Aerobní trénink ve fitness centru

Ve fitness centru můžeme využít vedle široké nabídky přístrojů i služeb osobního trenéra. Přístroje jsou zde zpravidla rychleji obměňovány za modernější a fitness centra navíc nabízejí i zajímavé doplňkové služby (regenerační linku, bazén, solárium a další).

Steppery napodobují vystupování po schodech. Efekt cvičení na tomto zařízení se dostaví při dodržení techniky provedení pohybu - stoj na plných chodidlech, trup by měl být vzpřímený, pohyb musí být v plném rozsahu, provádíme úplné kroky v rozsahu nastavení přístroje, zdánlivě lehce, ne usilovně. Paže pohyb zpravidla nedoprovázejí, je možné využít madel nebo nechat paže volně spuštěné podél těla. Rychlé, zkracované kroky a nesprávné držení těla vede k únavě, zadýchání a nedodržení optimální doby cvičení s aerobním efektem. Na stepperech je vhodné realizovat typický aerobní režim cvičení podle známých zásad, v délce trvání 15-30 minut, a to jako doplněk jiné pohybové aktivity, nebo samostatně alespoň 3x týdně. Při intenzitě odpovídající aerobnímu rozvoji bychom měli být schopni vést bezproblémově rozhovor. Cvičení na stepperu může přinést výsledky i při tvarování problémových ženských partií - hýždí, boků, stehen. Při harmonizaci svalové kultivace je využívání stepperu vhodné doplnit cvičením zaměřeným na posílení horních končetin a trupu.

Moderní pásy pro simulování chůze a běhu [běhátka) umožňují volbu vhodné intenzity zátěže prostřednictvím rychlosti posunu pásu a jeho sklonu. Pás umožňuje frekvenční chůzi, klus i běh podle mechanického nastavení - sami si určíme parametry zátěže nebo zvolíme některý z nabízených programů. Je vhodné nechat se poučit vyškolenou osobou. Techniku chůze i běhu co nejvíce přibližujeme reálným podmínkám, pohyb nohou doprovázíme pohybem paží, nevisíme na zábradlí. Chůze i klus by měly být plynulé, usilujeme o stejnou délku kroků. S déletrvající činností na běžeckém pásu se může projevit únava z jednotvárnosti zatížení. Nároky na koncentraci k vykonávání stejného pohybu po dlouhou dobu jsou velké a vyžadují silný vnitřní motiv.

Stacionární kolo je z hlediska užití velmi flexibilní. Může jako rotoped dobře posloužit začátečníkům a málo trénovaným ženám. Pohyb je poměrně nenáročný na koordinaci. Ve formě spinningu může být uspokojivou variantou cyklistiky. Stacionární kolo umožňuje v různém režimu zatěžování plnit různé cíle ve vztahu k ovlivňování zdatnosti. Stejně jako u běžné cyklistiky je důležité si kolo seřídit tak, aby vyhovovalo našim tělesným rozměrům, tzn. upravit výšku sedla, eventuálně řidítek. Pro ženy je nevýhodou, že při jízdě na kole jsou málo ovlivňovány právě tzv. problémové partie. Kolo pro šlapání vsedě před tělem je pro tvarování hýždí, boků a stehen výhodnější. Jízda na takovém kole v poloze v lehu je šetrná pro bederní páter a stává se tedy pro osoby s problémy bolestivosti zad velmi zajímavou.

Indoor cycling je cyklistika provozovaná v místnostech a halách pod vedením instruktora. U nás je nejznámější formou spinning. Speciální, nepohyblivé kolo - spinner navozuje pocit skutečné jízdy na kole a poskytuje vysoký standard individuálního nastavení kola. Lekce skupinového spinningu probíhá jako fiktivní výjezd do členitého terénu podporovaný hudebním doprovodem, řízený a komentovaný instruktorem, který určuje tempo a navozuje pozitivní atmosféru. Instruktor modeluje zatížení a motivuje jezdce k individuálně vysokému výkonu. Skupinový spinning překlenuje jinak značnou monotónnost trenažérové cyklistiky.
Lekce věnovaná spinningu probíhá podle schématu: přivítání, úprava a nastavení spinneru; úvodní zahřátí, vlastní výjezd, závěrečné vyjetí, celkově v době trvání 40 minut; závěrečné desetiminutové protažení zatěžovaných svalů.

Indoor rowing je cvičení na trenažéru simulujícím veslování, svým pojetím se podobá spinningu. Veslařský trenažér (u nás nejčastěji Concept 2) bývá součástí vybavení větších fitness center. Lekce probíhají pod vedením speciálně školeného instruktora. Konstrukce trenažéru a odborné vedení mají zajistit využitelnost pro každého. Pro ty, kteří s pohybovým tréninkem začínají, a pro osoby s nízkou úrovní tělesné zdatnosti to není nejvhodnější aerobní činnost. Provedení pohybu ve velkém rozsahu vyžaduje dokonalou koordinaci dílčích pohybů a jejich značnou přesnost a vytrvalost. A to je náročné zadání. Při korektním provedení se současně nebo postupně zapojuje značné množství svalstva, jak končetin (horních i dolních], tak trupu. Zařízení umožňuje techniku pohybu co nejvíce přiblížit reálnému veslování. Pohyblivé sedátko - slajd a upevnění chodidel nastavitelnými pásky (nohavky] umožňuje zapojení dolních končetin a optimální udržení stabilizované polohy trupu v průběhu celého záběrového pohybu. Pohyby by měly být plynulé, rytmické. Nejčastějšími chybami je provádění pohybu s kulatými zády a tendence veslovat pouze pažemi, což má za následek přetěžování dolních partií páteře. Zařízení poskytuje řadu technických údajů (dobu zátěže, frekvenci, sílu záběrů, rychlost atd.) i fyziologické a další tréninkové údaje. Zátěž je možné, stejně jako na jiných moderních trenažérech, programovat, registrovat a převádět na elektronický záznam. Indoor rowing se nabízí v některých fitness centrech stejně jako spinning ve formě skupinového cvičení, s hudebním doprovodem a určitým projektem (?choreografií") průběhu zatížení.

Jiným řešením je možnost využití lyžařského trenažéru [strider] imitujícího pohyb na běžkách. Provádí se na něm střídavý pohyb horních i dolních končetin. Podle konkrétního druhu se nohy (upevněné klipsnami nebo popruhy) pohybují klouzavým pohybem vpřed, paže drží hůlky - madla. Zařízení může být jednoduché, nebo s dalšími obvyklými doplňky, obdobně jako např. stepper nebo rotoped.

Zdroj: Fit programy pro ženy, Grada

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář

Komentáře (15)

  • Obrázek uživatele Návštěvník
    Návštěvník (anonym)

    Práce maséra Pro mě je práce maséra poslání. Myslím si, že pro práci maséra musí mít člověk talent, masáž není jen několik málo tahů, které se naučíme v některém z masérských kurzů. To bohužel nestačí ani na nějakou relaxační masáž v soukromí. Často se setkávám s lidmi, kteří o sobě řeknou, že umí masírovat a chrlí na vás všechny super moderní a nesmyslné techniky, pomocí různých kamenů, přístrojů a jiných vymožeností, jak jinak, než stoprocentně podloženo východní filozofií a doloženo třiceti diplomy z dvou denních kurzů, které pořádají možná stejní odborníci, jako ti kteří se diplomy honosí. To ale nejsou maséři, to jsou obchodníci. Když se konečně dostanete k tomu, že na vás dotyčný položí ruce, zjistíte, že vám mnohé doteky připadají nepříjemné, zbytečné, některé vás bolí a přesto nevedou k odstranění vašich potíží. Na druhou stranu, se setkáte s člověkem, který není masér a třeba jen z legrace vám položí ruce na ramena a vy ucítíte příjemnou úlevu a uvolnění. To je u mě talent! To teplo z dlaní, upřímný cit, snaha vám pomoci. To se nedá naučit. Nejsou svaté ruce, co se modlí, ale ty, co pomáhají. Mám skvělou zkušenost s tím, když mě moje osmiletá dcera natře za krkem, při hře na masérku. Je to tam! Mám ještě dvě dcerky a ty mají prostě talent na jiné věci. A když takto talentovaný člověk, jde do kurzu a jde tam, protože má chuť se něco naučit a ne proto, že ho tam poslali na rekvalifikaci z pracovního úřadu, máme velkou šanci že se potkáme s dobrým odborníkem. Masáž je prostě umělecké dílo, balet rukou, doteky sochaře, podepřené o talent, vědomosti a dlouholeté zkušenosti. Je to také kus psychologie, naše doteky vstupují do prostoru soukromý našich zákazníků. Masér těžko pomůže někomu, kdo je svázaný vlastním mindrákem a stydí se za své tělo. Náš úkol není je přesvědčit o tom, že jsou všichni dokonalí ani o čemkoli jiném. Masér musí vědět, cítit a vážit si lidského stvoření. Za každou vráskou, jizvou a jinou nedokonalostí nevidím něco odporného, ani odpudivého. Každé tělo vypráví svůj příběh i to naše. MASÉR JAN KOHOUT Narozen 10.9. 1968 v Brně Od svých osmnácti let se věnuje studiu manuální léčby. Za šestnáct let své praxe, dosáhnul vynikajících výsledků v oblasti současných i alternativních přístupů léčby pohybového aparátu. Vytvořil vlastní postupy při léčbě. Do dnešní doby léčil více jak 60 000 pacientů. V současné době pracuje v brněnských lázních na ulici Kopečná. K jeho zákazníkům patří mnoho významných osobností jako například: Pan režisér Rudolf Chudoba ( např.Manéž Boleslava Polívky) RUDOLF CHUDOBA (1948, Československo) Od roku 1957 žije v Brně. Vystudoval pražskou FAMU. Jako nezávislý scenárista a režisér dokumentárních filmů zaměřených zvláště na hudební tematiku spolupracuje s Českou televizí, hudebními archívy a společnostmi. Nositel ceny Pierot za rok 1995 a 1999, kterou uděluje FITES. Jurij Gorbunov Cena Thálie 2005 Národní divadlo Brno prof. RNDr. Dalibor Povolný, CSc., univerzitní profesor biologie Pan Dušan Tomek přední český léčitel akupunkturista MUDr. Umlauf, CSc. primář odb. ambulance pro akupunktůru a přidružené obory. Bohužel nejlepší akupunkturista, který žil v Brně byl primář bývalého oddělení akupunktury, nyní je to oddělení léčby bolesti ve Fakultní nemocnici v Brně - Bohunicích MUDr. Umlauf, který již zemřel. Nyní na oddělení léčby bolesti působí MUDr. Haklová, která se rovněž akupunkturou zabývá.

    Kvě 03, 2009
  • Obrázek uživatele Zlata
    Zlata (anonym)

    Pomohly mě masáže paní Klinkové z Vraného nad Vltavou, trpívám dost na otoky a tak mi nabídla akupresuru a taky jsem brala curenzym, protože je levnější než ty další léky. Hezky jste to napsal.

    Kvě 10, 2010
  • Obrázek uživatele Mandlička
    Mandlička (anonym)

    Pomohly mě masáže paní...Paní Klinkovou neznám zkusím na ní na internetu najít kontakt. Jinak Curenzym jsem zkusila a taky zabral

    Kvě 17, 2010
  • Obrázek uživatele mismiska
    mismiska (anonym)

    Pomohly mě masáže paní...jojo, curenzym je super, zabral mi na velký zranění po pádu z koně, dobře jsem se po něm hojila

    Kvě 31, 2010
  • Obrázek uživatele pozor
    pozor (anonym)

    curenzym neznám, ale hlavně pozor na wobenzym, je strašně drahej a vůbec nezabírá!

    Kvě 31, 2010
  • Obrázek uživatele Peter Skuhravy
    Peter Skuhravy (anonym)

    Doplněk stravy Apo-curenzym active + nattokinase uvedený do oběhu po 31. 1. 2012 MUSÍ BÝT STAŽEN z lékáren http://www.obran.cz/doplnek-stravy-apo-curenzym-active-nattokinase-uvedeny-do-obehu-po-31-1-2012-musi-byt-stazen-z-lekaren/2012/07/26/

    Črv 31, 2012
  • Obrázek uživatele Pet.
    Pet. (anonym)

    V naší lékárně dostanete super vánoční balení Wobenzymu i s hodnotným dárkem.

    Pro 03, 2012
  • Obrázek uživatele Petra
    Petra (anonym)

    Hele, když už tady řešíte léky a jiný věci, tak já se taky zeptám trochu jinak. V čem chodíte cvičit do posilky?

    Říj 20, 2017
  • Obrázek uživatele hm
    hm (anonym)

    Určitě si neberu drahé hadry nabízené vlezlými dealerkami.

    Říj 20, 2017
  • Obrázek uživatele Petra
    Petra (anonym)

    Tak já nevím jak ty, ale já si teda chodím kupovat oblečení do sportu a dám na doporučení. A mám ráda kvalitu.

    Říj 20, 2017
  • Obrázek uživatele ???????????
    ??????????? (anonym)

    Hele, když už tady... Já fasuji oblečení do posilky a fitnes centra v práci. Jmenuje se to montérky a dávají nám tam i masáže, sice slovní, ale i to se počítá.

    Říj 20, 2017
  • Obrázek uživatele Zizalova
    Zizalova (anonym)

    Ja zas posiluji ve skvelem Zahradafitu :-) Doporucuji. Oproti jinym fitcentrum je tam cerstvy vzduch....

    Říj 20, 2017
  • Obrázek uživatele Nela
    Nela (anonym)

    dobrý večer . mám takoví dotez.V čem mám dojít na fitnes? Mám jen leginy a funkční body , stačí to ? nechci tam dojít za trapku, nikdy jsem tam nebyla. Děkuji za odpověd Je mi 18 a chci jen přes zimu udržet figuru

    Říj 20, 2017
  • Obrázek uživatele hm
    hm (anonym)

    Hele dealerko nedělej ze sebe zase trapku. Mladá holka bude na Doktorce hledat ohození, jo? Když si to může sama najít i bez tvého blbého odkazu.

    Říj 20, 2017
  • Obrázek uživatele radši
    radši (anonym)

    dobrý večer . mám takoví...sedni ke knihám a studuj Český jazyk. Ať nejsi za "trapku".

    Říj 20, 2017

Přidat komentář

Reklama

Reklama