Individuální výběr vhodné sportovní aktivity podle věku, váhy, pohlaví a zaměstnání

Jiný sport je vhodný pro mladé, jiný pro staré.  Muži a ženy též preferují odlišné sportovní aktivity. Ten, kdo sedí v kanceláři, bude potřebovat něco jiného než člověk fyzicky pracující. Roli ve výběru prospěšného pohybu hraje i tělesná váha a věk. Se správným výběrem radí Iva Bílková, vedoucí fyzioterapeutka FYZIOkliniky.

CO JE DOBRÉ PRO MUŽE, NEMUSÍ BÝT PRO ŽENY

Muži: Vhodnější jsou více silové sporty, podporující stavbu svalové hmoty. Dosáhnou tak zvýšení úrovně testosteronu, zlepšení psychiky a sebepojetí. Nebo kolektivní sporty, při kterých vybijí temperament a podpoří sociální vazby, přirozenou soutěživost a sebevědomí.

Ženy: U žen jsou z hlediska motivace, společenského cítění a seberealizace vhodnější sporty zaměřené na formování postavy: pilates, joging, aerobik, nebo sporty s hlubším spirituálním zaměřením: jóga, tai-chi, Čchi-kung nebo tanec. Ženy častěji než muži podléhají hypermobilitě kloubů, proto by se měly vyvarovat aktivitám, které jejich zvýšené pohyblivosti ve vazivech neprospívají. Při tzv. dopadových sportech, jako je tenis nebo fotbal, člověk vahou napadá na klouby, které pokud mají predispozici k nějakému postižení, mají větší tendenci se ničit. Lidi s artrózou, osteoporózou, nejčastěji ženy po menopauze, které mají onemocnění v rodině, i lidé s nadváhou by měli být v těchto sportech opatrnější.

SPORT PRO HUBENÉ I PRO PLNOŠTÍHLÉ

Lidé s nadváhou: Člověku, který potřebuje shazovat kila, prospěje sport s vyšší tepovou frekvencí a nízkým zatížením kloubů. Vhodný je tak běh na běžeckém pásu, který tlumí nárazy, dále plavání, rychlostní chůze, nordic walking nebo spinning.

Hubení, kteří touží po svalové hmotě: Hubenější posílí při silových sportech, jako je lezení na stěně, fitness, bojové sporty, crossfit nebo venkovní posilovaní, tzv. street workout.

SPORT JAKO KOMPENZACE SEDAVÉHO ZAMĚSTNÁNÍ

Pro člověka se sedavým zaměstnáním jsou ideální symetrické sporty s aerobními prvky, jako je běh na rozumnou vzdálenost, bojové sporty, kanoistika nebo lezení na stěně, a sporty odstraňující svalové dysbalance a stres, například jóga, pilates, tai-chi a tanec. Ideálním pohybem je také správně technicky zvládnuté plavání. Nordic walking, cyklistika a in-line brusle oproti ostatním šetří klouby. Stejně jako klasická pěší turistika, při té by však nejen lidé s bolavými bedry a hyperlordózou měli dbát na kvalitu batohu se silnými bederními podpěrami, které drží pánev v neutrální pozici.

Lidé, co celý den fyzicky pracují a posilují svaly při práci, častěji volí ve volném čase odpočinek.  Protahovací cvičení, jóga či strečing však může pomoci vyrovnat se s fyzickou zátěží a předcházet nemocem pohybového aparátu.

SPORTOVAT JDE V KAŽDÉM VĚKU

Děti: Pro děti je přirozené běhání. Mají víc rychlých svalových vláken než těch pomalých, tedy inklinují spíš k pohybovým aktivitám rychlostního krátkodobého charakteru.

Dospělí: Dospělí mají převahu ve vytrvalostních svalových vláknech pro dlouhodobý výkon stejné intenzity. Mladší lidé tíhnou k náročnějším sportům na koordinaci, stabilitu a nárazy, které zároveň podporují společenskou integraci – hrají fotbal, ragby, provozují gymnastiku nebo běžecké lyžování. Ve středním věku už člověk vyhledává sporty s nižšími fyzickými nároky, které poskytují socializaci a motivaci pro zlepšování, jako je tanec, některé bojové sporty nebo běh.

Senioři: V pozdějším věku jsou skvělé aktivity zaměřené na vnímání vlastního těla, jeho harmonizaci, s malými fyzickými nároky a se zachováním sociální složky. To nabízí zdravotní cvičení ve skupině nebo s fyzioterapeutem, jóga, plavání, rychlá chůze nebo populární nordic walking.

Autor: MK

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář
Zařazení na fórum: 

Přidat komentář

Reklama

Reklama