Individuální výběr pohybových aktivit

21.8.2012 00:01
Zdravý pohyb

Pohyb by si lidé měli volit podle fyzických možností a zdravotního stavu. U žen a mužů jsou jiné problematické partie, u dětí je nutno zohlednit potřeby rostoucího organismu

 Podle Jana Větrovského, garanta projektu Všeobecné zdravotní pojišťovny Žij zdravě. Vhodným a pravidelným cvičením je podle něj možné vytvarovat problematické partie a předejít zdravotním problémům, jako jsou bolesti hlavy nebo zad.


    Problematické partie souvisejí hlavně s ukládáním tuku, u mužů se ukládá v oblasti břicha, u žen hlavně na bocích, nohou a hýždích. U žen mají vliv na volbu pohybu i další faktory, jako menstruace, těhotenství či doba hormonálních změn v pozdějším věku.


    “U žen by se měla pohybová aktivita zaměřit na posílení středu těla, hlavně svalů pánevního dna, břicha a dolní poloviny těla. U mužů je střed také důležitý, ale víc se zaměřujeme na horní polovinu těla,“ řekl trenér.


    Oproti mužům mají ženy menší podíl svaloviny a širší pánev. Jsou ohebnější, když začnou sportovat, mají asi o deset procent větší svalové přírůstky než muži. Bývají v posilování vytrvalejší a pohyb u nich většinou vede ke snížení váhy. Mají v průměru jen 70 procent síly mužů, potřebují tedy jiné cvičební dávky.


    Ženy by se měly zaměřit na posilování lopatkových svalů a vnějších partií paží, je to prevence bolestí zad. Pravidelné protahování hlubokého ohybače hlavy pomáhá ke správnému držení těla, ženy se tak mohou zbavit migrén. Zpevnění pánevní oblasti uleví od menstruačních bolestí.


    Muži většinou očekávají od posilování, že se jim začnou rýsovat svaly na pažích a prsou, o zmenšení břicha podle trenéra tolik nestojí. Když posilují, tělo se jim spíše obaluje svaly, než aby ztráceli na váze. Při posilování by měli věnovat pozornost hlavně zádovým a břišním svalům, které pomáhají ke správnému držení těla.


    Děti si teprve budují svalový korzet, jak tělo roste a sílí. Důležitý pro ně je nácvik správného držení. Pohyb u nich má vést k rovnoměrnému rozvoji, proto by se pohybové aktivity měly doplňovat. Děti by nikdy neměly mít silový trénink s činkami. Zhruba do 15 let jim rostou kostní chrupavky, přetížením by si je nevratně poškodily. Děti by také nikdy neměly držet jednostranné redukční diety. Pokud potřebují zhubnout, je nutno stravu upravit, ale musí zůstat pestrá.


    Naďa Myslivcová - ČTK

Přidat komentář

 
* *