Jaké sporty a pohybové aktivity jsou vhodné při artróze

12.3.2018 00:01
Zdravý pohyb

Trápí vás bolesti kloubů a máte artrózu? Zmírnit její průběh a shodit nadbytečná kila je mnohdy téměř nadlidský výkon. Bolest ve sportování nebo v intenzivnějším pohybu často brání. Jakým sportovním aktivitám se věnovat, abyste si klouby a jejich měkké tkáně nepoškodili ještě více?

Artróza jedním z projevů přirozeného stárnutí organismu a klesající schopnosti regenerace vlastních tkání. První známky artrózy lze zjistit již ve dvaceti letech, projevy se mohou objevovat již kolem 35. roku aktivního života a s přibývajícím věkem rychle v populaci narůstají. Ke zmírnění projevů artrózy významně napomáhá vhodný aktivní pohyb, úprava životního stylu včetně stravování. Sem patří vhodné doplňky stravy určené k výživě, regeneraci a ochraně tkání pohybového aparátu.

Ideální je začít se věnovat přiměřené sportovní aktivitě již v dětství. Pohyb pomáhá k výživě a regeneraci kostí i měkkých tkání, včetně kloubní chrupavky a oddaluje potíže s artrózou. Při dnešním uspěchaném, ale sedavém způsobu života mnohým lidem nezbývá na pravidelný pohyb či sportování čas. K lepší výživě kloubů může ale přispět i obyčejná chůze.

Nordic walking
Jestliže trpíte lehčí či střední artrózou, zapojte do svého rozvrhu nordic walking. Můžete se mu věnovat v jakémkoli věku. Jedná se o zvláštní druh chůze s hůlkami. Při této chůzi spálíte zhruba o 20 až 50 % více energie než při obyčejné chůzi, protože během ní zapojíte mnohem intenzivněji i horní polovinu těla. Než se ale do tohoto sportování vrhnete, poraďte se se svým lékařem a absolvujte začátky pod dohledem instruktora. Ten vám pomůže naučit se správně pohybovat a pak už můžete vyrazit na procházku kamkoli se vám zamane.

Jízda na kole
Pokud chcete mít zdravé klouby, nemusíte se omezovat pouze na chůzi. Lékaři vřele doporučují také jízdu na kole, a to ať už doma na rotopedu nebo venku v přírodě. V případě, že si nevíte rady s nastavením sedla a bolí vás při jízdě záda, nechejte si poradit od zkušeného cyklisty či certifikovaného prodejce. Právě správné nastavení sedla vám pomůže k ideálnímu odlehčení kloubů. Jestli se obáváte tvrdého terénu nebo převýšení či se nechcete omezovat pouze na letní sezónu, pořiďte si kolo či rotoped domů.

Plavání
Plavání patří mezi velmi doporučované aktivity pro ty, kteří mají problémy s klouby. Je skvělé pro zlepšení kondice a také během něj dochází k minimálnímu zatěžování kloubů. Není ale příliš vhodnou aktivitou pro ty, kteří se snaží zhubnout. Tuk se začíná odbourávat ve vodě, která má minimálně 36 °C. Tak teplá voda obvykle ale v bazénech není. Při běžné teplotě vody, která se pohybuje v rozmezí 20 - 26 °C, má organismus spíše sklon ukládat si tuk do zásob. V případě, že chcete hubnout, volte plavání pouze jako doplňkovou aktivitu k chůzi či jiné aktivitě.


Pilates
Mezi nejoblíbenější druhy cvičení patří v poslední době pilates. Oblíbily si ho zejména ženy, pro které je příjemným způsobem posilování, ale naučí je zejména správnému dýchání a práci s pánevním dnem. Mimo to rozvíjí flexibilitu a zlepšuje držení těla. A jakou má výhodu pro ty, které trápí potíže s klouby? Díky pilates aktivujete střed těla a hluboké svalstvo, které drží naši kostru pohromadě, zlepšíte koordinaci těla a odstraníte bolesti kloubů. Během cvičení totiž aktivujete podpůrné svaly, které při běžných posilovacích cvičeních vůbec nezapojíte.

Spirální stabilizace páteře
Metoda je založena na aktivním cvičení s elastickým lanem. Cílem cvičení je léčit a regenerovat meziobratlové ploténky celé páteře. Hlavní efekt metody je vyvolání trakční (protahovací) síly v meziobratlové ploténce. Tohoto efektu dosahujeme aktivací spirálních svalových řetězců, které zužují obvod pasu a protahují tělo směrem vzhůru. Tímto způsobem je páteř při pohybu aktivně stabilizována.  Stabilizace páteře má velký pozitivní vliv i nosné klouby jako jsou kyčle nebo kolena.

Co ještě pomáhá?
Kromě aktivního pohybu můžete navíc projevy artrózy zmírnit užíváním vhodných doplňků stravy. Ti, kteří trpí artrózou, mnohdy pátrají po tom, jaké látky, vitaminy či minerály užívat, aby své klouby podpořili. Důležité jsou zejména kolagenní peptidy, které vyživují buňky kloubních tkání, vitamin C, který hraje ochrannou roli a účastní se syntézy kolagenu či antioxidanty a vitamíny s antihomocysteinovou aktivitou.

Související články

Hrozí vám revmatoidní artritida?

18.9.2017 08:01

Sportovní výživa a suplementy

8.6.2017 00:01

Strečink - protažení před a po cvičení

25.5.2017 00:01

Jak správně běhat, abyste si nezničili klouby

18.5.2017 00:01

Cvičení proti bolestem zad

27.12.2016 00:01

Walking football, při kterém se nesmí běhat, prospívá zdraví

28.6.2016 00:01

Cvičení pro každého a každý věk

31.8.2015 00:01

Artróza postihuje již i třicátníky

18.11.2014 00:01

Dlouhodobé užívání analgetik na bolavé klouby může způsobit i závažné zdravotní problémy

5.11.2014 00:01

Pro seniory je důležitý správný pohyb

30.10.2014 00:01

Speciální pobyty pro pacienty postižené artrózou kloubů

16.12.2013 00:01

Selen v prevenci rakoviny, zánětu kolenního kloubu i mužské neplodnosti

5.12.2013 00:01

5 věcí, na které byste ve vyšším věku neměli zapomínat při výběru obuvi

5.3.2013 00:01

Pohyb bez bolesti a omezení vám uchová mládí

20.11.2012 00:01

Jóga: Kyčle, kříž, stehna

22.2.2012 00:01

Jedinečný pomocník v domácí léčbě Handy Cure

12.12.2011 00:01

Kyselina hyaluronová pro zdravé klouby bez bolesti

23.9.2011 00:01

Nejčastější potíže se zády

3.12.2010 00:00

Přiměřený pohyb kloubům svědčí

20.10.2010 00:00

Osteoartróza patří mezi civilizační choroby

31.8.2010 00:00

Víte vše o osteoartróze?

10.6.2010 00:00

Potřebujeme se hýbat, potřebujeme zdravé klouby

8.6.2010 00:00

Chůze naboso

15.12.2008 00:00

Diabetik a sport

2.9.2008 00:00

Artróza kořenového kloubu palce ruky

5.5.2008 00:00

Může se u mě projevit artróza?

2.3.2007 00:00

Správná velikost míče pro cvičení na míči

19.1.2007 00:00

Jak užívat Šťávu z celých listů aloe vera při zdravotních potížích?

10.8.2006 00:00

Organický křemík a jeho význam pro zdraví organismu

18.11.2005 00:00

Druhy revmatismu

19.8.2005 00:00

Artróza obratlových kloubů

7.4.2005 00:00

Pohyb při onemocnění žil

14.4.2004 00:00

Jak správně cvičit strečink?

30.4.2003 00:00

Rotoped

7.3.2003 00:00

Biolampa - Biostimul

28.11.2002 00:00

Jaký sport je vhodný pro vaše záda

21.6.2002 00:00

Léčení revmatu stojí stejně jako léčba komplikací z léků na revma

5.12.2001 00:00

Oteklé koleno

24.11.2000 00:00

Zásady správné chůze

9.11.2000 00:00

Člověk potřebuje pohyb

14.6.2000 00:00

Přidat komentář

 
* *