Jaký sport je vhodný pro vaše záda

Sport zlepšuje fyzickou kondici, posiluje svalstvo, působí proti stresu... Bývá však spojen i s rizikem zranění, přetížení organismu a s jednosměrným zatěžováním. Sporty, při kterých je časté ohnuté držení těla, prohnutý kříž nebo náhlá otáčení, působí škodlivě na páteř a mohou vést po čase k bolestem zad a páteřním potížím. Lidé s již exsitujícími problémy by měli pečlivě vybírat, jakému druhu sportu se chtějí věnovat.

Sporty, které nejsou velkou zátěží pro páteř:

Fotbal - Při neustálém střídání stání, chůze a běhu dochází k permanentnímu zatěžování a odlehčování páteře. To podporuje výživu plotének, které se nacházejí mezi jednotlivými obratly. To má pozitivní efekt. Nebezpečí poranění však hrozí při souboji mezi dvěma hráči.
Pro minimalizování rizika je vždy důležité důkladně prohřát svaly před začátkem zápasu.

Plavání - Je doporučováno pacientům s onemocněním zad. Plavání podporuje vytrvalost, posiluje svalstvo a uvolňuje klouby a meziobratlové ploténky. Důležitý je však styl plavání - prsa nebo delfín mohou nadměrně zatěžovat krční páteř. Nejideálnější je plavání na znak.

Běh na lyžích - Je ideální pro ty, kteří se nechtějí navzdory problémům se zády vzdát zimních sportů.

Jogging - Vždy je však důležitá správná obuv a výběr vhodného terénu. Příliš tvrdý nebo nerovný terén může vést k poškození páteře.

Posilování - Individuálně vypracovaný cvičební program může pomoci posilnit ochablé svalstvo trupu. Pokud však již máte problémy s páteří, měli byste vždy začít cvičit až po poradě s lékařem či fyzioterapeutem.

Jízda na koni - Nemusí být zátěží pro vaše záda, pokud máte dobrou kondici, pevné svalstvo a na koni to umíte. Pokud byste však chtěli jezdit pouze příležitostně a nejste pevní v sedle, mohli byste svým zádům ještě více uškodit.

Záda zatěžující sporty:

Tenis - Jde o jednostranné zatížen a zejména rotace celého trupu při úderu je pro záda velkou zátěží. Pouze profesionálové mají za léta tréninku nacvičení úderové techniky, které minimalizují poškození zad. Tenis není proto vhodným sportem pro lidi trpící bolestmi zad.

Sjezd na lyžích - Rotace páteře při slalomu či otřesy při jízdě přes muldy na sjezdovce jsou nebezpečné pro lidi s onemocněním páteře. Zejména též proto, že tito lidé lyžují jen příležitostně a nemají dostatečnou fyzickou kondici, což zvyšuje riziko různých zranění, včetně poranění páteře.


Zpracováno podle zahraničních zdrojů.

Komentáře (13)

  • Obrázek uživatele Jana
    Jana (anonym)

    pomaha mi jizda na rotopedu.dneska se mi objevila zavrať,kterou neznam a docela mě to vyplašilo.Je možne že je to od páteře?Zna to někdo a jak s tím bojujete?

    Lis 12, 2004
  • Obrázek uživatele hxlxn
    hxlxn (anonym)

    je vhodné u této diagnozy cvičit kung-fu,poraďte prosím-cvičím už 5let a 2 roky se léčím na toto onemocnění-díky

    Bře 18, 2005
  • Obrázek uživatele helena
    helena (anonym)

    Znám tyto nepříjemné stavy,opravdu je to od páteře-pomáhají masáže a cvičení-ale opatrně,po odeznění(při cvičení-rotaci páteře -jsem dokonce jednou ztratila vědomí)-velmi nepříjemné,sama nevím jak dál,také uvítám nějakou radu....

    Bře 23, 2005
  • Obrázek uživatele Miloš
    Miloš (anonym)

    Bechtěreva mam diagnostikovaného již 15 let. Už více než 10 let hraji závodně kuželky a jsem přesvědčen o jejich velmi pozitivním vlivu na průběh mého Bechtěreva. Vím, že jde víceméně o jednostranné zatěžování, ale kompenzuji je jinými aktivitami a zejména pravidelným cvičením. POZOR! Nelze hrát kuželky nárazově, to by mohly spíše uškodit. Nesmí se též podcenit pravidelné lékařské kontroly, ale hlavně lázenská léčba.

    Říj 17, 2004
  • Obrázek uživatele Libor
    Libor (anonym)

    Z vlastní zkušenosti nedoporučuji sporty, vyžadující běh v předklonu, jako hokej, floorball a podobné sporty s holí..

    Říj 06, 2003
  • Obrázek uživatele JITKA
    JITKA (anonym)

    Dobry den,je mi 28 let a mam 2 roky po operaci plotynek.Je pro me vhodna jizda na rotopedu a bezky?JAke cviceni by bylo vhodne v posilovne?Dekuji JITKA

    Říj 29, 2006
  • Obrázek uživatele Japan Chlemtik
    Japan Chlemtik (anonym)

    SPORTKA je nejlepší sport!!!

    Říj 29, 2006
  • Obrázek uživatele dorka
    dorka (anonym)

    výborná je jóga, kalanetika. Aerobick je velmi nevhodný!!!

    Říj 29, 2006
  • Obrázek uživatele jitka
    jitka (anonym)

    Ano,mozna sazka na zdravi!

    Říj 30, 2006
  • Obrázek uživatele JIndra
    JIndra (anonym)

    Dobrý den, nevíte kde probíhají cvičení v kalanetice,nebo pilates v blízkosti České Třebové?.....díky za odpovědi ;))

    Led 28, 2007
  • Obrázek uživatele Honzik
    Honzik (anonym)

    Zalezi na cloveku jetsli ma problemy se zady a taky jake... Ale nejlepsi je pred jakym koliv sportem zacit fitnes.. posilovani zadove partie a bricha.. Ja mel v mladi problemy s krcni pateri,mel jsem caste blokady..pak ale jsem zacal navstevovat fitnes po nejake dobe problemy ustaly,nyni se venuju break dance coz by bylo kdysi nemyslitelne!!

    Feb 06, 2008
  • Obrázek uživatele Hana Kolajová
    Hana Kolajová (anonym)

    Již několik let mám diagnozu HLA B 27,jezdím hodně na horském kole,běhám i sjezduju na lyžích,starám se o dům i zahradu a jsem samoživitelka se 16-ti letou dcerou.Mimo jiné mám po operaci koleno,trpím na alergie a astma,ale mám jedno heslo:"Život máme jenom jeden,tak ho budu žít podle sebe,dokud to jde."

    Kvě 15, 2008
  • Obrázek uživatele Pepa
    Pepa (anonym)

    Záleží na stavu zad, jestli jde o zdraví záda, tak vsestraná pohyb (kolo,veslování, plavání víc stylů-ne jen prsa s hlavou nad vodou, ale znak ,kraul , prsa s splýváním do vody), samozřejmě rozcvičení a strečing (protažení) před každým cvičením. Po cvičení se ochladit studenou sprchou. Je to dost individuální, nejde jednotnou šablonu aplikovat na každého, to by si mohl ublížit.

    Srp 10, 2018

Přidat komentář

Reklama

Reklama