Jak bezpečně sportovat s bolavými klouby

20.7.2018 00:01
Zdravý pohyb

Kloubům obecně prospívá pravidelná pohybová aktivita. Při problémech s bolestmi kloubů je vhodné například plavání a cvičení ve vodě, protože se snižuje zátěž vyvíjená na klouby. Vhodná je také pravidelná chůze po měkkém terénu, například na lesních cestách.

Pozor na letní úrazy kloubů
Úrazy kloubů mohou být buď méně vážné, kdy stačí kloub zpevnit použitím obinadla, anebo vážné, které jsou spojeny s výraznou bolestí, otokem a hematomem a omezením hybnosti zraněného kloubu. Jako první pro zmírnění otoku kloub ledujte, nohu si položte nad úroveň kyčle, a postižené místo stabilizujte obinadlem. „Nohu především nezatěžujte, a co nejdříve vyhledejte pomoc lékaře. Následná léčba se liší dle typu a rozsahu poranění kloubu. Záleží, zda se jedná o mikrotraumata, nebo už o malé natržení či dokonce úplné poškození kloubních pouzder, vazů, šlach eventuálně úponů a svalů. Pokud se jedná pouze o mikrotraumata, terapie s naší metodou INFINITY je možná ihned, díky cvičení v mikropohybu či v pouhé představě. To pomáhá kloub stabilizovat, udržovat správný svalový tonus a pohybový program, na který bylo tělo zvyklé,“ říká MUDr. Michaela Tomanová, primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí. U větších strukturálních poškození je nutný nejdříve klid 4 - 6 týdnů, než může pacient začít naplno zatěžovat.


Nevhodné letní sporty
„V případě potíží s bolestmi zad či kloubů bych doporučila vyhýbat se sportům, které jsou spojeny s vyšší a nárazovou zátěží (například při rychlém a náhlém pohybu, jako je třeba tenis, ale i golf). A také aktivitám, při nichž dlouhodobě zatěžujeme pohybový aparát (například dlouhodobý běh). Dále byste se měli vyhýbat sportům, u kterých si nemůžete zvolit vlastní tempo a také těm, u kterých hrozí vyšší míra rizika úrazu či pádu, jako volejbal nebo fotbal,“ dodává MUDr. Michaela Tomanová. Vyhýbat bychom se také měli všem dalším kontaktním a bojovým sportům.


Pohyb u lidí 60+
Letní měsíce ke sportovním aktivitám a pohybovým činnostem přímo vybízejí. Vždy však záleží na případných zdravotních problémech, kondici a trénovanosti konkrétního jedince. Obecně, pokud chtějí starší lidé udělat něco pro své zdraví a s pohybem jako takovým teprve v létě začínají, je ideální začít nejprve chůzí, popřípadě jízdou na kole či plaváním. Předem je potřeba vazivové tkáně a svaly na výraznější zátěž důkladně připravit. Důležité je také vyvarovat se zvýšené fyzické námaze v době, kdy jsou denní teploty nejvyšší. Vyrazit na procházku nebo třeba na kolo je nejlepší hned ráno, nebo pak až k večeru, když už teploty zase klesají, abychom zbytečně nezatěžovali svůj kardiovaskulární systém.

Související články

Co znamená, když mě při běhu bolí kolena? ?

9.7.2018 00:01

60 minut a vztyk!

2.7.2018 00:01

Jak začít s pohybem v přírodě

23.4.2018 00:01

Jaké sporty a pohybové aktivity jsou vhodné při artróze

12.3.2018 00:01

Zimní pohybové aktivity pro lidi nad 60 let

12.12.2017 08:01

Tchaj-ťi je nejlepším cvičením pro lidi po padesátce

21.7.2017 00:01

Cvičení v představě

13.7.2017 00:01

Aby bylo běhání zdravé

20.6.2017 00:01

Sportovní výživa a suplementy

8.6.2017 00:01

Jak se připravit na trénink

2.6.2017 00:01

Strečink - protažení před a po cvičení

25.5.2017 00:01

Jak správně běhat, abyste si nezničili klouby

18.5.2017 00:01

Cvičení ve vodě má 4x větší efekt než na suchu!

7.2.2017 00:01

Otázky a odpovědi ke zdravému běhání

27.7.2016 00:01

Cvičení pro každého a každý věk

31.8.2015 00:01

V kondici díky 10 000 kroků

21.8.2015 00:01

Začínáte běhat? Vyvarujte se častých chyb

22.5.2015 00:01

Jak si správně vybrat běžecké boty

17.6.2014 00:01

Nejúčinnější prevencí bolesti páteře je správná funkce pohybového ústrojí

15.1.2013 00:01

Pohyb bez bolesti a omezení vám uchová mládí

20.11.2012 00:01

Power Jóga

28.6.2012 00:01

O chůzi, stání a putování

10.4.2012 00:01

Přiměřený pohyb kloubům svědčí

20.10.2010 00:00

Běhání ve vodě pomáhá při bolestech bederní páteře

15.7.2009 00:00

Se zahradničením začínejte pomalu

10.4.2009 00:00

Chůze naboso

15.12.2008 00:00

Zvláštní cviky pro problematické oblasti

11.1.2008 00:00

Pohyb při onemocnění žil

14.4.2004 00:00

Soubor čchi-kungu pro každodenní cvičení

11.6.2003 00:00

Jak správně cvičit strečink?

30.4.2003 00:00

Jaký sport je vhodný pro vaše záda

21.6.2002 00:00

Zásady správné chůze

9.11.2000 00:00

Člověk potřebuje pohyb

14.6.2000 00:00

Detoxikace na trampolíně

17.5.2000 00:00

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

chce to brát nějaké potravinové doplnky na bolavé klouby a bude to...
Pudrito  |  31.7.2018 10:49

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *