5 chyb, které děláme při cvičení

Kolikrát si je ani neuvědomujeme. Přitom tyhle chyby můžou za to, že nás cvičení nebaví a neplníme cíle, které jsme si dali.

Bereme cvičení jako povinnost
„Spousta lidí sportuje z povinnosti, protože je nebaví aktivita, kterou dělají. Pak se před každou hodinou snaží vymyslet důvody, proč dnes nejít. Až samozřejmě po čase skončí úplně,“ říká Jana Havrdová z Českého svazu aerobiku a fitness FISAF.cz a projektu Česko se hýbe, který chce rozhýbat český národ. Málokdo dnes podle Jany Havrdové věnuje čas tomu, aby poznal sám sebe a našel takový sport, jaký je mu příjemný a dělá mu radost. Hlavně ženy mají tendenci vybírat si aktivity, u kterých tak nějak automaticky předpokládají, že by je měly bavit. Obvykle proto, že je s nimi spojena nějaká celebrita nebo je to nový trend, o kterém všichni mluví v superlativech. Když je pak takové cvičení nechytne, mají pocit, že je s nimi něco špatně, cvičí jenom proto, že by se to mělo, až po čase skončí úplně. Podlehnou totiž dojmu, že když všechny ostatní aktivita chytla a je ne, zřejmě sport celkově není pro ně. Takže: zapomeňte na to, co píší v časopise, co baví kamarádku, zkuste si v následujících několika týdnech obejít všechny pohybové aktivity, co vás kdy lákaly a ptejte se: U čeho jsem se cítil/a nejlíp? Na co bych měl/a chuť zajít znova? Inspirovat se můžete na stránkách nezávislé iniciativy Česko se hýbe, kde najdete spoustu zajímavých tipů na cvičení.

Přepálíme začátek
„Od zítřka budu denně běhat!“ Tohle znáte, viďte? Hodně lidí je na začátku přemotivováno. Když se rozhodli začít něco dělat, chtějí výsledky přes noc. Zbytečně dřou, kladou na sebe vysoké nároky, přitom nemají základní kondici a často žijí v omylu, že když sportovali v dětství, tělo si to pamatuje a rychle naváže. Pak po krátké době končí, protože cvičení je jim nepříjemné, všechno je bolí a nemají energii. Ohledně správného začátku je těžké dát univerzální radu platnou pro každého. Měli byste vzít v úvahu věk, váhu, zaměstnání, dosavadní úroveň pohybu a další věci. Obecně ale platí, že když si na úvod nastavíte pravidelný pohyb třikrát týdně, je větší pravděpodobnost, že u něj zůstanete. Pokud potřebujete sportovat denně, protože jste typ, co když jednou vynechá, několik dalších dnů a týdnů se nedonutí, dejte si menší zátěž, například: jeden den běh, druhý chůzi a takhle obden nebo ob dva střídejte těžší a lehkou aktivitu. A zase platí - je to hlavně o vás a o tom, co a jak vám vyhovuje.

Nevěnujeme čas cvičení
Opravdu šlapete na rotopedu, když se díváte na oblíbený film? Nebo na něm u každé napínavé scény spíš jen sedíte a občas kousek popojedete? Opravdu chodíte na páse, když si u toho čtete? Tady si musíte sáhnout do svědomí hlavně vy sami. Je dost lidí, kteří sice chodí do fitness centra, ale hlavně vypít si kávu nebo popovídat s kamarádkou. Dvojsečnou zbraní jsou v tomto případě také sportovní a jiné aplikace na mobilním telefonu. Než je zapnete, nastavíte, než spustíte hudbu, než do nich zaznamenáte, co jste právě odcvičili, než si přečtete vyhodnocení, než se vyfotíte, nasdílíte to na Instagram či Facebook, často to dohromady spolkne víc než celý pohyb. Takže pozor na to: když cvičíte, cvičte. Nemáme nic proti čemukoliv, co vás motivuje a cvičení vám zpříjemňuje, pokud to nejde na úkor pohybu.

Špatně jíme
Jakmile začneme sportovat, máme pocit, že si můžeme tak nějak víc dopřát. Kvůli kompenzaci ve stylu „cvičím, tak si můžu dát“ ostatně přibývají na váze i slavní sportovci. Každé přidání oblíbeného jídla, dort nebo sladká káva jsou už dopředu omluveny tím, že „přece sportuju“. Existuje několik studií prokazujících, že jíme víc ve dnech, kdy cvičíme, než v dny, kdy neděláme nic. A čím víc cvičíme, tím větší sklony k přejídání máme. „A druhý problém s tím související: rádi zaměňujeme kalorie a nutrienty,“ říká Jana Havrdová a pokračuje: „Máme pocit, že když se vejdeme do limitu - třeba 1 700 kalorií denně, je tak nějak jedno, čím se nadopujeme, jestli to bude ovocný salát nebo čokoláda. Jenže kalorie z pytlíku brambůrek a ty z avokáda jsou prostě rozdíl.“ Problém je, že kvůli mizerné stravě nejen, že nám sport nepřináší očekávané výsledky, my jsme mrzutí a máme chuť s ním seknout, ale také jsme unavení, bez energie a hýbat se nám vůbec nechce.  

Cvičíme nárazově
Když se zeptáte trenérů, co je nejdůležitější při cvičení, řeknou vám, že zůstat konzistentní. Myslí si to i Jana Havrdová. Pokud nemáte čas cvičit hodinu, odcvičte půl nebo jenom dvacet minut. Ale udělejte to. Nejhorší je přestat, protože máte něco naléhavého v práci, děti mají prázdniny a podobně. Jednak se taková pauza protáhne většinou na mnohem déle, než jste měli v plánu a začít znovu je vždycky těžší než začít. Pak právě dochází k tomu, že návrat do fitness centra odkládáte donekonečna nebo máte tendenci to s pohybem přehánět, abyste dohnali všechno zameškané. Jenže takové chování představuje pro tělo stres, který vyústí akorát v to, že se při cvičení budete cítit mizerně, všechno vás bude bolet a nebude vás to bavit.

Zdroj: Česko se hýbe

Související články: 

Komentáře (26)

  • Obrázek uživatele Karla
    Karla (anonym)

    Jo jo při cvičení trpí především klouby. Já běhala každý den, ale měla jsem špatné boty. Po asi dvou měsících jsem si odrovnala kolena, možná to bylo jen tou zátěží ale ano

    Bře 01, 2016
  • Obrázek uživatele Bléééé
    Bléééé (anonym)

    Za blbost se platí! Sportem k trvalé invaliditě!

    Bře 01, 2016
  • Obrázek uživatele Jana
    Jana (anonym)

    Jo jo při cvičení trpí...Tak to je asi určitě lepší to nejdřív nechat odpočinout, ale když to bolelo měla jsi to namazat almiralem. To je chladivej gel na tyhle namoženiny

    Bře 02, 2016
  • Obrázek uživatele (_!_)
    (_!_) (anonym)

    Můžeš si to mazat třeba i Opodeldokem! Jako Švejk kolena.

    Bře 02, 2016
  • Obrázek uživatele Venda
    Venda (anonym)

    Tak to je asi určitě...Jj ten pomáhá, hlavně příjemně chladí a hned

    Bře 04, 2016
  • Obrázek uživatele Helenka
    Helenka (anonym)

    Jj ten pomáhá, hlavně...No nevidím na tom nic špatného pokud to pomáhá. My to používáme taky. Sice ne nějak ve velké míře, ale víme, že jako rychlá pomoc to funguje

    Bře 14, 2016
  • Obrázek uživatele Pestova
    Pestova (anonym)

    No nevidím na tom nic...Budte v klidu pani, my to mame doma taky a jako prvni pomoc funguje almiral vyborne

    Bře 17, 2016
  • Obrázek uživatele Pestova
    Pestova (anonym)

    No nevidím na tom nic...Budte v klidu pani, my to mame doma taky a jako prvni pomoc funguje almiral vyborne

    Bře 17, 2016
  • Obrázek uživatele Mekong
    Mekong (anonym)

    Budte v klidu pani, my to...Díky za tip, pořídím to manželce, pořád si stěžuje na bolavé nohy

    Bře 18, 2016
  • Obrázek uživatele úúúúúúúúúúúúú
    úúúúúúúúúúúúú (anonym)

    Díky za tip, pořídím to...A jéje, dealer zase rozjíždí další reklamu.

    Bře 20, 2016
  • Obrázek uživatele Milan
    Milan (anonym)

    Ahoj lidi, já mám šílené bolesti kloubů poslední dobou, už bulám i tréninky.čím by to mohlo být nevíte?

    Kvě 04, 2016
  • Obrázek uživatele Bože
    Bože (anonym)

    Ahoj lidi, já mám šílené...Co třeba si zajít k ortopedovi než chdoit pro rady do diskuze...tady tě asi neprohlédnem kámo. ;)

    Kvě 04, 2016
  • Obrázek uživatele MIlan
    MIlan (anonym)

    Co třeba si zajít k...Nemám rád doktory, tam chodím až už není východisko, nejdříve chci své pomoci ;)

    Kvě 04, 2016
  • Obrázek uživatele Bože
    Bože (anonym)

    Nemám rád doktory, tam...TAk ať pak není někdy pozdě, ale dělej jak chceš :-)

    Kvě 04, 2016
  • Obrázek uživatele Klára
    Klára (anonym)

    Ahoj lidi, já mám šílené...Milane, vyzkoušej Hyalfit, mohl by ti pomoci..ale asi bych si taky zašel k doktorovi nejdříve...

    Kvě 04, 2016
  • Obrázek uživatele Mája
    Mája (anonym)

    Lidi a ten Hyalfit je přímo na bolest kloubů nebo má vliv i na něco jiného? díky za info

    Kvě 31, 2016
  • Obrázek uživatele Tom
    Tom (anonym)

    Počti si Májko -> http://doplnky-stravy.heureka.cz/dacom-pharma-hyalfit-60-tob/#utm_medium=cpc&utm_source=google&utm_campaign=Dynamicke-reklamy&utm_term=_inurl%3A.heureka.cz%2F&gclid=Cj0KEQjw7LS6BRDo2Iz23au25OQBEiQAQa6hwORPAw4P_FeLDLzz5NtYaQ0ejiYjFpC_dyXB4qRsbXMaAild8P8HAQ

    Kvě 31, 2016
  • Obrázek uživatele Kája
    Kája (anonym)

    Lidi, ten Hyalfit užívám teď 1. týden a zatím výrazné zlepšení necítím :(

    Čer 15, 2016
  • Obrázek uživatele Jakub
    Jakub (anonym)

    Lidi, ten Hyalfit užívám...Jej, tak ono to nepříjde hned, já myslím, že až tak po třech týdnech :-)

    Čer 15, 2016
  • Obrázek uživatele Lucka
    Lucka (anonym)

    Hyalfit mi také pomohl, mohu tedy doporučit! :-)

    Črv 26, 2016
  • Obrázek uživatele Aneta
    Aneta (anonym)

    Holky v čem chodíte cvičit do posilovny?

    Led 04, 2018
  • Obrázek uživatele Monika
    Monika (anonym)

    Já chodím v tílu a legínách :-) a když pak jdu domů, tak hodí mikinu :-)

    Led 05, 2018
  • Obrázek uživatele Tak
    Tak (anonym)

    A najíte se než jdete do posilovny,zobete nějaké bobule?!Nebo jdete na lačno hned po ránu a nasnídáte se až pak?Mne to zajímá,protože buď jsem slabý nebo mám moc nafouklé břicho a nemůžu cvičit.

    Led 05, 2018
  • Obrázek uživatele no
    no (anonym)

    Před cvičením by se nemělo zobat. Mrkám a tuším tady zase reklamu.

    Led 05, 2018
  • Obrázek uživatele Jitka
    Jitka (anonym)

    Holky já mám tyto legíny, jsou fakt super vůbec v nich není vedro www.fitness4u.cz/gym-glamour-leginy-cerne/

    Led 06, 2018
  • Obrázek uživatele Aneta
    Aneta (anonym)

    Díky moc, už mám objednáno, vypadají hodně dobře

    Led 07, 2018

Přidat komentář

Reklama

Reklama