel.


    Zdroj: Autorehabilitační soustava - Jana Kombercová, Marie Svobodová
  • Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
    Diskuze ke článku
    Přidat komentář

    Komentáře (25)

    • Obrázek uživatele IV
      IV (anonym)

      Mně se ohnul druhý prst na noze(vedle palce). Delší dobu pozoruju, že při chůzi(hlavně v nepevných botách) ohýbám prsty na nohou dolu, zdá se mi že tím lépe udržuju rovnováhu. Ale je to děsné, protože ohnutý prst bolí, udělal se na kloubu otlak.

      Bře 30, 2006
    • Obrázek uživatele MICHAL ZEMAN
      MICHAL ZEMAN (anonym)

      Mě bolí krční páteř a nevím jaké mám dělat cviky.Poradil byste mi někdo?Můj e-mail je jerry.michal"seznam.cz prosím,pište mi na e-mail.Děkuji.

      Bře 09, 2007
    • Obrázek uživatele simča
      simča (anonym)

      Mám špatné držení těla, ale není to tím, že bych se nesnažila jít vzpříma, prostě mám krk trochu vysunutý dopředu a také se mi ramena trochu ohýbají směrem dovnitř, nedokážu je narovnat ani silou když se soustředím tak, abych je měla jako ti, kteří mají záda rovná. Máte někdo zkušenosti s takovými těmi elastickými popruhy (nebo jak to nazvat) které bývaly dřív na zadních stránkách časopisů v rámci reklamy? Když si to člověk oblékne, tak ho to asi nutí být rovně a pak si tělo zvykne. Moc by mě to zajímalo, nikde jsem omožnostech nápravy nečetla a samo cvičení nepomáhá.

      Čer 18, 2007
    • Obrázek uživatele Leona
      Leona (anonym)

      A nevypadá to jako takové tílečko bez rukávů, v béžové barvě?

      Čer 18, 2007
    • Obrázek uživatele kk
      kk (anonym)

      Simco, zajdi si k ortopedovi, udela ti rentgen a posle na rehabilitaci, kde te nauci cvicit a posilit ty spravne svaly. Prvni vysledky ale uvidis nejdriv po pul roce, to neni zalezitost dvou tydnu a uz vubec ne nejakych gumicek. Preji pevne nervy

      Čer 18, 2007
    • Obrázek uživatele Milan
      Milan (anonym)

      Musí se hned k ortopedovi?

      Čer 18, 2007
    • Obrázek uživatele Léňa
      Léňa (anonym)

      No já myslím že spíš k neurologovi.

      Lis 14, 2007
    • Obrázek uživatele Tomáš
      Tomáš (anonym)

      Taky by mě zajímalo, kde se to naučím, chodím zkroucený jak paragraf...

      Kvě 23, 2008
    • Obrázek uživatele jakub kurcina
      jakub kurcina (anonym)

      dobrý den chtel bich se zeptat jestli spravném a narovnaném chozením jdou narovnat záda na delsi ucinek predem dekuji

      Led 13, 2009
    • Obrázek uživatele simona
      simona (anonym)

      dobry den,chodim k ortopedovi uz ctyri roky s bederni pateri a rika mi porad dokola,ze mam cvicit a chodit plavat,jenze na to nemam vubec cas.chodim do prace a staram se o svy dva mladsi sourozence.mohli by ste mi poradit na ty bolesti neco jinyho?

      Led 30, 2009
    • Obrázek uživatele simona
      simona (anonym)

      dobry den,chodim k ortopedovi uz ctyri roky s bederni pateri a rika mi porad dokola,ze mam cvicit a chodit plavat,jenze na to nemam vubec cas.chodim do prace a staram se o svy dva mladsi sourozence.mohli by ste mi poradit na ty bolesti neco jinyho?

      Led 30, 2009
    • Obrázek uživatele simona
      simona (anonym)

      dobry den,chodim k ortopedovi uz ctyri roky s bederni pateri a rika mi porad dokola,ze mam cvicit a chodit plavat,jenze na to nemam vubec cas.chodim do prace a staram se o svy dva mladsi sourozence.mohli by ste mi poradit na ty bolesti neco jinyho?

      Led 30, 2009
    • Obrázek uživatele simona
      simona (anonym)

      dobry den,chodim k ortopedovi uz ctyri roky s bederni pateri a rika mi porad dokola,ze mam cvicit a chodit plavat,jenze na to nemam vubec cas.chodim do prace a staram se o svy dva mladsi sourozence.mohli by ste mi poradit na ty bolesti neco jinyho?

      Led 30, 2009
    • Obrázek uživatele Ivan
      Ivan (anonym)

      Simčo, bez nějakýho cvičení to fakt nepůjde. Půlhodinu denně bys nevyšetřila?

      Led 30, 2009
    • Obrázek uživatele Lucka
      Lucka (anonym)

      Ahoj, zajímal by mě názor někoho z praxe. Mám vadné držení těla (zvětšená bederní i krční lordóza, zborcená klenba nohou, vbočený palec na noze, mírná skolióza, nedovinutost kyčelních kloubů,...) se kterým se celé dětství nic nedělalo, nyní je mi 25let a problémy jsou čím dál markantnější. Mohl by mi zde nějaký odborník poradit, zda je v mém případě ještě nějaká šance na nápravu a co pro to udělat? Které cvičení provozovat (pilates?), na koho se obrátit?

      Feb 10, 2009
    • Obrázek uživatele Markéta
      Markéta (anonym)

      Kde se naučit elegantní chůzi a pěknému držení těla?

      Feb 27, 2009
    • Obrázek uživatele AntraX
      AntraX (anonym)

      10 let jsem plaval a diky tomu mam tendeci mit tak trosku vystrcene bricho (jsem hodne esovite prohnut) a odstavaji mi lopatky. Nedokazu se narovnat tak aby mi lopatky neodstavali (je to tim ze ramena mam mirne dopredu, ale kdyz sje dam dozadu lopatky sice uz netrci, ale jsou stale vystouple), jak se mam narovnat aby lopatky nebyly temer videt?

      Bře 11, 2009
    • Obrázek uživatele pinky
      pinky (anonym)

      Na odstávající lopatky potřebuješ posílit svalit, co je mají přitahovat k zádům, tak aby splynuly se zádama. Jen tím, že se narovnáš, změníš postoj, to nepůjde. Takže mrkni na nějaké cviky na posílení mezilipatkových svalů a hlavně těch přitahovačů k zádům.. Je to víceméně takovéto klasické přitahování lopatek k sobě (hmitání nataženýma rukama.. atd..)

      Dub 16, 2009
    • Obrázek uživatele richard
      richard (anonym)

      ahoj,mám právě problém,že mám hodně prohnuté bedra,tím pádem vystrcene bricho,ramena trochu dopredu a podobne jako antrax mi i odstavaji lopatky ale nevim jak mam spravne drzet to telo, protoze to nevypada dobre. Muzete mi poradit jak si zpatky spravit drzeni tela? Dekuji.

      Kvě 22, 2009
    • Obrázek uživatele Petra
      Petra (anonym)

      Kde se naučit elegantní...Pěknou chůzi mají baletky a tanečnice.

      Pro 01, 2010
    • Obrázek uživatele pavel
      pavel (anonym)

      Prosím poradíte mi jaký cviky mám dělat a nebo stránku na ty cviky, když mám vystrčené lopatky? Ale jednu mám víc vystrčenou než druhou ..

      Bře 24, 2011
    • Obrázek uživatele Daniel
      Daniel (anonym)

      Prosím poradíte mi jaký...Lepší by asi bylo se nechat vyšetřit doktorem ortopedem, mohla by to být skolióza páteře. Koukni se také na web Skolio.cz.

      Bře 24, 2011
    • Obrázek uživatele filip
      filip (anonym)

      Mě bolí krční páteř a...nejlepe udeláš když začneš pravidelně plavat

      Čer 02, 2012
    • Obrázek uživatele Helena
      Helena (anonym)

      Třeba tady jsou dobré cviky,zabírají a je to i na ty lopatky..Chce to cvičit pravidelně. Jinak se časem usadí na vystrčeném břiše i tuk.. http://www.stripky.cz/192-drzeni-tela2.html

      Čer 02, 2012
    • Obrázek uživatele Alena
      Alena (anonym)

      nejlepe udeláš když...Podle toho JAK plavat. Ne každý dokáže plavat prsa (nebo i na zádech) s přirozenou polohou krční páteře, většinou má člověk při stylu prsa hlavu bradou nad vodou a to ti na krční páteř nepomůže ani trochu. Spíš jsou naprosto snadné cviky na uvolňování a protahování svalů kolem krční páteře a dál to chce srovnat držení těla, tzn. protahovat prsní svaly a posilovat zádový (mezilopatkový).

      Čer 08, 2012

    Přidat komentář

    Reklama

    Reklama