Přiměřený pohyb kloubům svědčí

Abychom své klouby udržely v dobrém stavu, neobejdeme se bez pravidelného pohybu. Nic se ale nesmí přehánět, protože přílišná zátěž škodí. Na otázky, co se může stát a jak problém řešit, odpovídá as. MUDr. Eduard Šťastný z Ortopedické kliniky dětí a dospělých 2. lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Fakultní nemocnice Motol.

Jaké činnosti a sporty kloubům škodí a kdy se už jedná o nadměrnou zátěž?

Kloubům jednoznačně škodí každá nadměrná činnost, která se opakuje po řadu měsíců a let. U vrcholových sportovců trpí nosné klouby nejvíce. Jako příklad mohu uvést vzpírání, squash, skoky do výšky, při nichž je velmi zatěžovaná odrazová noha, při basketbalu a volejbalu působí na chrupavku nadměrná síla při doskoku a extrémní zátěž představuje také fotbal. Klouby bývají nadměrně opotřebovávány i u mnohých povolání, u dělnických profesí, při práci v kleče a podobně.

Co se s nimi při nadměrné zátěži vlastně děje?

Může dojít k poškození kloubu následkem úrazu nebo postupnou degenerací chrupavky. Při úrazu bývá většinou poškozený meniskus. Pokud praskne, pak způsobuje bolest a současně jeho odtržená část mechanicky poškozuje kloubní chrupavku s následným vznikem defektu a rozvojem artrózy. Je proto nutné tuto poškozenou část artroskopicky odstranit, zarovnat a je-li to možné, vytvořit náběhy menisku tak, aby se tvarově podobal nepoškozenému.

Častěji ale dochází k pozvolnému ubývání chrupavky, obnažení kosti pod chrupavkou, k tvorbě cyst a kostních výrůstků na okrajích kloubních ploch. Zde mluvíme o osteoartróze, zkráceně artróze. Artróza je primárně nezánětlivé kloubní onemocnění. Jde do jisté míry o přirozený proces, který se při jednostranné nadměrné zátěži může urychlit. Chrupavka se ztrátou hydratace ztrácí své původní vlastnosti - elasticitu a pevnost - jejím ubýváním dochází finálně i ke změně tvaru kloubu. V případě kolen mají končetiny tvar písmene O nebo L. Onemocnění kloubní chrupavky vede k poškození kloubních vazů, pouzdra a k oslabení či zkrácení stabilizátorů - svalů. Jelikož je artróza bolestivé onemocnění, pacienti se často vyhýbají pohybu, svaly se o to více oslabují a ztrácejí svou funkci.

 

Jaká následuje léčba?

Záleží na problémech pacienta. Pokud má bolesti a dostaví se svalová únava, doporučíme nejprve režimové opatření - nepřetěžovat klouby a sport na určitou dobu omezit, v případech závažného poškození kloubní chrupavky s ním i zcela přestat. Velký význam má i korekce hmotnosti u postižených s nadváhou. Nemocnému je doporučeno také užívání prostředků, které artrotický proces maximálně zpomalí. Nejvýznamnějšími jsou SYSADOA (symptomaticky pomalu působící léky), která se užívají po dobu 2-3 měsíců. Jejich účinek nastupuje pomalu, avšak přetrvává 2-3 měsíce po ukončení podávání. Jedná se převážně o volně prodejné doplňky stravy působící na metabolismus chrupavčité tkáně. Vedle zpomalení degenerativního procesu působí i proti bolesti a do jisté míry mohou zlepšovat i hybnost kloubu. Hlavními látkami obsaženými v těchto přípravcích jsou glukosamin sulfát a chondroitin sulfát.

 

Jaké sporty je možno po úrazu nebo při artróze provozovat, abychom působili ku prospěchu věci?

 

Chrupavka není vyživována přímo z cév, ale z tekutiny v kloubu obsažené. Při pohybu se chrupavka elasticky stlačuje a „nasává“ tuto tekutinu, která ji vyživuje a částečně ovlivňuje i její strukturu. Při vhodném pohybu jsou stimulovány svaly, které mohou zabránit vzniku osových deformit končetiny a rychlému zhoršení artrotického procesu.

Nejvhodnějším sportem je jízda na kole /rotopedu/ a plavání. Dále doporučujeme 30 minutové procházky jednou nebo dvakrát denně. Jde o nejšetrnější pohybové aktivity, při nichž se klouby nepřetěžují a při tom působí na zachování jejich přiměřené funkce.

Eva Pavlatová

Komentáře (7)

  • Obrázek uživatele Linda
    Linda (anonym)

    Nejen na kloubni onemocneni, ale take na posileni imunity, upravy spanku, kozni choroby priznive ucinkuje KRYOTERAPIE - lecba chladem. Prave ted nabizi zapakatel.cz slevu na kryoterpii v teplickem Polariu. Zkuste to a uvidite!

    Pro 02, 2010
  • Obrázek uživatele tonca
    tonca (anonym)

    http://www.youtube.com/watch?v=PTrO-1CWylY

    Led 21, 2011
  • Obrázek uživatele dan
    dan (anonym)

    jak dlouhou musibit beh

    Bře 17, 2011
  • Obrázek uživatele pan rada
    pan rada (anonym)

    Mě taky pomohla kloubní...Když si na ně načůráš, uleví se ti. A máš to zadara.

    Kvě 05, 2014
  • Obrázek uživatele jdu to koupit!!
    jdu to koupit!! (anonym)

    Já jsem trpěla velkými... jen aby to byla pravda, jestli kecáš rozbiju ti ciferník! :-) doufám že to bude púsobit i na šulína, nějak se mu nechce stát. asi je taky utahanej

    Kvě 07, 2014
  • Obrázek uživatele Kokolina
    Kokolina (anonym)

    Co se kloubů týče, mě zlobily vždy, když jsem se začala víc hýbat (každodenně běhat například). Neběhala jsem žádné dlouhé tratě ani příliš intenzivně, leč nebylo to nikdy zrovna ideální. Kamarádka mi doporučila Colafit, máte s ním někdo zkušenost?

    Črv 29, 2014

Přidat komentář

Reklama

Reklama