Cvičení pro každého a každý věk

Pravidelný pohyb mají jen tři procenta z 2,25 milionu českých seniorů, zhruba 50.000 Češek a Čechů, řekl ČTK předseda občanského sdružení Seniorfitnes Zdeněk Srba. Sdružení pořádá programy pod heslem Cvičení pro každého a každý věk.

Pohyb zlepšuje kondici, prodlužuje období bez zdravotních problémů a udržuje do vysokého věku čilé tělo i mysl, připomněl Srba. Senioři si mohou se sdružením zacvičit na 72 cvičebních místech v 11 krajích.

Cviky jsou speciálně vybrané pro jejich věk. Podle sportovního lékaře Miloše Matouše je pro seniory ideálním pohybem chůze. Sdružení ale má program i pro lidi s handicapem. V seniorských domovech propaguje speciální cvičení na židlích. To podle Srby zvládají i lidé bez končetiny.

Chůzi doporučujeme pro každého seniora s výjimkou jedinců s těžkou obezitou, BMI nad 45, u nich je nutno zahájit redukci hmotnosti, vhodné je cvičení ve vodě a v sedě,“ řekl ČTK Matouš. Pro udržení pohyblivosti kloubů a posílení svalů jsou ideální 20 minutové sestavy, vhodná je každodenní chůze alespoň 40 až 60 minut.

Seniorům radí zejména chůzi s holemi nordic walking, kde je velkou výhodou větší stabilita a vyšší energetický výdej.

Nedoporučujeme cvičení velkých intenzit, cvičení přetěžující pohybový systém, chůzi po nerovném terénu a plavání stylem prsa, které přetěžuje krční páteř. Spíše doporučujeme zdravotní cvičení ve vodě,“ uvedl.

Výsledky pohybových programů podle Matouše potvrdily efekt cvičení a pohybu na udržení hmotnosti i kondice do pozdního věku. “Máme cvičence, kteří i v 80 letech při testech dosáhnou průměrné zdatnosti lidí pětapadesátiletých,“ řekl. Náročnost cvičení se tedy neliší podle věku, ale spíše podle možností cvičence.

Lékař vyzdvihl zdravotní dopady pohybu. Pohyb se zahrnutím chůze a posilovacích cviků zlepšuje metabolismus cukrů, může tak být prevencí cukrovky, snižuje cholesterol, takže zpomalí či zastaví rozvoj aterosklerózy vedoucí k infarktu či mrtvici. Stabilizuje krevní tlak. “U pacientů pohyb významně zvyšuje kvalitu života a u léčených farmaky snižuje spotřebu léků,“ shrnul lékař.

Seniorfitnes působí osmým rokem, z původně jen cvičebních programů rozšířil činnost i do dalších oblastí. Srba považuje za přínosné, že cvičení vedou sami senioři poté, co absolvovali cvičitelský kurz. Zároveň se využívá jejich dřívějších profesí, a tak sami vedou pro své vrstevníky kurzy práce na počítači, angličtiny, němčiny, bridže či šachové hry. V nabídce jsou i společenské aktivity formou her, které tříbí pozornost, paměť, logické uvažování a další duševní schopnosti.

Související články: 

Komentáře (11)

  • Obrázek uživatele Stanislav Holý
    Stanislav Holý (anonym)

    Ano, já chodim na prochásky, každý den skoro hodinu.

    Srp 31, 2015
  • Obrázek uživatele zdraví1
    zdraví1 (anonym)

    Contourss cvičení.Zaregistrovala jsem se v Olomouci a hned dostala zánět šlach na ruce.Asi to není pro mě, protože na zápěstí trpím. Mám smlouvu na rok, platila jsem 7642Kč, což je 637 Kč na měsíc. Měla jsem 15% slevu.Pozastavila jsem to a začínám 6.10.2015. Kdyby si někdo chtěl odkoupit členství ode mě, byla bych ráda, tak dejte vědět T: 604503334

    Zář 05, 2015
  • Obrázek uživatele Já bych
    Já bych (anonym)

    cvičila ale když mě furt tak natékají ty nohy

    Bře 02, 2016
  • Obrázek uživatele Eva
    Eva (anonym)

    cvičila ale když mě furt...To máme stejný problém. Já to ale vyřešila Cantalinem. To jsou tobolky na žíly a cévy. Otoky pak nehrozej

    Bře 03, 2016
  • Obrázek uživatele Ivan
    Ivan (anonym)

    Cvičte tradiční cvičení taichi a chikung a problémy mít nebudete, ale právě naopak.

    Bře 03, 2016
  • Obrázek uživatele Olina
    Olina (anonym)

    To máme stejný problém....Jj to mi dávali v lékárně, ale na křečáky :-)

    Bře 04, 2016
  • Obrázek uživatele Vavrova
    Vavrova (anonym)

    Jj to mi dávali v...Cantalin je na problémy s cévama. Sem patří křečáky, otoky, hemeroidy a podobně

    Bře 14, 2016
  • Obrázek uživatele Iva
    Iva (anonym)

    Já jsem před cca 5 lety začala chodit na powerjogu a to je tak komplexní, že 2x týdně 90min mě na rozhýbání a protažení úplně stačí. Každému to doporučuji, rozhýbala jsem si klouby, se kterými jsem měla leta potíže

    Bře 14, 2016
  • Obrázek uživatele Bartik
    Bartik (anonym)

    Díky za tip, to vyzkouším

    Bře 15, 2016
  • Obrázek uživatele Pepan
    Pepan (anonym)

    Díky za tip, to vyzkoušímUrčitě vyzkoušej. Mě pomáhá cantalin už pár měsíců, ale zlepšení je cítit už po měsíci

    Bře 17, 2016
  • Obrázek uživatele Hana Kotalova
    Hana Kotalova (anonym)

    Určitě vyzkoušej. Mě...Cantalin je dobrej, měla jsem to před létem na otoky a zabral asi po měsíci

    Bře 18, 2016

Přidat komentář

Reklama

Reklama