Jak se nezabít sezením

23.8.2018 00:01
Zdravý pohyb

Opakovanými nebo trvalými bolestmi zad během života trpí podle statistik více než 80 % dospělé populace. A přestože příčin může být hned několik, jednou z těch hlavních je dlouhodobé sezení. Proto si zaměstnání v kanceláři vysloužilo titul nejnebezpečnější práce na světě. Následkem totiž nemusí být jen samotné bolesti zad, ale i bolesti krční páteře, hlavy či nemoci oběhové soustavy a nadměrné ukládání tuku. Jak ale těmto problémům předejít?

Správné sezení

Když už v práci sedíte více než 5 hodin denně, je nutné, abyste alespoň seděli správně a pokud možno neměli úplně tu nejhorší kancelářskou židli. Židle totiž není zase tak úplně důležitá jako samotný sed. Můžete mít sebelepší ergonomickou židli podle posledních trendů, ale pokud na ní sedíte nesprávně, třeba s nohou přes nohu, koledujete si o nemalé problémy se zády. Jak by měl sed tedy vypadat? Kolena by měla svírat minimálně úhel 90 stupňů, čehož lze dosáhnout správně nastavenou výškou sedáku vůči výšce stolu. Pánev by měla být o něco výše než kolena, ideálně vodorovně se zemí. Nesmíte však zapomenout ani na narovnaný hrudník a lopatky by měly směřovat dozadu a dolů. Uvidíte, jak se najednou začne lépe dýchat. Důležité je také mít uvolněná ramena, ruce lehce položené na podložce ke klávesnici a do monitoru se dívat rovnou před sebe s hlavou plně narovnanou.

Dlouhodobé sezení na židli je vhodné střídat např. s balančním míčem, který vám při sedu aktivuje hluboké vnitřní svaly a svaly celého trupu. Člověk nesedí strnule, naopak nenásilně posiluje svalstvo a uvolňuje jej.  Minimálně jednou za hodinu vstaňte, protáhněte se, zkuste se místo výtahu proběhnout po schodech, vyměnit eskalátory za obyčejné schody.

Pravidelné cvičení je na místě

Zkrátka pokud se dostatečně nehýbete, ubližujete si. A ne zrovna málo. Zvolte jakoukoliv činnost, vězte, že při správně zvoleném zatížení děláte něco pro svoje zdraví, a že jste schopni právě s takovým přístupem zkvalitnit svoje zdraví a zvýšit kvalitu života. Pokud však přistupujete ke svému zdraví zodpovědněji, chcete zvýšit kondici a mít jistotu, že se hýbete správně, můžete navštívit odborníky, kteří vám s ohledem na váš zdravotní stav a fyzičku doporučí ideální pohybový plán či pokud budou vhodné,rehabilitace.

Sportovně zdravotní centrum TEIT Fitlab propojuje fyzioterapii s moderními tréninkovými programy. Naučíte se, jak dělat základní lidské pohyby co nejefektivněji a zejména tak, abyste neohrožovali své zdraví.

Související články

60 minut a vztyk!

2.7.2018 00:01

Chronické žilní onemocnění trápí až 70 % Čechů

11.4.2018 00:01

Naučtě děti správně sedět na židli

8.11.2017 08:01

Laboratorní test ukáže, zda máte dědičnou poruchu srážlivosti krve

11.9.2017 08:01

Hlídejte si svou hladinu homocysteinu

2.5.2017 00:01

5 zimních zlozvyků, které z vás vysávají energii

9.12.2016 00:01

Cviky pro lepší krevní oběh

3.11.2016 00:01

Neseďte monotónně

21.7.2016 00:01

Včasné rozpoznání tromboembólie může zachránit život

3.2.2016 00:01

Dlouhé sezení je mučením, které může i zabíjet

20.1.2016 00:01

Dlouhodobé sezení zmaří veškerý pozitivní efekt cvičení

21.12.2015 00:01

Příliš mnoho práce na úřadě škodí srdci

30.10.2015 00:01

Fakta o bolesti zad v 10 bodech

18.9.2015 00:01

Proč při klimatizaci trpí ženy zimou?

28.8.2015 00:01

Superúzké džínsy mohou způsobit zdravotní problémy včetně ochrnutí

7.8.2015 00:01

Bolest hlavy a zad

22.4.2015 00:01

Bolesti zad v těhotenství a jak s nimi zatočit

25.2.2015 00:01

3 chyby vedoucí k bolestem pohybového aparátu

27.10.2014 00:01

Sezení škodí zdraví

31.3.2014 00:01

Účinek kurkumy je srovnatelný s mnoha léky

10.10.2013 00:01

3 tipy na správné držení těla u školáků

2.10.2013 00:01

Roste nám generace dětí a mladých lidí na práškách?

5.6.2013 00:01

6 tipů, jak správně pracovat u počítače

26.4.2013 00:01

Trombóza a hormonální antikoncepce

21.8.2012 00:01

Přírodní látky ředící krev

20.7.2012 00:01

Infinity method - Konec bolesti při pohybu

26.3.2012 00:01

Pozor na bylinky a vitamíny při užívání warfarinu

4.2.2011 00:00

Nemocí manažerů není jen vyhoření

7.9.2010 00:00

Rady pro práci na počítači

10.1.2008 00:00

Cvičení, jež má dětem srovnat záda

5.11.2007 00:00

Z dlouhého vysedávání u počítačů prý hrozí krevní sraženiny

13.4.2007 00:00

Sedět rovně není nejzdravější

12.12.2006 00:00

Česnek - nejen přírodní antibiotikum

28.11.2005 00:00

Jednoduchý strečink proti bolesti hlavy z napětí

22.1.2004 00:00

Jízda na koni léčí duši i tělo

4.7.2003 00:00

Proti bolestem při cestování vám pomůže i obyčejný ručník

2.8.2002 00:00

Více jak polovina populace sedí nesprávně

20.11.2000 00:00

Člověk potřebuje pohyb

14.6.2000 00:00

Desatero pro zdravou kancelář

14.4.2000 00:00

Přidat komentář

 
* *