Diabetik a sport

2.9.2008 00:00
Zdravý pohyb

Jaká opatření by měl člověk s diabetem respektovat při sportu, aby předešel hypoglykemii?

Zvýšená spotřeba glukózy při pohybu vede k poklesu glykemie. Tomu lze předejít třemi způsoby: zvětšením množství jídla, sníženou dávkou inzulínu nebo kombinací obou postupů.

Který postup zvolíme? U školního dítěte, které je hodně pohyblivé, má často hlad a nemá problémy s nadměrnou hmotností, přidáme jídlo. Dospívající dívka, která se sama ke sportu nutí, protože si chce udržet štíhlou postavu, si sníží dávku inzulínu. U pohybu, který je plánovaný, jako bývá sportovní trénink nebo intenzivnější školní tělocvik, snížíme dávku inzulínu. Vykoukne-li v neděli odpoledne po deštivém dopoledni sluníčko a vyjedeme-li si na kole, nezbývá než přidat jídlo, protože inzulin byl už píchnut, když ještě pršelo. Dlouho trvající pohyb se střední intenzitou, jako třeba celodenní výlet na běžkách, bude určitě potřebovat kombinaci obou postupů - menší dávku inzulínu a větší množství jídla. Konkrétní rozhodnutí závisí v každé situaci na naší úvaze a zkušenosti. Kolik přidáme jídla? Podělíme se s vámi o návrhy z časopisu Diabetes Educator. Jsou to pouze návrhy, nic více. Každé dítě i každý dospělý člověk je jiný. Před počátkem pohybuje dobré si vždy změřit glykemii a během pohybu mít vždy s sebou pomůcky pro zvládnutí hypoglykemie.

Krátkodobý mírně intenzivní pohyb
¨ (např. chůze nebo pomalá jízda na kole méně než 30 minut):

  • při glykemii pod 4 mmol/1 přidat jídlo v množství 1 výměnné jednotky (v. j.) před pohybem,
  • při glykemii 4 až 7 mmol/1 přidat jídlo v množství 1 v. j. po pohybu,
  • při glykemii nad 7 mmol/1 nepřidávat nic.

    Středně intenzivní pohyb trvající hodinu
    (rekreační tenis, plavání, běh, jízda na kole, práce na zahradě):
  • při glykemii pod 4 mmol/1 přidat jídlo v množství 2 až 4 v. j. před pohybem a pak 1 v. j. každou hodinu,
  • při glykemii 4 až 10 mmol/1 přidat jídlo v množství 1 v. j. před pohybem a pak 1 v. j. každou hodinu,
  • při glykemii 10 až 17 mmol/1 nepřidávat jídlo,
  • při glykemii větší než 17 mmol/1 nezačínat sportovat!

    Velmi intenzivní pohyb
    (kopaná, lední hokej, košíková, intenzivní plavání, jízda na kole či běh na lyžích):
  • při glykemii pod 4 mmol/1 přidat jídlo v množství 4 v. j. před pohybem, dále monitorovat glykemii po hodině a podle výsledků přidávat další jídlo,
  • při glykemii 4 až 10 mmol/1 přidat jídlo v množství 2 až 4 v. j. před pohybem a dále každou hodinu totéž,
  • při glykemii 10 až 17 mmol/1 přidat jídlo v množství 1 v. j. před pohybem a dále každou hodinu totéž,
  • při glykemii přes 17 mmol/1 nezačínat sportovat!

    Nechceme-li přidávat jídlo, zmenšíme dávku inzulínu.
  • Pro krátkodobý a málo intenzivní pohyb postačí ubrat 5 až 10 % z té inzulínové dávky, která v době pohybu nejvíce působí.
  • Před středně intenzivním pohybem trvajícím hodinu ubereme 20 až 30 % z příslušné dávky inzulinu.
  • Před velmi intenzivním pohybem trvajícím dvě hodiny či déle ubereme 30 až 50 % z příslušné inzulínové dávky.
  • Plánujeme-li celodenní intenzivní pohyb, jako je dálkový pochod, vysokohorská turistika, celodenní túra na kole či na běžkách, budeme uvažovat o ubrání 50 % ze všech denních dávek inzulinu v případě, že se obvykle pohybujeme spíš málo, a o ubrání 30 % ze všech denních dávek inzulinu, pokud jsme na určitý pravidelný pohyb zvyklí.

    Injekce inzulinu se pokusíme píchnout do míst, která při pohybu nebudou přímo zatížena. Například zvýšené prokrvení stehna při jízdě na kole s sebou přinese rychlejší vstřebání inzulinu do krve a vyšší riziko hypoglykemie.

    Po ukončení dlouhodobého intenzivního pohybu však naše starosti ještě nekončí. Během většiny svých dnů si totiž ukládáme část přebytečné glukózy z jídla do jater jako zásobní glykogen. Odtud si doplňujeme glukózu do krve během noci. Pokud jsme během dne spotřebovali všechnu energii, kterou jsme získali prostřednictvím potravy, budeme mít v játrech jen malou zásobu glykogenu. Může se stát, že v noci nebudeme mít glukózu do krve z čeho doplňovat a že dojde k hypoglykemii. Proto po neobvykle dlouhém intenzivnějším pohybu může být užitečné ubrat 20 až30 % inzulinu i z večerní a noční dávky. I kdybychom byli sebevíc unaveni, neopomineme sníst druhou večeři!

    Pokud prožíváme určitou situaci poprvé či podruhé, budeme spoléhat hlavně na časté kontroly glykemie. Postupně se naučíme poznávat svoji vlastní reakci na sport a pohyb a dokážeme lépe a přesněji odhadnout potřebnou úpravu dávek inzulinu i množství jídla. Požitek z pohybu za to všechno určitě stojí!

    Zdroj: Jan Lebl, Štěpánka Průhová, Zdeněk Šumník a kol. - Abeceda diabetu - Příručka pro děti a dospělé, kteří chtějí o diabetu vědět víc, nakladatelství Maxdorf

  • Přehled komentářů

    zobrazit všechny komentáře 

    Dobrý den moje babička skoro vůbec nejí. Váží asi 51-54 kg. Co mám...
    Vanessa  |  14.11.2013 13:36

    a ona je diabetička nebo co?že jsi tu na této stránce ptáš?nějak mi to...
    jana  |  14.11.2013 15:58

    zobrazit všechny komentáře

    Přidat komentář

     
    * *