Plavání v těhotenství

8.7.2016 00:01
Zdravý pohyb

Pokud by si měly nastávající maminky vybrat jediný sport, kterému se v těhotenství budou věnovat, pak je to plavání. Pobyt ve vodě odlehčí jejich kloubům, pomůže posílit a uvolnit namáhaná záda a navíc hrozí minimální nebezpečí zranění. Aby byl ovšem pobyt ve vodě bezpečný a bezproblémový, je potřeba dodržet několik zásad.

Problémem v těhotenství bývá, že i aktivní maminky musejí často omezit pohyb, na který byly zvyklé. Běhání způsobuje otřesy a s přibývající váhou namáhá klouby, při cyklistice má řada maminek s rostoucím bříškem problém udržet balanc. Jedním z mála sportů, které naopak lékaři vřele doporučují, je plavání. „Plavání je fyzická aktivita, která budoucím maminkám nemůže ublížit. Musejí ale plavat správně - nepřetěžovat se a ve vodě spíše relaxovat,“ upozornila lékařka Hana Medřická.

Nastávající maminky se ve vodě mohou pohybovat s lehkostí, na kterou byly zvyklé, odlehčí kloubům, posílí záda i pánevní dno a povzbudí krevní cirkulaci. Odborníci dokonce tvrdí, že těhotné ženy, které pravidelně plavou, lépe spí a trpí méně ranními nevolnostmi.

Další z řady pozitiv je i to, že s plaváním lze začít už po dvanáctém týdnu těhotenství. Ideálnější je ovšem počkat až na dvacátý týden. Pokud se žena cítí dobře a nemá žádné zdravotní komplikace, může si pohybu ve vodě užívat až do porodu.

Nastávající maminky by se ovšem neměly vydávat plavat samy. Proto je většinou do akvaparku někdo doprovází, především z důvodu rychlého zásahu, pokud by se mamince přitížilo,“ řekla Iva Kašíková z Aqualandu Moravia. Právě ve zdejším akvaparku si maminky mohou odpočinout například v klidové zóně na lehátkách. Podle odborníků by navíc těhotné ženy měly mít po ruce dostatek čisté vody a například sladší ovoce, které v případě potřeby rychle dodá cukr.


Plavání připraví na porod
V případě, že si chce žena udržet i během těhotenství kondici, je nejlepší zvolit specializované lekce. Ty většinou probíhají pod vedením porodní asistentky a jsou šité na míru těhotným ženám. „Pravidelné plavání udržuje maminku v dobré fyzické kondici, což může mít na následný porod jedině pozitivní vliv,“ potvrdil doktor Lukáš Hruban z Gynekologicko-porodnické kliniky MU a FN Brno. Kromě protažení a uvolnění se ženy na lekci učí například dýchat do vody a rozšiřují si kapacitu plic, což se při porodu velmi hodí.


I přesto, že je plavání považováno za bezpečný pohyb i v těhotenství, ženy by si měly dát pozor na několik základních věcí. „Důležitá je kvalita vody, ve které budou matky pobývat. Nejlepší je slaná voda. Pokud ovšem není v blízkosti moře či slaný bazén, pak je vhodná hlídaná a pravidelně ošetřovaná voda. Například Aqualand Moravia nabízí takzvanou geotermální vodu, která má obecně blahodárný vliv na lidský organismus,“ konstatovala Kašíková. Vyhnout by se ženy naopak měly rybníkům a přírodním koupalištím. Podle odborníků lze do vody navíc použít speciální tampóny napuštěné probiotiky, které brání vniknutí vody a pomáhají předcházet infekcím. Po každém pobytu ve vodě je vhodné se ihned osprchovat a převléci se do suchých plavek.

Další důležitou zásadou je i teplota vody. Ta by neměla přesáhnout dvaatřicet stupňů. I proto by se měly těhotné ženy vyhnout pobytu ve vířivce. Nastávající maminky by si navíc měly hlídat tep a příliš se pohybem ve vodě nezadýchat. Tepová frekvence by neměla být nikdy vyšší než sto padesát tepů za minutu. Obecně by pak měly ženy dbát na bezpečný pohyb okolo bazénu. „Těhotná žena by si měla zvolit i klidnější část bazénu, kde není velké množství plavců a dětí. Ve velkém davu totiž hrozí, že ji při plavání někdo omylem uhodí do břicha,“ dodává Kašíková.

Při dodržení základních zásad si ale budoucí maminky mohou plavání bez obav užívat. Podle jedné ze studií totiž pobyt ve vodě nezvyšuje pouze kondici, ale i náladu. Těhotné ženy, které pravidelně plavaly, měly lepší náladu a celkově se během těhotenství cítily ve svém těle lépe.

Související články

Využití bylinek v těhotenství a v péči o malé děti

19.4.2016 00:01

Proč je v těhotenství důležitý dostatek vitamínu D

18.4.2016 00:01

Jak v těhotenství přivolat spánek

13.4.2016 00:01

Včasné rozpoznání tromboembólie může zachránit život

3.2.2016 00:01

Sex v těhotenství a po porodu

24.11.2015 00:01

Proč se bojí bazénové děti rybníků?

17.6.2015 00:01

Co mohou rodiče udělat již před početím a během těhotenství pro intelekt a psychický vývoj svých budoucích dětí

31.3.2015 00:01

Testy pro klidné těhotenství

5.3.2015 00:01

Bolesti zad v těhotenství a jak s nimi zatočit

25.2.2015 00:01

5 zásad pro plavání s dětmi v zimě

21.1.2015 00:01

Prokázáno: Děti, které plavou, jsou zdravější!

14.1.2015 00:01

10 rad, jak otužovat děti

3.11.2014 00:01

10 pravidel pro pohodový pobyt v bazénu s dítětem

30.9.2014 00:01

5 rad, jak naučit dítě plavat

8.8.2014 00:01

Jak a proč posilovat svaly pánevního dna

18.7.2014 00:01

Vliv těhotenství a porodu na inkontinenci

4.4.2014 00:01

Ibuprofen může bránit otěhotnění i být nebezpečný v těhotenství

31.10.2012 00:01

Pití alkoholu v těhotenství škodí dětem více, než se myslelo

24.8.2012 19:21

Individuální výběr pohybových aktivit

21.8.2012 00:01

Fyzické aktivity a těhotenství

16.3.2011 00:00

Cvičení na posílení svalů pánevního dna

25.2.2011 00:00

Strach z předčasného porodu

19.1.2011 00:00

Nevolnosti ranní v těhotenství: homeopatická pomoc

18.11.2010 00:00

Léčba deprese a těhotenství

27.9.2010 00:00

Jak naložit s volným časem dětí?

20.8.2010 00:00

Zdravotní rizika obezity v těhotenství

6.5.2010 00:00

Plavání dětí s rodiči

11.3.2010 00:00

Cvik pro těhotné proti ukládání vody v nohou

17.9.2009 00:00

Ženy, které v těhotenství příliš cvičí, riskují komplikace

26.5.2009 00:00

Měla byste v těhotenství číst svému břichu pohádky?

24.3.2009 00:00

Prenatal - dopřejte sobě i svému budoucímu děťátku tu nejvyšší kvalitu

7.2.2009 00:00

Kojící matky, které cvičí, prý mají více mléka

3.10.2008 00:00

Vlasy v těhotenství

27.4.2007 00:00

Tělesné změny v průběhu těhotenství

9.3.2007 00:00

Cviky vhodné v těhotenství a jako příprava na porod

23.8.2006 00:00

Pohyb v těhotenství bystří mozek potomků

27.6.2006 00:00

Pozor na Gingko biloba v těhotenství

14.6.2006 00:00

Děti ohroženy chemikáliemi již v těle matky

12.4.2006 00:00

Těhotenství a příprava na porod v období středověku

8.3.2006 00:00

Intimní hygiena

21.11.2005 00:00

Maminky, rozpohybujte svá bříška!

22.8.2005 00:00

Těhotné ženy kouřením škodí i svým vnoučatům

20.4.2005 00:00

Jak používat bezpečnostní pásy v těhotenství

17.2.2005 00:00

Cviky proti křečovým žilám v těhotenství

15.12.2004 00:00

Jak být fit v těhotenství

18.12.2003 00:00

Intisan - balzám pro intimní hygienu

7.8.2003 00:00

Karotka v těhotenství

14.5.2003 00:00

Co je to těhotenská preeklampsie

28.2.2003 00:00

Co nejíst během těhotenství

1.11.2002 00:00

Poševní mikroflóra a problematika plísní neboli mykóz

18.6.2002 00:00

Chemické látky v bazénu mohou poškodit nenarozené děti

10.4.2002 00:00

Opatření, která v těhotenství pomohou zabránit vzniku vrozených vývojových vad

18.1.2002 00:00

Kouření v těhotenství může způsobit i smrt dítěte

11.1.2002 00:00

Břišní tanec má příznivé zdravotní účinky a pomáhá rodičkám

9.10.2001 00:00

Kouření v těhotenství ohrožuje zdraví dítěte

27.4.2001 00:00

Cvičení v těhotenství

11.3.2001 00:00

Rozhovor: Ivana Königsmarková - Těhotenství není nemoc!

12.2.2001 00:00

Homeopatie v těhotenství

2.2.2001 00:00

Kdy a proč vznikají poruchy pigmentace

1.11.2000 00:00

Užívání léků v těhotenství

4.10.2000 00:00

Meditace v těhotenství

7.3.2000 00:00

Co dělat a nedělat v období těhotenství?

4.2.2000 00:00

Přidat komentář

 
* *