Jak bezpečně chodit na ledovce a předejít tak pádu

31.1.2017 00:01
Zdravý pohyb

Při extrémně chladném počasí je častým problémem zledovatělý povrch, který může při neopatrné chůzi způsobit nehezké pády. Jak bezpečně chodit na ledovce, poradí primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí MUDr. Michaela Tomanová.

Chůze na zledovatělém povrchu je otázkou především biomechaniky lidského těla. „Základem je pevný stoj s nohama rozkročenýma asi na šířku pánve, který je stabilní. Díky malým krůčkům a přenášení váhy z jedné nohy na druhou, rychleji se střídající za sebou, nedochází k tak velké destabilizaci těžiště těla, jako když děláte kroky dlouhé. Našlapujte na celá chodidla spíše přes špičku než přes patu,“ říká MUDr. Michaela Tomanová. Samozřejmostí je v tomto případě i dobrá podrážka vaší obuvi s hlubokým zimním dezénem. Hladké podrážky nechte raději doma. Tím, že se kroky za sebou rychleji střídají, se vyvažuje stabilita těla, protože nedochází k tak velkému vychýlení těla do stran, kdy bychom na ledě mohli ztratit rovnováhu.

V případě, že hrozí nebezpečí pádu, pomůže také, když snížíte těžiště těla tím, že v kyčlích, kolenou a kotnících uděláte mírnou flexi (mírný ohyb), jakoby jste chtěli do mírného podřepu. Těžiště těla tak přesunete níže a získáte opět větší stabilitu a stojnou základnu. Ruce přitom v žádném případě nedávejte například do kapes.Naopak, pokud k chůzi nepoužíváte žádnou oporu (například hůlky, berle, apod.), je dobré nechat ruce roztažené mírně od těla. Zvýšíte tak nejen stabilitu těla, ale také budete mít ruce připravené k případnému tlumení pádu při uklouznutí. Takto můžete předejít těžkým úrazům a zraněním pohybového aparátu,“ dodává MUDr. Michaela Tomanová.

Pokud jde o lidi vyššího věku, kteří již mají narušenou stabilitu a koordinaci, je vždy nejdříve dobré zvážit, zda je vůbec nutné v takovémto počasí ven vyrážet, protože i když dodržíte všechna tato pravidla, může i tak dojít k pádu.

Související články

TEST: Hrozí vám osteoporóza?

22.11.2016 00:01

Jak si zachovat silné kosti

11.10.2016 00:01

Jak husté máte kosti?

24.3.2016 00:01

Vitamin K2 je důležitý v boji s osteoporózou

24.2.2016 00:01

Relaxační minerál hořčík potřebuje většina lidí

15.2.2016 00:01

Potravinové doplňky vhodné i pro seniory

15.12.2015 00:01

Jak předcházet nejčastějším zimním dětským úrazům

27.11.2015 00:01

Jak ošetřit domácí úrazy?

22.4.2015 00:01

Přeslička rolní a osteoporóza

13.11.2014 00:01

Jak zůstat fit po padesátce

5.2.2013 00:01

Nedostatek vitamínu D

19.9.2012 00:01

Minerály a vitamíny pro zdravé kosti

17.9.2012 00:01

Více jak polovina populace má nedostatek vitamínu D

8.8.2012 00:01

7 důvodů proč získat vitamín D

24.5.2010 00:00

Extrakt z hroznových semínek je významný pomocník pro zdravé srdce, cévy, kůži, kosti i zuby

20.4.2010 00:00

Léky proti depresi a nespavosti mohou u seniorů způsobit nebezpečné pády

10.2.2010 00:00

Osteoporóza - řídnutí kostí SPECIÁL

29.5.2009 00:00

Zdravotní efekt a rizika inline bruslení

9.4.2009 00:00

Jak nedostat zápal plic

3.3.2009 00:00

Lékaři v Brně mají novou metodu léčby zlomeniny stehenní kosti

5.11.2008 00:00

Osteoporóze diety nesvědčí

9.11.2007 00:00

Osteoporózu lze včas diagnostikovat

20.10.2007 00:00

Osteoporóza trochu jinak

20.6.2006 00:00

Chůze a zdraví

15.3.2006 00:00

Proti osteoporóze pomalým cvičením

24.11.2005 00:00

Řídnutím kostí mohou trpět i muži

10.11.2004 00:00

Počet zlomenin roste kvůli novým sportům a špatné stravě

2.10.2003 00:00

Vápník vás neuchrání před osteoporózou!

3.7.2003 00:00

Šest pravidel pro zdravé kosti

6.8.2001 00:00

Rizikové faktory zvyšující odvápnění kostí

19.9.2000 00:00

Přidat komentář

 
* *