Reklama

Telefonování se smrtí

Výsledky kanadského výzkumu (2000) prokázaly, že telefonování při řízení vozidla zvyšuje až čtyřnásobně riziko nehody i v případě, že řidič nedrží telefon v ruce. Zjistilo se např., že každý druhý motorista opomíjí během hovoru sledovat dění na silnici ve zpětném zrcátku. Riziko selhání přetrvává i po ukončení volání, protože pokles koncentrace tak rychle neodezní a přizpůsobení je u každého jedince různé dlouhé. Experti se proto domnívají, že telefonování za jízdy je podobně nebezpečné jako řízení vozidla pod vlivem alkoholu.

Telefonování v automobilu dnes není žádnou módou, ale nutností. Cestujete- -li s podnikatelem nebo manažerem, napočítáte, že má ve všední den na stokilometrové trati v průměru dvanáct telefonátů, z toho nejméně tři zprávy SMS. Obsah rozhovorů je převážně pracovní. Kdyby při každém zazvonění řidič zastavil a rozmlouval, protáhla by se mu cesta z jedné hodiny na hodiny tři. Podnikatel si nemůže dovolit netelefonovat, ale také nesmí riskovat a selhat. Telefonování za jízdy je jednoznačně rizikovým aktem. Řidič je nucen, i když má telefon ve voze zabudovaný a ruce třímají volant, rozdělit pozornost na ovládání auta, na zrakové vnímání dopravního provozu a na sluchové vnímání sdělovaných informací. Vizuální zdroj informací je potlačen, aby mohl být ten akustický vnímán. Není pochyb o zvýšené zátěži, zvláště jede-li vůz po dálnici nebo v hustém městském provozu, kdy má řidič ustavičně sledovat provoz v pruzích, před i za vozidlem, značení, signalizaci a chodce.

Jedná-li se o emotivně nestabilního jedince nebo člověka v nepříznivém psychosomatickém stavu, koncentrovanost se ještě zhorší. S tím je nerozlučně spjata schopnost hodnocení dopravní situace, rozhodování a reagování. Všechno se prodlužuje. Tak např. při 110kilometrové rychlosti v hodině na dálnici zastaví telefonující řidič o čtrnáct metrů dále než netelefonující. Nic se nemusí stát, je-li situace zhodnocena při pomalejší jízdě a s dostatečným předstihem. Není-li posouzena včas, objeví se i prchlivá a neuvážená reakce, která je většinou špatná, a jízda končí nehodou.

Výzkumy o problematice telefonování za jízdy dospěly k závěrům: Jde o činnost riskantní a zátěžovou, která nutí k rozdělování pozornosti, a to i v případě, že se používá stabilně uložený telefon ? sada ?hands free?. Zjistilo se např., že při telefonování dochází ke změně rychlosti, k prodlouženému reagování a nerovnoměrné jízdě, někdy k sjíždění ke krajnici nebo ke středu komunikace. Nehody vesměs nastávají při manipulaci s telefonem, kdy je motorista zaskočen zvoněním, a při volbě čísla. Méně často při samotném rozhovoru. Za komplikovaných dopravních situací brání telefonování i u průměrně dopravně způsobilého řidiče přiměřenému zachycení, vnímání a zpracování informací. Experimenty ukázaly na změnu reakční doby v závislosti na věku řidičů. U mladších do 30 let se čas reagování prodlužuje přibližně o půl vteřiny a u starších až o 1,5 sekundy. Také po skončení rozhovoru není optimálně koncentrována pozornost na dopravní ruch. Riziko selhání vzrůstá v období asi 15 minut po ukončeném telefonování asi čtyřikrát a je o to výraznější, šlo-li o hovor provázený tenzemi.

Intenzita soustředění na více činností bývá u mužů slabší než u žen. Tak např. v testu rozdělování pozornosti, kdy se člověk musí soustředit např. na počítání v časové tísni a současně na naslouchání a zapamatování naslouchaného, bývají lepší citově stabilizované reprezentantky něžného pohlaví.

Reklama

Nemalý vliv na udržení pozornosti má obsah rozhovoru. Je rozdíl, domlouvá-li se schůzka, nebo požaduje- -li se nějaké vysvětlení, řešení problému nebo rozhodnutí. Nebezpečí číhá při telefonickém projednávání sporných otázek. Člověka může problém natolik emotivně zaujmout, že usměrní pozornost převážně na hovor a nezbude mu kapacita na spolehlivý způsob jízdy. Pokud nezastaví nebo nepřeruší telefonování, nelze vyloučit selhání.

Telefonování za jízdy je zakázáno v Itálii a Portugalsku. Ve Švýcarsku a Velké Británii je možné telefonovat za jízdy v případě, že telefon není držen v ruce. Telefonování za jízdy je u nás zakázáno, ale zákaz není příliš respektován.

Zdroj: Havlík - psychologie pro řidiče, nakladatelství Portál

Reklama

Komentáře

Denisa (So, 16. 7. 2005 - 04:07)
Podnikatel, manager - několikrát v tvém příspěvku se opakující - nejseš ty nějaký zaujatý? Dnes má mobil úplně každý a úplně každý ho může přes zákaz používat v autě. Zdá se mi, že víckrát za den potkám v autě telefonovat ženské co si krafou s kamarádkou.
Pavel Obalil (Pá, 8. 7. 2005 - 05:07)
Nebezpečné to bohužel je, to můžu jen potvrdit. Člověk se soustředí jen na obsah hovoru a jízdě nevěnuje pozornost. Pokud navíc ještě drží přístroj v ruce je to katastrofa. Až takovému manažerovi vběhne pod kola malé dítě, potom bude pozdě. Policie by to měla řešit úplným zákazem, a to včetně hands-free, a hovor z ruky trestat okamžitou pokutou 5000Kč na místě (jako důkaz použít nejlépe videozáznam). A v případě opakování odebrání řidičáku alespoň na 2 roky-to by byl pro podnikatele nejhorší trest.
Nové vozy by měly být rovnou opatřeny technickými zábranami-neodpojitelnou rušičkou, která by se spustila nastartováním motoru. Toto by muselo být ze zákona. Jak by takový podnikatel nastartoval, měl by telefon bez signálu, dokud by nezastavil. Jak by vypnul motor, přišly by mu SMSky a kdo by chtěl, nechal by mu i vzkaz ve schránce. Postupně bych toto vyžadoval v autech povinně, jak se uzákonily třeba mlhovky. Jinak jde opravdu o život.
Jinak bych byl proto, aby v blízkosti zařízení pro děti, hlavně škol apod., byl provoz aut výrazně zredukován, včetně úplného zákazu vjezdu mimo lidí, kteří tam bydlí-na zvláštní kartu. Ti navíc ještě přes obytnou zónu a zpomalovací prahy. Také by prospělo omezení rychlosti na dálnici na 100km/h, a překročení trestat ne směšnými pokutami, ale od 10000Kč nahoru a při opakování zabavením papírů na několik let. K vybavení na dálnicích by patřily pevně nainstalované radary, jako je tomu ve městech-a samozřejmě bez upozornění že někde radar je-ani by to nebylo vidět. Situaci na našich silnicích kromě "tvrdé ruky" totiž jinak nic nevyřeší!! Na hrubý pytel hrubá záplata.
Jan (Pá, 5. 8. 2005 - 21:08)
Jestli nejsi zaujatá (zaujatý) spíš ty. Jak můžeš vědět, že krafají s kamarádkou, mohou volat také pracovně.Nehledě na to,že rozhodně nevidím, že by ženský telefonovali víc.Nejsi ty podnikatel?
Renie (Pá, 8. 7. 2005 - 08:07)
Na dálnici je 100 km/h moc, mělo by to být asi 40 km/h a přes město by musel každý řidič auto tlačit (ovšem jen s rozsvíceným světlem na hlavě).
Marťan (Pá, 31. 3. 2006 - 01:03)
To Obalil tobě rozhodně přeskočilo,asi nejsi žádný hlupák,ale trochu soudnosti by ti neškodilo,vadí ti mobilní telefony,vadí ti auta,mikrovlnky,sereš se do globálniho oteplování,vysíláš pirátské rádio, co zase vymyslíš příště? Mišuge!
Zoban (Pá, 31. 3. 2006 - 05:03)
Souhlasim s Pavlem!
Nez si clovek poridi mobil, mel by slozit kauci min. 25 000 Kc, ktera by se v pripade nehody dala pouzit na pomoc obetem. Pokud by clovek do 5 let nic nespachal, kauce by byla vracena i s uroky, jako kdyby mel penize ve sporitelne.
Ridicak by se mel odebrat minimalne na 4 roky, ale jeste lepe tak na 6-8 let. Pokud je jedinec provozovatelem zivnosti ci tzv. podnikatel, mel by se na nej vztahovat uplny zakaz vydani mobilu, nebo pod kauci alespon 200 000 Kc s podminkou, ze mobil NIKDy nebude pouzivan v aute a v pripade zjisteni, ze tento jedinec telefonuje pri rizeni, pak povinnym odnetim svobody v delce 2 roky minimum a to v napravnem zarizeni nejtezsi skupiny s omezenym pridelem kalorii.
Jizda vlakem by mela byt zcela dotovana statem a jedincum, kteri jezdi vlakem alespon 6x mesicne by mela byt vyplacen mesicni ekologicky prispevek radove nekolika tisic, rovnez tak lidem, kteri se vzdaji mikrovlnne trouby ci kteri podepisi cestne prohlaseni, ze tuto si nikdy neporidi.
to zoban (Ne, 14. 5. 2006 - 10:05)
nejsi ty komunista??? pac takovejle komunismus sem dlouho nevidel ...
Monča (Ne, 14. 5. 2006 - 11:05)
Nemůžu než souhlasit, bohužel bydlím v centru Prahy a mnohdy vidím i za jízdy telefonující policisty. Můj manžel to naprosto nerespektuje a já si jen přeju, ať ho chytí a napaří mu pokutu, že se prohne.
xxcd (Ne, 14. 5. 2006 - 13:05)
Moc hezké s tou rušičkou signálu v autě ... Věřím, že by to pár lidí zachránilo ... ale pár také usmrtilo ... Co třeba milý Pavle, kdyby Tvá žena, když pojedeš 2 hodiny po dálnici Ti zrovna volala, že potřebuje nutně, abys přijel domů a přivezl dceři léky, které by jí zrovna zachránily život !? Hm ? Nevyčítal by sis potom do konce života, žes třeba nemohl na nejbližším odpočívadle alespoň zastavit a zavolat zpět !?? ... Žádná rušička signálu není řešení ... Pokud každý z nás nevezme zodpovědnost do svých rukou, tak nepomůže nic !!! ... I třeba takovou 50kou projet úzkou uličkou, kde si hrají děti je nebezpečné, ale přitom 70% řidičů Vám poví: "Však ve městě je 50" ... Člověk by měl následovat instinkt ... A jinak Pavle, myslím, že Ty sleduješ dopravu možná jen v televizi !!!
Rob (Ne, 14. 5. 2006 - 16:05)
samozřejmě, že nic není všelékem a u každého řešení se najde spousta negativ nebo problémů. Já zase tvrdím, že 90% přestupků se páchá v místech, kde si jsou řidiči jistí, že na ně nikdo nepřijde. dám k dobru historku z našeho města - na výpadovce je plná čára a machři samozřejmě toto nerespektují. A byl u nás jeden policajt, který si až na konec výpadovky stoupl s dalekohledem a potom jenom inkasoval.
Mně by se zamlouval např. princip s použitím operativních prostředků: v každém kraji 1 neoznačené auto, prošpikované elektronikou, 4kamery nastavené do potřebných směrů, k tomu radar, výkonné kompy pro uložení dat, k tomu satelitní navigace pro přesné zaznamenání polohy vozidlo. Toto auto by nepřetržitě jezdilo po cestách daného kraje a zaznamenávalo veškeré dění. Jeden operátor by sledoval dění vpředu, druhý vzadu a pomocí časových značek by označovali místo na záznamu, kde by se něco událo. Po příjezdu by se data přesypaly do pevného kompu a jiná směna by začala vyhodnocovat. Cestu generovat počítačem těsně před vyjetím. Možná by se za pár měsíců značně zlepšila kázeň na cestách. K tomu by se samozřejmě muselo přidat opatření, aby některé přestupky "nezapadly".
Sabinka (Ne, 14. 5. 2006 - 16:05)
V aute pouzivame hands free...ze? Jinak, nejdriv jsem netusila, o cem tenhle prispevek je..."telefonovani se smrti"...Nekdy mam hruzu z toho, ze mi zazvoni mobil a na nem bude napsano SMRT.(Kterou samozrejme nemam ulozenou v telefonnim seznamu). No, ja ale vim, ze bych to zasadne nezvedla.:-)))))))))))))))
xxcd (Ne, 14. 5. 2006 - 18:05)
Souhlasím s Robem !!! Já jen jako obyčejný chodec a řidič bez majáku vidím tolik přestupků, že bych na nich mohl založit S.R.Očko ... Toto je správné řešení, co píše Rob a jeho efektivita je nepopsatelná vzhledem k x blbečků ve feliciích s majákem a věřím, že by to vyšlo i mnohem levněji a časem se takové opatření bez problémů zaplatilo ...
Rob (Ne, 14. 5. 2006 - 20:05)
To xxcd: samozřejmě, nejhorší je, kolik vidíš přestupků, když jdeš po ulici nebo jedeš jako obyčejný řidič. Samozřejmě, že by počáteční investice byla vysoká, ale byla by konečná. A ti 3 nebo 4 maníci by holt nestáli za bukem, ale jezdili. Jenže to by se musela změnit legislativa a být vůle to opravdu řešit. Něco podobného, jako když u nás chrabrá městská policie ve 2 ráno dává botičky za stání v obytné zóně. Samozřejmě, je to přestupek, ale kdyby raději zmapovali místa, kde dochází pravidelně k rušení nočního klidu a rozbíjení čehokoliv, tak bych to uvítal víc.
xxcd (Ne, 14. 5. 2006 - 21:05)
Jo jo !!! Prostě benga jsou tam kde být nemají ... A když už jsou tam kde mají být, tak jsou vedle !!! :) Ale přímo to řešení dopravní situace, jak jsi uvedl je smysluplné !!! Jenže možná by se pak i přišlo na to, že nám vlastně stačí polovina policistů, no ne !!?? :)
eurestni namesti (Út, 7. 4. 2009 - 12:04)
Ono nejde jen o bezpecnost, ale i plynulost dopravy. Nešvatem je, když ten, komu padne červená nebo má červenou, si chce zkrátit tuto dobu vyřízením nějakého hovoru. Mezitím padne zelená, jenže on stojí a pak je proklínán řadou těch, co stojí za ním, zvlášť když je za chvíli zase červená. Nemluvě když to někdo udělá uprostřed křižovatky.
Návštěvník (Út, 7. 4. 2009 - 13:04)
řidiči u nás jezdí jako hovada i bez telefonování.Zásadně zvýšit pokuty za veškeré porušení pravidel,více policajtů na silnicích a pak by si většina prasat rozmyslela předjíždění v 50,přes plnou čáru,před zatáčkou a horizontem atd.
Luisa (St, 8. 4. 2009 - 00:04)
Ja ted trochu odskocim od tematu.Muze mi tu nekdo vysvetlit k tem poldum. To ze jsou vzdycky tam kde nemaj bejt,nebo buzerujou
za spatny parkovani je vseobecne znama vec. Proc se ale tedy nekdo dava k policajtum za ucelem buzerovat druhy?

Policajti jsou preci od toho aby nas chranily ne??? Kdyz jede nekdo v MHD nacerno nebo nema dalnicni znamku tak na to pohotove prijdou. Ale kdyz nekoho zabijou nebo znasilnej tak si nevedi rady. A kdyz uz dotycnyho vraha chytnou tak je soudy pustej!!!!!
Návštěvník (St, 8. 4. 2009 - 01:04)
ty vole tak běž dělat poldu,určitě všechno vyřešíš
Návštěvník (St, 8. 4. 2009 - 17:04)
no jo,promluvil čecháček.Takže je nejlepší nechat vše být,ať se lidi pobijí.Poldové dřepí na služebnách,občas se projedou autem a vymalováno.Další fakt je ten,že zákony jsou nastavené tak,že i když vyjímečně zasáhnou,tak je to k ničemu,neboť se to neslučuje se zákonem.Prostě chybí přísnost a sankce a to nejen u nás,ale v celém světě,aby si ty lidské zrůdičky rozmyslely řešit vše násilnostmi.
Reklama