Jak správně běhat, abyste si nezničili klouby

18.5.2017 00:01
Zdravý pohyb

Znovu objeveným sportovním trendem se stal v posledních letech běh. Za jeho pomocí si můžete zlepšit celkovou vytrvalost a zvednout si náladu. Výhodou je, že ho můžeme provozovat prakticky kdekoliv a s minimálními finančními náklady. Navíc běhání prospívá nejen našemu pohybovému aparátu, ale také srdci a cévnímu systému a je přínosné k celkové tělesné kondici a posiluje funkci plic. Pokud ale trpíte bolestmi pohybového aparátu či máte nadváhu, je důležité dodržovat několik pravidel, aby vám běh neuškodil.

Pravidelné běhání může pomoci snížit vysoký krevní tlak či cholesterol. Na druhou stranu je ale třeba říci, že běhání opravdu není pro každého. A pokud nebudete dodržovat základní pravidla, můžete si spíše ublížit. Především lidé, kteří trpí nadváhou nebo dlouho nesportovali, by s během měli být ze začátku opatrní. „Před samotným během je vhodné také tělo na zátěž připravit. Důležité je se protáhnout, uvolnit si svaly a vazivové tkáně. Začít můžete také s desetiminutovou rychlou chůzí, a pokud vám to zdraví a kondice dovolí,  pomalu přejdete na běh. Na závěr dopřejte svému tělu uvolňovací cviky. Běhání by se měli vyhnout lidé bezprostředně  po operacích a úrazech  kloubů dolních končetin. Pozor na posilování a běh u lidí, kteří mají i jen počínající artrózu. Kloubní chrupavka totiž není schopná regenerace a hrozí zde rychlejší rozvoj artrózy,“ říká MUDr. Michaela Tomanová, primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí.

 Vliv běhu na naše kosti

 Osteoporóza neboli řídnutí kostí je podle posledních průzkumů nižší u lidí, kteří jsou minimálně 3x týdně v aktivním pohybu. „Běh je tak jednou z možností, jak si uchovat správnou hustotu kostí (Bone mineral density, tzv. BMD). Výzkumy potvrdily, že BMD je vyšší u lidí, kteří se vhodně hýbají a tím zatěžují kosti. Zvolte si vždy takovou zátěž, abyste své tělo zbytečně nepřetížili, nemusíte vše zvládnout hned na začátku a dávat si neúměrné cíle, tím si spíše ublížíte. Zátěž si přidávejte postupně a přizpůsobujte ji momentálním možnostem vašeho těla,“ říká MUDr. Michaela Tomanová. Není však dobré věnovat se jednostranně pouze běhu. Vhodné je zařadit i další cvičení, které pomůže posílit a protáhnout pohybový aparát.

Pozor na vazy a klouby

Běhání je zdravé v mnoha ohledech, ale na druhou stranu je rizikové na přetížení pohybového aparátu a na vznik možného zranění, a to především vazů, úponů a kloubů. „Nejvíce se zranění objevují na jaře, kdy si většina běžců, se ztuhlým pohybovým systémem, jde po dlouhé zimě opět zaběhat. Namáhány jsou nejvíce klouby dolních končetin, hlavně kyčle a kolena. Druhotně se však  může problém vzniklý například v kotníku přenášet i na páteř. Při nadměrné či nerovnoměrné zátěži může dojít k poškození kloubů, které někdy vede až ke vzniku úponových bolestí a artrózy,“ vysvětluje MUDr. Michaela Tomanová. Pokud si nejste jistí, zda vám určitý pohyb škodí či nikoliv, poraďte se se svým rehabilitačním lékařem či fyzioterapeutem.

Vhodná obuv na běh

 Pro zdraví kloubů je nutné zvolit především vhodnou a kvalitní obuv. Na té se vyplatí nešetřit a je dobré se při nákupu poradit s odborníkem. Vyberte si obuv, která je speciálně určená pro běh a dobře tlumí nárazy. Pokud je to možné, snažte se běhat spíše na měkčím povrchu, např. na atletických dráhách či v lese, než po asfaltových silnicích. Při běžeckém došlapu se musí naše tělo vyrovnat s tlakem, který je 2-3x vyšší než je naše hmotnost, takže došlap na tvrdý povrch není při běhu pro naše klouby a vazy úplně ideální. Pravidelný pohyb ale kloubům rozhodně prospívá. Díky němu se zlepšuje flexibilita a elasticita kloubního pouzdra, zpevňují se okolní svaly a vazy, kloub je stabilnější a odolnější.

 

Související články

Hořčík a cvičení

30.5.2017 00:01

Vhodné potraviny nejen pro běžce

10.8.2016 00:01

Rady pro maraton a varování před užíváním leků proti bolesti před startem

5.5.2016 00:01

Správný pitný režim běžce

3.7.2015 00:01

Začínáte běhat? Vyvarujte se častých chyb

22.5.2015 00:01

7 možných příčin, proč při běhání nehubnete

28.7.2014 00:01

Jak si správně vybrat běžecké boty

17.6.2014 00:01

5 věcí, na které byste ve vyšším věku neměli zapomínat při výběru obuvi

5.3.2013 00:01

Pohyb bez bolesti a omezení vám uchová mládí

20.11.2012 00:01

Co se skrývá za mimořádnými úspěchy sportovců?

7.10.2012 15:11

Intenzivní pohyb pomáhá při rakovině

28.8.2012 00:01

Co byste měli vědět o svých svalech

1.12.2010 00:00

Přiměřený pohyb kloubům svědčí

20.10.2010 00:00

Jednoduché protažení před a po zátěži - strečink

15.7.2010 00:00

Atletům s dušností pomůže rybí tuk

12.3.2004 00:00

Srdce posílí i rychlá chůze

21.11.2003 00:00

Pít příliš mnoho tekutin při tělesné námaze je nebezpečné

22.7.2003 00:00

Pohyb a beta-endorfiny

28.3.2003 00:00

Rotoped

7.3.2003 00:00

Jaký sport je vhodný pro vaše záda

21.6.2002 00:00

Pohyb prodlužuje život a zvyšuje inteligenci

4.5.2001 00:00

Ultramaraton očima lékařky

15.6.2000 00:00

Člověk potřebuje pohyb

14.6.2000 00:00

Jak se rodil český rekord v dálkovém běhu

2.6.2000 00:00

Aerobní cvičení pro zdraví a dobrou náladu

10.5.2000 00:00

Přidat komentář

 
* *