Proč je severská chůze lepší než obyčejná bez holí?

4.3.2010 00:00
Zdravý pohyb

Severská chůze neboli nordic walking je kondiční pohybová aktivita, která má všestranný vliv na člověka a hlavně velmi pozitivní vliv na jeho zdraví. Ve srovnání s normální chůzí (chůze bez holí) je přibližně o 22 % vyšší energetický výdej, o 16 % vyšší tepová frekvence a je zapojeno 90 % svalů celého těla.

Tím se stává nordic walking mnohem efektivnější než normální chůze. Je to jedinečný prostředek ke snižování váhy, zvyšování fyzické kondice, zlepšení držení těla a úlevě bolestí zad. Díky pohybu v přírodě je výborným prostředkem pro relaxaci, je možno chodit v párech nebo skupinkách, a pak se takováto „procházka" stává společenskou událostí. Pro starší lidi jsou hole při chůzi v terénu oporou.

 

Je vhodná pro všechny?

Je vhodná pro všechny věkové i výkonnostní kategorie, od zdatných sportovců až po rekonvalescenty. Tato pohybová aktivita je vhodná pro muže i ženy, pro ty, kteří mají rádi pohyb a pobyt v přírodě a chtějí zlepšit svoji kondici.

 

Jaké základní vybavení potřebujeme?

Základním nástrojem severské chůze jsou speciální hole. Nepohodlná hůlka a případná špatná technika může způsobit „stresové" poškození a bolest, a snížit tak zájem o aktivitu z dlouhodobého hlediska. Z těchto důvodů je nutno už při konstrukci zohlednit specifické požadavky této aktivity. Hůl pro severskou chůzi by měla být v prvé řadě bezpečná.

 

Rukojeť hole by měla být ergonomická (vhodného tvaru pro držení), vyrobena z příjemných materiálů (např. směsi gumy či korek), což hraje roli z hlediska dlouhodobého používání. Správně vyrobená rukojeť (s navázáním na kvalitní, vibrace absorbující materiál těla hůlky) minimalizuje vibrace, které přecházejí na ruku, zápěstí, loket a rameno.

 

Tělo hole musí být dimenzováno na nárazy a tlaky, kterým je vystavováno nejen při chůzi, ale zejména při cvičeních, která jsou se severskou chůzí spojena. Tělo musí být pevné, ale ohebné, materiál musí vydržet kolísající zatížení v proměnlivém terénu. Pružnost je důležitá pro ochranu před přetížením ramenního pletence a krční páteře. Jako optimální se jeví použití uhlíkových vláken či lehkých kompozitních materiálů s patřičnými vlastnostmi (použití běžných lyžařských holí je v tomto ohledu problematické - málo pruží a nebo nejsou dostatečně odolné proti nárazům na tvrdém terénu). Dalším důležitým kritériem holí je hmotnost, při chůzi bychom jejich váhu v rukou takřka ani neměli vnímat.

 

Koncový kovový hrot slouží k zapichování a odrážení od povrchu, u lepších holí je nakloněn dopředu pod úhlem 5-10°, aby dobře přilnul k terénu, špička hrotu je vydutá dovnitř proti podkluzování. Součástí výbavy k tomuto ocelovému hrotu je takzvaná „botička", gumová násada (u lepších holíš protiskluzovou úpravou), která se používá na tvrdé povrchy jako je asfalt, kdy tlumí nárazy a částečně je absorbuje.

 

Jak stanovíme správnou délku holí?

Pro stanovení správné délky holí je důležité brát v úvahu výšku postavy, délku končetin, fyzické předpoklady, stupeň praxe v severské chůzi a dlouhodobější cíle.

         Nejjednodušší a zároveň nejpraktičtější metodou jak určit správnou délku hole je postavit se rovně zpříma, hůl směřuje kolmo k zemi, hrot je zapíchnutý a úhel mezi předloktím a paží svírá 90°. Ten, kdo má větší zkušenost se severskou chůzí neboje fyzicky zdatnější, může mít pro zvýšení efektivnosti hole delší (řádově o několik centimetrů).

         Jiný způsob je odečtení 50 cm od výšky postavy.

         Literatura se ještě zmiňuje o jednom způsobu, když násobíme výšku postavy konstantou 0,72 (v praxi nerozhodující).

 

Zdroj: 100+1 otázek a odpovědí o chůzi, nakladatelství Grada

 

 

 

 

 

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

Pro zlepšení účinku a ještě lepšího požitku z chůze můžu...
Katka  |  11.3.2010 18:12

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *