Sezení je dobré často přerušovat vstáváním a protahováním

6.4.2009 00:00
Zdravý pohyb

Úředníci, gaučoví povaleči a všichni, kdo mají sedavé zaměstnání, by měli vyslyšet výzvu australských vědců, kteří doporučují pravidelně přerušovat dlouhodobé sezení, vstávat a používat během dne mnohem více svaly. Přestávky v sezení lze podle nich považovat za další fyzickou aktivitu mající příznivý vliv na zdraví.


"Přerušení sezení může být co do intenzity a jednoduchosti podobné jako stání a protahování," řekla vedoucí studie Genevieve N. Healyová z univerzity v Queenslandu.


Healyová a její kolegové hodnotili čas, který strávilo 168 dospělých dobrovolníků v bdělém stavu při sezení a fyzické aktivitě, a zjišťovali, zda přestávky v sezení mají vliv na váhu a metabolismus.


Skupina zdravých dobrovolníků ve věku od 30 do 87 let si vedla deník a v bdělém stavu měla na těle připevněn sedm dní v týdnu akcelerometr. Přístroj měřil délku, typ a intenzitu fyzické aktivity v bodech za minutu.


Méně než sto bodů za minutu vědci označují za sedavou fázi, 100 a více bodů za minutu jako aktivní čas. Aktivita nízké intenzity je od 100 do 1951 bodů za minutu a více než 1951 bodů znamená střední až silnou aktivitu.


Účastníci strávili 57, 39 a čtyři procenta bdělého stavu sezením, respektive nízkou či mírnou až silnou intenzitou pohybu. Přerušení sezení v průměru trvalo necelých pět minut, v bodech akcelerometru vyjádřeno 514 bodů za minutu.


Zjistili, že počet přerušení sezení se pozitivně odrážel na menším objemu v pase a nižší hladině triglyceridů.


Další studie by měly zkoumat fyziologickou a metabolickou reakci širší skupiny lidí za delší období sezení a pravidelného přerušování krátkodobými aktivitami, řekla Healyová.

Zdroj: ČTK

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

http://www.masazemost.cz/
http://www.masazemost.cz/  |  2.12.2009 18:12

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *