Jak vybrat cyklistickou helmu pro dospělého i pro dítě

1.9.2016 00:01
Zdravý pohyb

Ať už jste závodník, rekreační jezdec nebo si na kole zajedete jen občas do obchodu pro rohlíky, přítomnost kvalitní helmy byste neměli podceňovat. Ta by měla být podle odborníků nedílnou součástí výbavy každého cyklisty, ačkoliv od 18 let není povinná. Statistiky ostatně varují: ve státech Evropské unie dojde při cyklistice každoročně k přibližně 600 000 poraněním hlavy!

Nejprve si rozmyslete, kde a jak budete jezdit, podle toho volte kategorii helmy. „První kategorií jsou silniční helmy, které se dají používat i na horských kolech, konstrukčně se snaží o co nejnižší váhu a co nejlepší odvětrání. MTB helmy se oproti nim liší přítomností štítku proti slunci, robustnější konstrukcí, případně tvarem, který víc kryje týl hlavy. I u nich je snaha o co nejlepší odvětrání a poměr hmotnosti a odolnosti a jsou použitelné v terénu i na silnici,“ vysvětluje Karel Studnička ze specializované prodejny Ski a Bike Centrum Radotín.
Další kategorie - BMX helmy - vynikají designem pro fanoušky skate subkultury. Někdy je potlačeno odvětrání a dají se použít i na bruslení a skateboarding. Integrální helmy na sjezd a freeride se podobají helmám na motocykl, jsou robustní a poskytují maximum ochrany.

Nepodceňte správnou velikost
„Při zkoušení by vám měla helma dobře sedět na hlavě bez toho, aby kdekoliv tlačila či byla volná. Pokud vás tlačí, zkuste jiný model nebo jinou značku,“ doporučuje Lukáš Princ z cyklistického portálu kola-radotin.cz. Cyklistické helmy jsou na rozdíl od lyžařských vybaveny kolečkem na regulaci velikosti - u některých, zejména dětských, se používají elastické pásky, které se samy roztáhnou do potřebné pozice. V případě helem pro dospělé je velikost odstupňována S: 50-54 cm (rozměr obvodu hlavy), M: 54-58, L: 58-62. Čísla se mohou u výrobců mírně lišit. Dělají se ovšem i větší helmy s obvodem 64 cm.
U dětí se zaměřte i na to, aby helma nebyla příliš volná - i rozepnutá by neměla při předklonu spadnout z hlavy. Nejmenší dětské helmy mají při plném utažení vnitřní obvod 44 cm.

Sledujte konstrukci i vybavení
Cyklistické helmy jsou vyráběny takzvanou in-mold technologií (do skořepin se pod tlakem vstřikuje pěnový polystyren). Někteří výrobci, aby snížili hmotnost helmy při zachování pevnosti, používají kombinaci dvou druhů polystyrenové pěny s různou hustotou. Nejkvalitnější jsou helmy, které mají polystyren uvnitř vyztužený pleteninou z různých materiálů, zejména z populárního karbonu, hliníku nebo kevlaru. Dětské cyklistické helmy se vyrábí podobně jako helmy pro dospělé. Levnější jsou „lepené“, nejkvalitnější disponují in-mold technologií.  
Nově používanou technologií, kterou licenčně používá mnoho výrobců POC, Scott, Bell, Giro, Smith atd., je tzv. MIPS. Poskytuje mnohem větší ochranu při různých pádech pod jiným než přímým úhlem, protože se skládá ze tří částí: EPS polystyrenová skořepina, kluzná vložka MIPS a elastomery, které první dvě části spojují. V případě nárazu pod úhlem se elastomery natáhnou a umožní mírný pohyb skořepiny přilby vůči kluzné vložce MIPS, čímž dojde k absorpci rotačních sil. „Jedná se o pohyb v řádu milimetrů. Ale i těchto pár milimetrů může během oněch kritických dvou milisekund výrazně snížit množství rotačních sil, které by se jinak přenesly až na mozek,“ upozorňuje Lukáš Princ.

Větrejte a třikrát važte
Při jízdě ve špatně odvětrané helmě může za letních dnů docházet k přehřátí. Proto dnes výrobci pracují s důmyslnými systémy, které vesměs fungují na principu nasávání chladného vzduchu v přední části helmy a jeho vedení speciálními kanály po jejím obvodu a kolem hlavy. V zadní části je pak dalšími otvory odváděn ohřátý vzduch od hlavy.
Hmotnost je u cyklistické helmy velice důležitá, vždyť při celodenní vyjížďce můžete mít helmu na hlavě několik hodin. Váha by nikdy neměla jít na úkor bezpečnosti. Výrobcům se aktuálně daří vyrábět bezpečné topmodely helem s váhou okolo nebo i lehce pod 200 gramů. Kvalitní lehké helmy mají proto konstrukci vyztuženou třeba kevlarem nebo karbonem.
A pozor: Nekupujte nikdy helmu (dospěláckou, natož dětskou) která není vybavena příslušnými bezpečnostními certifikáty, byť by její cena byla sebelákavější! Všechny přilby prodávané v ČR musí splňovat normu ČSN EN 1078. Narazit můžete i na zahraniční či mezinárodní atesty s označením CPSC, SNELL B90A, CE a AS/NZS. O certifikaci se přesvědčte zejména u neznačkových levných helem.

Na hlavě, ale správně!
„Aby helma dokonale plnila svou ochrannou funkci, musí být na hlavě umístěna ve správné - tedy přibližně vodorovné pozici, a to jak u dospělých, tak u dětí. Přední část by měla zasahovat asi doprostřed čela. Při nošení musí být zapnutý podbradní řemínek, za nějž by měly jít zastrčit maximálně dva prsty. Helma musí být dotažena tak, aby se nehýbala,“ upřesňuje Karel Studnička. Při jejím nákupu věnujte pozornost i systému zapínání. Pásky by neměly přijít do kontaktu s ušima, protože při delší vyjížďce by vás mohly začít dřít. Kvalitní helmy mají možnost přizpůsobení prostoru kolem uší i nastavení délky podbradního řemínku.

Tajný tip, aby helma děti „nebolela“: „V chladnějších dnech je dobré nosit pod helmu cyklošátek, který ochrání hlavu dítěte před studeným větrem. V teplejších dnech se zase hodí čelenka, která zamezí stékání potu do obličeje. U dětí je velmi vhodné doplnit helmu zadní blikačkou. Vzhledem k tomu, že dítě je malé a snadno přehlédnutelné, může umístění blikačky na helmu - tedy vlastně na nejvyšší bod dětského cyklisty - výrazně pomoci k jeho zviditelnění, a tím pádem i bezpečnosti. Některé dětské helmy už mají v zadní části připravený úchyt na blikačku nebo se dokonce prodávají rovnou s vestavěnou blikačkou,“ radí Kateřina Princová ze serveru specializujícího se na sportovní výbavu dětí www.skibi.cz

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

Dosti užitečný článek :)) Myslím, že takovýchto článku by mělo...
Drahomíra  |  28.4.2017 11:48

Musíte podle jejich kokosáků! Rozhodující je velikost a u tohoto opravdu...
!!!  |  28.4.2017 20:29

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *