7 důvodů, proč cvičit jógu

Rychle uvidíte výsledky, zbavíte se bolestí zad i stresů, omlazuje a navíc ? jde skvěle začátečníkům! O čem že je řeč? O józe, k jejímuž cvičení navíc nepotřebujete žádné vybavení a praktikovat ji můžete doslova kdykoliv a kdekoliv.

1. Jóga funguje rychle
Zajímavá studie byla zveřejněna nedávno v odborném lékařském časopise Annals of Internal Medicine. Vědci z Group Health Cooperative v Seattlu rozdělili 100 dobrovolníků na dvě skupiny. První cvičila 12 týdnů jógu, druhá se věnovala klasickému cvičení aerobního rázu. Lidé cvičící jógu na sobě začali pozorovat pozitivní změny už po několika lekcích a rychle zaznamenali i úbytek váhy. Podle vědců se lidem cvičícím jógu každý den rychle zvedl metabolismus a přitom se udržovala hladina cukru v krvi, prokázali navíc okamžitý pozitivní vliv na genovou expresi imunitních buněk, což v laickém překladu znamená, že cvičící dokázali rychle posílit obranyschopnost svého těla a zlepšil se jim celkový zdravotní stav.

2. Jóga místo analgetik?
Zmíněná americká studie prokázala ještě jednu zajímavost: lidé praktikující jógu užívali po dobu průzkumu méně a méně léků na tišení bolesti až je přestali potřebovat zcela. „Vědecky není zcela objasněno, proč cvičení jógy přináší takovou úlevu od bolesti. Lidé ji nejčastěji začnou cvičit právě proto, že mají problémy se zády. Pravidelné a správné provádění cviků pomůže změnit jejich vadné držení těla, které je jednou z příčin zdravotních problémů. Stejně stěžejní je však i psychosomatický dosah jógy - psychika naše zdraví ovlivňuje a cílem tohoto cvičení je dostat nás do rovnováhy. Každá hodina cvičení je velice brzy znát,“ říká Jana Havrdová z Českého svazu aerobiku a fitness FISAF.cz.

3. Jóga jde skvěle začátečníkům
Leckteré cvičení vás možná odradí jen proto, že zpočátku není zcela lehké ho zvládnout. V józe je i tohle jinak. „Nemusí to vypadat na první pohled, ale je prokázáno, že lidé bez jakýchkoliv zkušeností s jógou udělají pokrok doslova během první hodiny. A zvládnou ji i lidé se zdravotními problémy. Není totiž jen o provádění cviků, ale o správném dýchání a už i jen to dělá pro naše zdraví a celkovou pohodu hodně. Jedná se o takzvaný jógový plný dech, kdy se naučíme výborně stahovat svaly a zpevníme se, což je skvělá věc pro náš hluboký stabilizační systém, který jinak mnohdy opomíjíme,“ varuje Jana Havrdová.

4. Jógu můžete cvičit kdykoliv a kdekoliv
Vzhledem k tomu, že cvičení je nenáročné na vybavení, můžete si pár minut jógy dopřát kdykoliv. „Rozhodně se vyplatí vstát ráno o malinko dříve a udělat si třeba nejznámější jógový cvik Pozdrav slunci, který můžete bez problémů dělat kdekoliv, klidně i v hotelu na služební cestě. Krátkou jógovou pauzu si ale můžete dát i během dne a třeba sedíc na židli a za počítačem nebo v tramvaji, kde můžete aplikovat brániční cvičení,“ doporučuje Martin Škába, specialista na zdravý životní styl. Ukázku Pozdravu slunci najdete například zde: https://youtu.be/YDZOVF4CdKM.

5. Jógou proti depresi
Aktuální studie prováděná na univerzitě v Torontu prokázala, že pacienti s psychickými problémy, kteří docházeli pravidelně na lekce jógy, podléhali méně často recidivám než ti, kteří dostávali pouze léky. „Prokázaly se tak pozitivní účinky pravidelně prováděných hlubokých dechových cvičení a vědci nyní zkoumají jejich další možný dosah. Zejména hluboké výdechy jsou očistné, a to doslova - pomáhající našemu tělu zbavit se toxinů a nádechy zvyšují množství kyslíku, který putuje k našim orgánům a svalům. Koncentrace na správné dýchání tak velice pomáhá ve stresových situacích a je jednou z nejvíce uznávaných technik, jak je zvládnout,“ upřesňuje ajurvédský lékař Kukku Ramesh z léčebného hotelu Larimar v rakouském Stegersbachu.

6. Jóga masíruje svaly i orgány
Jóga je postavena na stlačování určitých partií těla a výdrži, kdy do nich nemůže proudit krev. „Stačí deset dvacet vteřin a tělo začne reagovat zvýšenou činností, aby se do orgánu dostala krev zpátky, tentokrát ovšem čerstvě prokysličená, která odplaví nejrůznější škodliviny.
Zlepší se tak trávení, funkce kloubů a můžete efektivně předcházet vzniku osteoporózy i třeba cukrovky nebo srdečních onemocnění,“ dodává Martin Škába. Odborníci z amerického Ohia se nedávno zaměřili na ženy zabývající se jógou a ve své studii prokázali, že ty, které se jí věnují pravidelně, mají mnohem nižší hladinu látky, spoluzodpovědné za vznik zánětů v těle.

7. Jóga omlazuje
Říká se, že stárnutí je z pouhých 10 % genetickou záležitostí a ze zbylých 90 % je dokážeme ovlivnit stylem svého života. Velice populární je tak v poslední době cvičení tzv. obličejové jógy, která zmírňuje výskyt vrásek, redukuje dvojitou bradu a mnohé další. Stejné úspěchy ovšem u žen nyní slaví i speciální hormonální jóga. Vychází z cviků, které dokáží stimulovat štítnou žlázu, vaječníky, nadledvinky a hypofýzu - zkrátka aktivují tvorbu hormonů, zejména estrogenu, který stojí za mladým vzhledem i myslí.

Zdroj:  www.fisaf.cz, www.larimarhotel.at a www.skaba.cz

Komentáře (13)

  • Obrázek uživatele IKS
    IKS (anonym)

    "což je skvělá věc pro náš hluboký stabilizační systém" - třesky plesky

    Čer 17, 2015
  • Obrázek uživatele Ivan
    Ivan (anonym)

    Člověk který cvičí jógu,chikung atd. Zvládá většinou lépe krizové situace, je vyrovnanější i zdravější. Nemá cenu tu rozebírat, čemu všemu je to prospěšné. Bylo by to na dlouho. Musí se ovšem cvičit tradiční forma,a ne NEW AGE formu,tradičně se jen tvarici. Pak je tu i duchovní úroveň, auto je to,co lidi opomijeji.

    Čer 17, 2015
  • Obrázek uživatele Andrea
    Andrea (anonym)

    Jakákoliv jóga omlazuje, nejen ta hormonální, nebo lunární...

    Led 13, 2016
  • Obrázek uživatele Filip
    Filip (anonym)

    Jakákoliv jóga omlazuje,...Hormonální jóga? To bude zas výmysl amerických soudruhu? Proboha lidi, proč věříte na ty novodobé kraviny? Pokud chcete jógu, tak tu tradiční. Ta má vliv jak na tělo psychiku, energii a i ty hormony. Prostě na vše. Je jí spousta druhů, ale hormonální je zas nějaký komerční tah... A jóga je mimo uvedeného hlavně duchovní cesta.

    Led 14, 2016
  • Obrázek uživatele Irena
    Irena (anonym)

    Hormonální jóga? To bude...Tak pozor, já cvičím hormonální jógu cca půl roku a dalo mě to zdravotně dohromady.

    Led 31, 2016
  • Obrázek uživatele jarmila
    jarmila (anonym)

    dobry den chtěla jsem se zeptat zda je pro mě vhodné cvičit jogu protože mám kardiostimulátor. jinak neberu žádné léky na srdce jen na štítnou žlázu mám sníženou činnost.Začala jsem tam chodit a cvičitelka chce po mě doporučení lékaře. děkuji Jarmila

    Feb 16, 2016
  • Obrázek uživatele pavel
    pavel (anonym)

    dobry den chtěla jsem se...Cvicitelka se samozřejmě kryje, to je pochopitelné.pokud nemáte jinak nějaká fyzická zvláštní omezení, neměla by běžná hathajoga při běžném cvičení vadit. Chce to ovšem brát individuálně.

    Feb 16, 2016
  • Obrázek uživatele pavel
    pavel (anonym)

    dobry den chtěla jsem se...Osobně bych doporučil čínské Taichi, pro relax a meditaci. Ale u odborníka. Pro Vás by byl dobrý styl Yang. Ale i tak přistupovat individuálně, a záleží také, z jakého regionu jste.

    Feb 17, 2016
  • Obrázek uživatele Stela
    Stela (anonym)

    Zkoušel jste někdo třeba joga vikend nebo dovolenou zaměřenou na cvičení jogy? Chci to zkusit, ale nemám představu jak to tam probíhá a hlavně jestli to fyzicky zvládnu, aby to nebylo jen pro profíky.

    Kvě 11, 2016
  • Obrázek uživatele Nina
    Nina (anonym)

    Zkoušel jste někdo třeba...My jezdíme pravidelně každý rok s kamarádkou.Nejdřív si jedu na dovolenou sama zacvičit, pak jezdíme s rodinkou k moři. Nemusíš se bát, že bys to nestíhala nebo tak. Program je hodně našlápnutý, ale tak příjemně a když se ti nebude chtít, tak nějaký cvičení vynecháš. Nudit se rozhodně nebudeš, z toho taky nemusíš mít strach. My cvičíme aerobic, nevím co hledáš ty, ale nabídka je v dnešní době hodně velká.

    Kvě 15, 2016
  • Obrázek uživatele Aja
    Aja (anonym)

    Zkoušel jste někdo třeba...Naše lektorka taky organizuje dovolenou se cvičením nebo víkendy, já chodím cvičit jogu pravidelně, ale občas se někdo přijde jen na lekci podívat právě kvůli rozhodování, jestli mu to vyhovuje

    Kvě 15, 2016
  • Obrázek uživatele Nina
    Nina (anonym)

    Nabídka je velká,ale hodně...Koukni se na http://www.dovolena-cviceni.cz tam si utčitě něco vybereš. Tady vždycky něco najdu. Líbí se mi totiž jejich programy,mají toho hodně, není to nuda.A navíc je tam prima kolektiv lidí, zatím jsme se vždy sešli s fajn lidma a lektoři jsou super.

    Kvě 22, 2016
  • Obrázek uživatele Stela
    Stela (anonym)

    Díky za typ. Zatím jsem na to koukla jen v rychlosti. Líbilo se mi tam toto http://www.dovolena-cviceni.cz/zajezdy/ceska-republika/harrachov/orea-resort-sklar-harrachov/giga-vikend-program-g-3.html nejedeš na to náhodou?Nevíš jestli tam někdo jezdí s dětma? kamarádka se ptala, jestli by mohla vzít sebou dceru.

    Kvě 23, 2016

Přidat komentář

Reklama

Reklama