Smím prosit?

18.2.2003 00:00
Zdravý pohyb

Na takto položenou otázku byste měla každopádně odpovědět kladně. Tanec, který je založen na pohybu, energii, rytmu a stylu má kořeny hluboko v dávné historii jakožto forma oslavy, zábavy a společenské dvornosti. Ačkoliv může být právě tanec velice náročnou fyzickou aktivitou, je jako takový pro své kladné účinky na tělesnou kondici uznáván teprve velmi krátkou dobu.

"Lidé tanec považují za pouhou zábavu, ale společenské tance mohou fungovat jako fyzické cvičení právě tak dohře, jako například běh nebo basketbal, prohlašuje Phil Martin, taneční instruktor a lektor katedry kineziologie a fyzických aktivit na California State University v Long Beach.

Phil Martin provedl společně s doktorkou Betty Rose Griffithovou studii zaměřenou na sledování účinků tance na aerobní kondici. Závěr této studie vyzněl v tom smyslu, že rychlost srdečního tepu tanečníků se pohybuje v rámci "tréninkově prospěšného pásma' (tedy v rozmezí 60-85 % odhadované maximální rychlosti srdečního pulzu) při tancích jako je samba, polka, swing nebo valčík.

I mnohé lidové tance mají výrazně prospěšný vliv na aerobní kondici tanečníků. "Můžete se při jejich provozování dostat až na 85 % vaší maximální rychlosti srdečního tepu nebo ještě výše," poznamenává k tornu Phil Martin.

Účinky na tvarování postavy:
V případě, že se budete tanci věnovat pravidelně, můžete počítat s následujícími popsanými výsledky.
  • Celá spodní část vašeho těla bude podstatně více tonizovaná, a to zvláště v oblasti svalových skupin lýtek, stehen, hýžďového svalstva, svalstva krajiny břišní a oblasti boků.
  • Dosáhnete posílení hlavních svalových skupin spodních partií vašeho těla včetně svalstva zadní i přední strany stehen a svalů hýžďových. Některé taneční pohyby, jako je příklad posouvání partnera kupředu při swingu, působí na trojhlavý i dvojhlavý sval pažní, na deltové svaly pletence ramenního a na prsní svalstvo.
  • Podaří se vám omezit vaši tělesnou hmotnost a zlepšit stav srdečněcévního systému. Country tance, tance lidové, jazz, swing, samba, salsa, polka a step mohou docela dobře fungovat jako klasická aerobní cvičení. Další formy tance, jako jsou například moderní styly nebo balet, mohou fungovat jako aerobik a nemusejí. To závisí na pohybech a jejich tempu.

    Psychologické účinky
    Podle výsledků studie provedené vědeckými pracovníky Reed College v Portlandu ve státě Oregon jsou tanečníci spokojenější, sebejistější, mají vyšší sebedůvěru, jsou tvořivější, koordinovanější, optimističtější, inteligentnější a disponují vyšší hladinou energie, než osoby, které jim svými dispozicemi odpovídají až na to, že se nevěnují tanci. Možná tomu tak je z toho důvodu, že tanec vyžaduje soustředění, kreativitu a ve většině případů i schopnost sociální interakce, což dohromady zajišťuje zdravotní přínos, jenž daleko přesahuje rámec fyzického vlivu, napadá Phila Martina, který se se svou manželkou seznámil na tanečním parketu.

    "Tanec dokáže navozovat nadšenou euforii," tvrdí Phil Martin a vzpomíná přitom na spoustu lidí, kteří byli do tanečních kurzů téměř násilím přivedeni jejich přáteli nebo partnery a z nichž se postupem času stali vášniví vyznavači samby nebo swingu.

    Tanec pomáhá zlepšovat náladu, zmírňuje stres a propůjčuje životu jiný, pestřejší rozměr.Může být prostředkem, díky němuž se lidé, kteří se přistěhují do jim neznámého místa nebo lidé z nějakého jiného důvodu osamělí mohou seznámit s novými tvářemi a pro manželské páry může tanec představovat příležitost, jak se zbavit své usedlosti a oživit svůj vzájemný vztah.

    Zdroj: Zeštíhlete svoje břicho, zadek, stehna navždy! - nakladatelství Pragma
  • Přidat komentář

     
    * *