Doporučení pohybové aktivnosti

Poznatky z různých studií usnadnily výzkumníkům vytvořit doporučení pro takové pohybové aktivity, které by umožnily dosažení a udržení zdravotních benefitů.

Výsledky těchto studií vedly Americkou asociaci pro sportovní medicínu (ACSM) k návrhu předpisů, které jsou v USA běžně známy.   V současnosti se doporučuje, aby se lidé věnovali nejméně 30 minut středně namáhavým pohybovým aktivitám (60-74 % maximální srdeční frekvence) aspoň 5 dnů v týdnu, nebo nejméně 20 minut velmi namáhavým pohybovým aktivitám (75- 85 % maximální srdeční frekvence) aspoň 3 dny v týdnu (ACSM, 2000).

Vedle těchto populačních studií někteří vědci experimentálně zkoumali účinky různých úrovní namáhavosti a minimálního intervalu pohybových aktivit. Studie DeBuska et al. (DeBusk, Stenestrand, Sheehan & Haskell, 1990) například ukázala, že tři desetiminutové intervaly středně až velmi namáhavých pohybových aktivit v jednom dnu vedou k podobným zlepšením zdravotního stavu jako jeden třicetiminutový interval v celku.

Ebisu (1985) ve své studii prokázal, že rozdělení pohybových aktivit do třech krátkých jednotek vedlo k podobnému zlepšení tělesné zdatnosti a ke zvýšené úrovni HDL cholesterolu jako jedna nebo dvě delší jednotky vcelku.

Z toho plyne, že v případě středně i velmi namáhavých pohybových aktivit má významné zdravotní důsledky jak řada kratších (nakumulovaných) intervalů, tak jeden delší (souvislý) interval.

Tyto poznatky přiměly zdravotnické organizace vypracovat oficiální doporučení týkající se pohybových aktivit, které podporují zdraví. Podle nich se dospělí mají věnovat minimálně 30 minut středně namáhavým pohybovým aktivitám alespoň 5 dnů v týdnu (Haskell et al., 2007; Pate et al., 1995).

Středně namáhavé pohybové aktivity jsou ty, které vyžadují určité úsilí, avšak menší než například při kondičním běhu. Dobrým příkladem středně namáhavé pohybové aktivity je rychlá chůze, jako když pospícháte na schůzi, pokoušíte se stihnout autobus nebo se chcete dostat rychle ze zimy do tepla. K dosažení zdravotních benefitů mají úseky středně namáhavých pohybových aktivit trvat minimálně 10 minut bez přerušení.

Doporučení pro kontrolu hmotnosti, jehož zdrojem je americké ministerstvo zdravotních a sociálních služeb (U. S. Department of Health and Human Services), považuje za prevenci chronických onemocnění minimálně třicetiminutovou pohybovou aktivnost denně a pro kontrolu hmotnosti šedesátiminutovou pohybovou aktivnost denně (USDHHS a USDA, 2005).

Kromě dříve uvedených aerobních aktivit se také doporučuje, aby se dospělí, zvláště příslušníci starší populace, věnovali dva- až třikrát týdně posilovacím cvikům a denně prováděli protahovací strečinkové cviky ke zvýšení ohebnosti (Nelson et al., 2007; USDHHS, 1996).

Příklady středně namáhavých pohybových aktivit

o             Jízda na kole

o             Rychlá chůze (1 km / 10-12 minut)

o             Tanec

o             Práce na zahradě

o             Golf (bez motorového vozíku)

o             Turistika a chození

o             Aktivní hraní s dětmi

o             Volejbal

o             Hrabání listí

o             Vysávání koberců

o             Mytí a voskování auta 

Zdroj: Psychologie aktivního způsobu života, nakladatelství Portál

Komentáře (9)

  • Obrázek uživatele termit
    termit (anonym)

    co je to AKTIVNOST? píše snad ty vaše články nějaký hotentot ???

    Dub 26, 2010
  • Obrázek uživatele Radka Parizkova
    Radka Parizkova (anonym)

    jsem byla tak aktivni, az sem si namlela na in-line bruslích :-) msuela jsme pak brat neco na otoky, curenzym, neco jako wobenzym, jenze bez ty masirky reklamy a byla jsme rada, ze muzu trochu chodit :-)))

    Kvě 10, 2010
  • Obrázek uživatele dozor
    dozor (anonym)

    POZOR - curenzym je neúčinný! Vyjde levněji, protože to je doplnění potravy nikoliv lék, ale pro doplnění potravy je to poměrně drahé. Například podravka je levnější. Slyšel jsem, že se vydává za lék enzymoterapii, což je velký podvod. Toto doplnění potravy nemůže nahradit lék např. Wobenzym.

    Kvě 12, 2010
  • Obrázek uživatele Zdeňka Rondová
    Zdeňka Rondová (anonym)

    jsem byla tak aktivni, az sem...Nevím jestli je wobenzym lék, mám dojem, že je to taky jen doplňek stravy...v každém případě jsem wobenzym zkusila a byly to vyhozené peníze

    Kvě 17, 2010
  • Obrázek uživatele Mirka
    Mirka (anonym)

    Jo wobenzym je zlo, vyhodila jsem za něj hromadu peněz a vůbec nepomohl

    Kvě 31, 2010
  • Obrázek uživatele ivka
    ivka (anonym)

    POZOR - curenzym je...Ahoj Radko, s curenzymem máš pravdu- mně se po něm krásně hojilo zranění po pádu z koně

    Kvě 31, 2010
  • Obrázek uživatele plivka
    plivka (anonym)

    curnzym je na prd, je mi po něm hrozně zle! a doktor mi říkal, že jsem "hloupá" vyhazuji-li za něco takového tolik peněz

    Čer 18, 2010
  • Obrázek uživatele Mongol
    Mongol (anonym)

    POZOR - curenzym je...Wobenzym je úplný podvod, jeho účinek je nulový. Tento preparát nemůže nikdy dostat registraci v civilizované zemi (např. Anglie nebo kdekoliv ve Skandinávii, protože nemá efekt )Je to lék registrovaný v ČR, na Ukrajině, Kazachstánu Turecku apod.Tam ano.

    Říj 21, 2010
  • Obrázek uživatele Pet.
    Pet. (anonym)

    V naší lékárně dostanete super vánoční balení Wobenzymu i s hodnotným dárkem.

    Pro 03, 2012

Přidat komentář

Reklama

Reklama