Nedostatek pohybu může zabíjet stejně jako kouření

27.9.2012 00:01
Zdravý pohyb

Nedostatek cvičení a tělesného pohybu způsobuje ve světě stejný počet předčasných úmrtí jako kouření. Vyplývá to ze studie, kterou odborná revue Lancet.

Tým 33 vědců zpracoval údaje dodané ze 122 zemí. Podle studie se třetina dospělých nevěnuje aktivnímu pohybu po doporučenou dobu 2,5 hodiny týdně. Vede to k 5,3 milionu úmrtí, tedy asi k desetině úmrtí na srdeční choroby, cukrovku a rakovinu střeva či prsu.


    Podle vědců je rozsah problému takový, že se rovná pandemii a její řešení vyžaduje nový přístup. Studie zdůrazňuje, že by se veřejnosti proto mělo zdůrazňovat nebezpečí, které provází sedavý způsob života, a ne jen vyzdvihovat přednosti pohybu. 


    Dospělí by se měli každý týden věnovat 150 minut mírné fyzické aktivitě, jako je svižná chůze, jízda na kole či zahradničení. Podle studie v Lancet doporučení nejméně dodržují lidé v zemích s vysokými příjmy. Británie prý patří k nejhorším hříšníkům, když dvě třetiny dospělých se dostatečně nepohybují.


    Vědci připouštějí, že srovnávání zemí může být ošidné, stejně jako vyhodnocování údajů z dotazníků, které vyplňovali lidé ze 122 zemí. Tým vědců si je však prý jistý celkovými závěry. Doktorka I-Min Leeová z Harvardovy univerzity zdůraznila, že vědci se při hodnocení nedostatku pohybu na zdraví naopak spíše drželi zpátky.


    “S nadcházející olympiádou bude sport a fyzická aktivita v centru pozornosti celého světa. Svět bude sledovat soutěžící sportovce ..., ale většina diváků bude poměrně pasivní,“ řekl jeden z autorů studie Pedro Hallal.


    Někteří vědci nicméně varovali před srovnáváním důsledků kouření a nedostatku pohybu. I když způsobují zhruba stejný počet úmrtí, mnohem méně lidí kouří, než je fyzicky pasivních. Kouření je tedy mnohem rizikovější. “Pokud jde o prevenci rakoviny, zdaleka nejdůležitější věcí, kterou můžete udělat, je přestat kouřit,“ řekla doktorka Claire Knightová z organizace Cancer Research UK.

Zdroj: ČTK

Související články

Intenzivní pohyb pomáhá při rakovině

28.8.2012 00:01

Individuální výběr pohybových aktivit

21.8.2012 00:01

Tři čtvrtiny českých dětí se nepohybují ani hodinu denně

3.8.2012 00:01

Psychické změny spojené s pohybem

31.5.2012 00:01

Sport u dětí dle věkových kategorií

30.1.2012 00:01

Pohyb pomáhá toku žluče

27.1.2012 00:01

Tajemství dlouhověkosti v japonské Okinawě

11.5.2011 00:00

Posilněte zadarmo své zdraví

4.3.2011 00:00

Životní styl moderního člověka

24.1.2011 00:00

Desatero rad na ozdravení životního stylu

12.1.2011 00:00

Sportem k lepšímu sexu

15.12.2010 00:00

Pohyb napomáhá redukci váhy hned třikrát!

25.6.2010 00:00

Potřebujeme se hýbat, potřebujeme zdravé klouby

8.6.2010 00:00

Doporučení pohybové aktivnosti

26.4.2010 00:00

Benefity pohybové aktivnosti

18.3.2010 00:00

Plavání dětí s rodiči

11.3.2010 00:00

Sto kroků za minutu a budete fit!

22.8.2009 00:00

Turistika pro zdraví a štíhlou linii

8.7.2009 00:00

Proč posilovat?

2.6.2009 00:00

Pohybové aktivity dětí a strava

6.6.2008 00:00

Cvičíme s kojencem

20.10.2006 00:00

Pohyb v těhotenství bystří mozek potomků

27.6.2006 00:00

Chůze a zdraví

15.3.2006 00:00

Cvičte podle svého srdce

26.4.2005 00:00

Procházkami proti stařecké senilitě

6.10.2004 00:00

Vybij svůj vztek akcí!

22.9.2004 00:00

Pohyb a beta-endorfiny

28.3.2003 00:00

Pohyb prodlužuje život a zvyšuje inteligenci

4.5.2001 00:00

Pohyb omlazuje

2.3.2001 00:00

Pohybem proti řídnutí kostí!

1.9.2000 00:00

Člověk potřebuje pohyb

14.6.2000 00:00

Aerobní cvičení pro zdraví a dobrou náladu

10.5.2000 00:00

Přidat komentář

 
* *