Správné držení těla a k čemu nám slouží

27.9.2016 00:01
Zdravý pohyb

Stále více z naší populace začíná cvičit a věnovat se sami sobě. To je sice moc hezké, ale než se pustíme do cvičení a složitějších pohybů, měli bychom se naučit, jak vypadá správné držení těla, abychom si při cvičení neubližovali. Správné držení těla nám umí pomoci i v běžném životě, pomáhá nám od bolestí a dokonce i ukazuje ostatním, jak se cítíme.

Čím špatné držení těla vzniká??
Jsou to především tzv. negativní pohybové stereotypy.  Jde o prohnutí v oblasti beder, kulacení hrudní páteře, předsouvání hlavy, krčení ramen atd. Toto vše vyvolává moderní styl života. Sezení u počítače, hrbení se u mobilního telefonu, večerní sezení (ležení) u televize atd. Kvůli tomu ochabují a zkracují se svaly, které jsou důležité pro správné držení těla. A jaké tedy to správné držení těla je? To si hned povíme.

Jak správně stát?
Co se týče správného postoje a to především fyziologicky správného (tak, že jsou všechny klouby a svaly rovnoměrně zatěžovány, žádný není přetěžován a můžeme díky tomu i správně dýchat) dá se vycházet z několika základních bodů, které bychom měli dodržovat.

Hlava vzhůru a brada dozadu
Představte si, že máte culík a někdo se Vás snaží vytáhnout za něj nahoru. Hlavu tedy narovnejte a vytahujte vzhůru, zároveň zastrčte bradu dozadu tak aby svírala s krkem cca 90°úhel. Pohled směřuje přímo vpřed. Tím přestanete přetěžovat šíjové vzpřimovače a pravděpodobně se i zmírní bolest hlavy.

Ramena dolů a dozadu (od uší)
Tento pohyb nám uvádí především lopatky a ramena do správného postavení. Posuňte tedy ramena dolů (povolte je) a mírně dozadu. Tím se nám aktivují mezilopatkové svaly a protahují prsní svaly, které bývají velmi přetížené.

Mírně podsazená pánev
Proč mírně? Protože pokud ji podsadíte moc, opět si ničíte páteř. Celkově by pánev a bedra měli být v neutrální poloze, ani prohnuté ani podsazené.

Chodidla na šířku pánve
Chodidla postavte cca na šířku pánve, tím nebudete zatěžovat kyčelní klouby a zároveň tím, že máte chodidla vodorovně a stojíte na celé ploše chodidla (váha je rovnoměrně rozložena) je zpevněný kotník.

Mírně pokrčená kolena
Kolena jsou přímo nad kotníky (nohy jsou tedy rovně, ani do O ani do X). Kolenní klouby mírně pokrčte (nemějte je propnuté). Pokud jsou kolena propnutá, přesouváte těžiště těla (tvoří se opět prohnutí v bedrech) a navíc si povolujete kolenní vazy, protože jsou napnuté kolem zamčeného kloubu.

Správné dýchání
Pokud máme zachovaný správný postoj, změní se i naše dýchání. Bránice a pánev je rovnoběžně a my jsme schopní se správně nadechnout. Bránice tedy může klesnout dolů, tím se stlačí obsah dutiny břišní, což je klíčové pro stabilizaci bederní páteře. Toto dýchání pak o to více využijete právě při cvičení. Udržíte díky němu správně postavená záda a předejdete jejich bolesti a zranění.

Tak a teď už jen udržet toto správně postavení v běžném životě. Pokud začínáte se cvičením, měl by Vám trenér provést napřed diagnostiku pohybového aparátu, při které zjistí, jak jste na tom s přetíženými a ochablými svaly a utvořit Vám dle toho správný trénink. Díky tomu Vám brzy bude správný postoj zcela přirozený. Budete díky němu působit sebevědoměji, šťastněji a především se zbavíte i spousty bolestí.
Autor článku: Monika Šveňhová, osobní trenér

Související články

Chůze na boso je pro děti prospěšná

16.9.2016 00:01

Nohy do X nebo do O je třeba u dětí odhalit včas

26.8.2016 00:01

Průvodce správným vývojem dítěte: sedat si má samo, jinak hrozí skolióza páteře

16.8.2016 00:01

Mobilní aplikace proti bolestem pohybového aparátu

26.7.2016 00:01

Neseďte monotónně

21.7.2016 00:01

CORE training - balanční pomůcky a k čemu nám slouží

3.6.2016 00:01

Hravé cviky proti plochým nohám u dětí

7.4.2016 00:01

Co vám hrozí při kancelářské práci

29.10.2015 00:01

Fakta o bolesti zad v 10 bodech

18.9.2015 00:01

Pozor na jednostranné přetěžování svalů u sportujících dětí

28.7.2015 00:01

Bolest hlavy a zad

22.4.2015 00:01

Bolesti zad v těhotenství a jak s nimi zatočit

25.2.2015 00:01

3 nejčastější chyby při cvičení

21.11.2014 00:01

Artróza postihuje již i třicátníky

18.11.2014 00:01

3 chyby vedoucí k bolestem pohybového aparátu

27.10.2014 00:01

Jak vybrat dětem tašku do školy

22.8.2014 00:01

Sezení škodí zdraví

31.3.2014 00:01

Za bolest zad někdy může nevhodná obuv či zatěžování zad

31.1.2014 00:01

3 tipy na správné držení těla u školáků

2.10.2013 00:01

Sloupková korekční technika

1.3.2013 00:01

Individuální výběr pohybových aktivit

21.8.2012 00:01

Cvičení doma - jak analyzovat své tělo pro efektivní trénink?

9.8.2012 00:01

BOLÍ VÁS ZÁDA? PROTÁHNĚTE SE S OVERBALLEM!

2.8.2012 00:01

Fitjazz: Tančit může každý

26.7.2012 00:01

4 chyby, kterých se dopouštíme na našich zádech

20.4.2012 00:01

O chůzi, stání a putování

10.4.2012 00:01

Infinity method - Konec bolesti při pohybu

26.3.2012 00:01

Jóga: Pozdrav slunci

14.12.2011 00:01

Když duše způsobuje bolesti zad

30.12.2010 00:00

Nejčastější potíže se zády

3.12.2010 00:00

Co byste měli vědět o svých svalech

1.12.2010 00:00

Význam doteku v raném vývoji dítěte

10.6.2010 00:00

Břišní tanec jako terapie

1.4.2010 00:00

Proč je severská chůze lepší než obyčejná bez holí?

4.3.2010 00:00

Proč posilovat?

2.6.2009 00:00

Cvičení na míči

24.10.2008 00:00

Zvláštní cviky pro problematické oblasti

11.1.2008 00:00

Rady pro práci na počítači

10.1.2008 00:00

Alexanderova metoda

20.11.2005 00:00

Poškození meziobratlových plotének

23.3.2005 00:00

Bolest vlivem držení těla

21.1.2005 00:00

Předpoklady správného dýchání

26.8.2004 00:00

Správné držení těla a testy zdravých zad

4.6.2003 00:00

Jaký sport je vhodný pro vaše záda

21.6.2002 00:00

Jak předcházet bolestem v zádech

22.1.2002 00:00

Koncentraci ovlivňuje držení těla

6.4.2001 00:00

Sezení na míčích podporuje správné držení těla i koncentraci

14.3.2001 00:00

Správné držení těla

16.11.2000 00:00

Aby si vás prodavačka všimla

6.11.2000 00:00

Jak působí jógové techniky na člověka

19.7.2000 00:00

Přidat komentář

 
* *