Otázky a odpovědi ke zdravému běhání

27.7.2016 00:01
Zdravý pohyb

Primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí MUDr. Michaela Tomanová odpovídá na časté dotazy týkající se běhu a našeho zdraví.

Je běh prospěšný pro naše klouby?
Při běhání jsou namáhány nejvíce klouby dolních končetin, hlavně kyčle, kolena a kotníky. Druhotně se však  může problém vzniklý například v kotníku přenášet i na páteř. Při nadměrné či nerovnoměrné, dlouhodobé zátěži, může dojít k poškození kloubů i vazivových tkání. Pokud si nejste jistí, zda Vám určitý pohyb škodí či nikoliv, poraďte se se svým rehabilitačním lékařem nebo jiným odborníkem, který se touto problematikou zabývá. Pravidelný pohyb ale kloubům rozhodně prospívá. Díky němu se zlepšuje flexibilita a elasticita kloubního pouzdra, zpevňují se okolní svaly a vazy, kloub je stabilnější a odolnější.

 
Pokud mě po běhání bolí kolena, co dělám špatně?
Bolest kolen po běhu může mít různé příčiny. Možná jste byl/a  jen nerozcvičený/á a neprotažený/á a vaše ztuhlé tkáně se přetížily a to i tak, že mohly vzniknout mikrotraumata. Při běžeckém došlapu se musí naše tělo vyrovnat s tlakem, který je 2-3x vyšší než je naše hmotnost, takže došlap na tvrdý povrch není při běhu pro naše klouby a vazy úplně ideální. Pokud je to možné, snažte se spíše běhat na měkčím povrchu např. na atletických dráhách či v lese, než po asfaltových silnicích. Velmi důležité je zvolit i správné kvalitní běžecké boty. Běhání by se také měli úplně vyhnout lidé bezprostředně  po operacích a úrazech  kloubů dolních končetin. Pozor také na posilování a běh  při počínající artróze. Kloubní chrupavka totiž není schopná  regenerace a hrozí zde rychlejší rozvoj artrózy. Pokud bolesti přetrvávají, je třeba se poradit s oborníkem.


Má běh vliv na osteoporózu?
Osteoporóza neboli řídnutí kostí je podle posledních průzkumů nižší u lidí, kteří jsou minimálně 3x týdně v aktivním pohybu. Běh je jednou z možností, jak si uchovat správnou hustotu kostí.  Zvolte si vždy takovou zátěž, abyste své tělo zbytečně nepřetížili, nemusíte vše zvládnout hned na začátku a dávat si neúměrné cíle, tím si spíše ublížíte. Zátěž si přidávejte postupně a přizpůsobujte ji momentálním možnostem vašeho těla. Není však dobré věnovat se jednostranně pouze běhu. Vhodné je zařadit i další cvičení, které pomůže posílit a protáhnout váš pohybový aparát.

Související články

Jak vybrat správné běžecké boty

24.8.2016 00:01

Vhodné potraviny nejen pro běžce

10.8.2016 00:01

Rady pro maraton a varování před užíváním leků proti bolesti před startem

5.5.2016 00:01

Čím a proč je jízda na koloběžce tak unikátní a přínosná?

27.10.2015 12:11

Správný pitný režim běžce

3.7.2015 00:01

Začínáte běhat? Vyvarujte se častých chyb

22.5.2015 00:01

7 možných příčin, proč při běhání nehubnete

28.7.2014 00:01

Intenzivní pohyb pomáhá při rakovině

28.8.2012 00:01

Psychické změny spojené s pohybem

31.5.2012 00:01

Co byste měli vědět o svých svalech

1.12.2010 00:00

Přiměřený pohyb kloubům svědčí

20.10.2010 00:00

Jednoduché protažení před a po zátěži - strečink

15.7.2010 00:00

Měníte životní styl? Začínáte sportovat? Zjistěte, jestli to vaše tělo zvládne

7.7.2010 00:00

Jak zajistit abyste při běhání hubli? aneb Kalorie, laktát, hraniční tepová frekvence

2.6.2010 00:00

Sto kroků za minutu a budete fit!

22.8.2009 00:00

Proč je sportovní oblečení nutností?

7.8.2009 00:00

Běhání ve vodě pomáhá při bolestech bederní páteře

15.7.2009 00:00

Zdravotní efekt a rizika inline bruslení

9.4.2009 00:00

Lékaři fandí chůzi

11.11.2005 00:00

Jak správně padat při jízdě na kolečkových bruslích

26.7.2005 00:00

Atletům s dušností pomůže rybí tuk

12.3.2004 00:00

Srdce posílí i rychlá chůze

21.11.2003 00:00

Pít příliš mnoho tekutin při tělesné námaze je nebezpečné

22.7.2003 00:00

Pohyb a beta-endorfiny

28.3.2003 00:00

Rotoped

7.3.2003 00:00

Intenzivním pohybem proti onemocnění srdce

29.10.2002 00:00

Jaký sport je vhodný pro vaše záda

21.6.2002 00:00

Nonstop trekkingový běh napříč Českou republikou

23.4.2002 00:00

Osamělý vlk - první dog trekking v České republice

5.10.2001 00:00

25 způsobů jak formovat postavu

24.9.2001 00:00

Ultramaraton očima lékařky

15.6.2000 00:00

Člověk potřebuje pohyb

14.6.2000 00:00

Jak se rodil český rekord v dálkovém běhu

2.6.2000 00:00

Přidat komentář

 
* *