Jak se připravit na trénink

2.6.2017 00:01
Zdravý pohyb

Co dělat před cvičením? Kdy se před tréninkem najíst? Jaké potraviny umocní váš výkon a které vás naopak zpomalí? Jak se správně rozehřát a jak připravit svaly na námahu? Na všechny tyto otázky odpoví výživové specialistky a trenérky 30minutového kruhového tréninku pro ženy - EXPRESKA.

Jak se před cvičením rozehřát

Trenérka Zuzana z havířovské EXPRESKY říká: „Vaše tělo se musí na cvičení připravit postupně. Musí od vás získat jednoznačnou informaci o tom, co ho čeká.“  Olga trenérka EXPRESKY a majitelka klubu v pražské Krči radí: „Nejprve doporučuji rozhýbat klouby, které budeme při tréninku nejvíc namáhat: krk, ramena, lokty, zápěstí, kyčle, kolena a kotníky. Stačí obyčejné pomalé krouživé pohyby. Vždycky začínejte od hlavy a postupujte ke končetinám. Nohy můžete rozhýbat například předkopáváním či zakopáváním.“ Po aktivaci kloubů je důležité zvýšit průtok krve ve svalech. K tomu poslouží například obyčejný běh na místě. „Pokud si chcete tuto fázi zpestřit, zkuste místo fádního běhu, rychlé výpady do stran nebo skákání přes švihadlo,“ nabízí alternativy trenérka Jana z olomoucké EXPRESKY. 

Strečink s výdrží až po cvičení

Klasický strečink, kdy zůstáváte po dobu 15 - 20 sekund v maximální pozici, se doporučuje až po cvičení, kdy jsou svaly rozehřáté. Před cvičením udělá větší službu lehké protažení, stačí po dobu dvou až tří minut,“ říká Iveta, které trénuje v pražské pobočce Holešovice.

Správným protažením předcházíte nežádoucím zraněním jako je například natržení svalového úponu,“ zdůrazňuje trenérka a fyzioterapeutka Adéla z EXPRESKY v Liberci a Lucie, která trénuje v Brně, dodává: „Nezapomeňte, že se na trénink připravujete nejen fyzicky, ale i psychicky. Hormony, které se vám při rozcvičování uvolňují, vám určitě pomohou dostat se do té správné ,tréninkové' nálady.“

 Optimální tepová frekvence

Cílem protažení a zahřátí je kromě prokrvení svalů i nastavení těla do optimální tepové frekvence. Pohyb ve „správné tepovce“ je totiž klíčem k úspěšnému spalování tuků. Petr Kořínek, jednatel společnosti EXPRESKA říká: Kruhový trénink je v tomto ohledu naprosto unikátní. Do optimální tepové frekvence se díky rychlému střídání aerobních a anaerobních aktivit dostanete za pár minut a udržíte ho v této hladině po celou dobu tréninku. Proto u nás stačí cvičit dvakrát a třikrát týdně 30 minut a úspěch je zaručen.“

 Co a kdy jíst před cvičením

Určitě se shodneme, že cvičit s plným žaludkem není nic příjemného. Na druhé straně křeče z hladu vám k optimálnímu výkonu také nepomohou. „V době tréninku by už jídlo mělo být strávené, proto doporučuji najíst se 2 - 3 hodiny před cvičením. Hodně však záleží na tom, co a jaké množství jste snědla,“ říká výživová poradkyně Jana z pražské EXPRESKY na náměstí Jiřího z Poděbrad a pokračuje: „obecně lze doporučit lehce stravitelné potraviny bohaté na sacharidy, jako jsou těstoviny, ovoce, zelenina, pečivo, energetické tyčinky a nápoje.“

 Zlatá hodina

Víte, že půl hodiny až hodinu po cvičení má vaše tělo největší schopnost využít všechny přijaté kalorie na regeneraci těla? Neukládá je v podobě tuků. Využijte toho a do hodiny po cvičení dodejte svým unaveným svalům palivo, aby se zotavily. „K tomuto účelu se nejlépe hodí nízkotučné potraviny bohaté na bílkoviny, jako jsou například vajíčka, netučný tvaroh, sojové výrobky či libové maso,“ prozrazuje výživová specialistka Iva z EXPRESKY v pražských Dejvicích.

Související články

Sportovní výživa a suplementy

8.6.2017 00:01

Strečink - protažení před a po cvičení

25.5.2017 00:01

Nespoutaný AfroPowerFit - fitness hit roku 2017

17.1.2017 00:01

Fitness trendy roku 2017: HIIT, crossfit, EMS i body&mind

15.12.2016 00:01

Nejčastější chyby při cvičení a jak se jim vyhnout

2.12.2016 00:01

Vhodné potraviny nejen pro běžce

10.8.2016 00:01

CORE training - balanční pomůcky a k čemu nám slouží

3.6.2016 00:01

10 rad, jak vybrat správné fitko

27.5.2016 00:01

Zefektivněte cvičení pomocí intervalového tréninku

12.5.2016 00:01

Podpořte růst svalů pomocí přirodní stravy

26.4.2016 00:01

Cvičení bojuje proti rakovině mnoha mechanismy

21.3.2016 00:01

Nové taneční fitness trendy

2.2.2016 00:01

Jak zůstat stále ve formě

7.7.2015 00:01

jak si rychle vyrýsovat tělo stravou a cvičením

21.5.2015 00:01

3 nejčastější chyby při cvičení

21.11.2014 00:01

Potravinové doplňky pro sportovce

24.1.2014 00:01

4 největší mýty o hubnutí

6.5.2013 00:01

Jak mít do léta nohy jako bohyně

17.4.2013 00:01

4 triky na hubnutí

22.2.2013 00:01

7 známek, že cvičíte příliš mnoho

3.1.2013 00:01

Jednoduché protažení před a po zátěži - strečink

15.7.2010 00:00

Proč posilovat?

2.6.2009 00:00

Aerobní trénink ve fitness centru

23.4.2009 00:00

Suplementy (potravinové doplňky) při posilování

8.10.2008 00:00

Jak na posilovny?

11.9.2008 00:00

Zelený čaj jako povolený dopink?

17.2.2005 00:00

Pohyb a beta-endorfiny

28.3.2003 00:00

Pohyb omlazuje

2.3.2001 00:00

Člověk potřebuje pohyb

14.6.2000 00:00

Přidat komentář

 
* *