Zatímco 40 % Evropanů alespoň jednou týdně provozuje nějakou fyzickou aktivitu, v České republice je to jen 32 % populace a pouhých 5 % uvádí, že sportuje pravidelně. Více než 60 % Čechů se pohybu nevěnuje vůbec nebo jen zřídka. Takto alarmující jsou výsledky Eurobarometru, výzkumu míry pohybové aktivity a sportování mezi evropskou populací, který uskutečnila Evropská komise.
Opakovanými nebo trvalými bolestmi zad během života trpí podle statistik více než 80 % dospělé populace. A přestože příčin může být hned několik, jednou z těch hlavních je dlouhodobé sezení. Proto si zaměstnání v kanceláři vysloužilo titul nejnebezpečnější práce na světě. Následkem totiž nemusí být jen samotné bolesti zad, ale i bolesti krční páteře, hlavy či nemoci oběhové soustavy a nadměrné ukládání tuku. Jak ale těmto problémům předejít?
Na běhání přece nic není, je to snadné, myslí si mnoho začínajících běžců. Ale opak může být mnohdy pravdou. Na první pohled se to zdá skutečně jednoduché. Obléknete si tričko, legíny, obujete běžecké boty a prostě vyrazíte. V podstatě to tak je, ale víte, co si obléct, aby vám nebyla zima, nebo naopak vedro? Víte kde a kdy nejlépe běhat a že na závěr běhu rozhodně není dobré to ?napálit? a pak hned skočit do sprchy? Přinášíme vám osmero nejčastějších chyb, kterým když se vyhnete, tak máte běžecký úspěch téměř zaručen.
Kloubům obecně prospívá pravidelná pohybová aktivita. Při problémech s bolestmi kloubů je vhodné například plavání a cvičení ve vodě, protože se snižuje zátěž vyvíjená na klouby. Vhodná je také pravidelná chůze po měkkém terénu, například na lesních cestách.
Tonoucího zachráníte, jen pokud přemýšlíte a jednáte s klidnou hlavou. "Unáhlené jednání tady skutečně není na místě a i dobrý plavec se může proměnit v toho, kdo bude potřebovat pomoct," říká Štěpánka Štrougalová z plaveckého centra Baby Club Juklík a přidává nečekaný tip " k záchraně může pomoct i obyčejná "petka".
Radí RNDr. Pavel Suchánek - ?nutriční specialista Fitbee se zaměřením na sportovní výživu a výzkumný pracovník IKEM
Naše tělo je předurčeno k pohybu, přesto v průměru 11 hodin denně prosedíme. Není se co divit, že jsme nemocní, máme nadváhu a špatnou náladu. Přemíra sezení totiž představuje podle odborníků stejně zákeřné nebezpečí jako kouření.
Plogging je módní běžecký směr, který se od roku 2016 šíří ze Švédska. Švédové jsou známí svým kladným vztahem k přírodě a k ekologii, takže propojili běhání s činností prospěšnou životnímu prostředí.
Pravidelný pohyb jakéhokoliv druhu, navíc venku v přírodě, je rozhodně tím nejlepším pomocníkem pro zdraví a krásu. Jen je třeba vybrat takovou sportovní aktivitu, do které se nebudete muset nutit, ale naopak vám přinese potěšení a zábavu.

Stránky