Cvičení tao

17.6.2010 00:00
Zdravý pohyb

Cvičení základní sestavy tao se doporučuje ráno, původně při východu slunce a tváří k východu.Vylaďuje náladu a dává pocit tělesné pohody.

Skřípání zuby

Sedíme, nejlépe se zkříženýma nohama, vzpřímené tělo. Vdechujeme ústy třikrát za sebou. Na nic nemyslíme a začneme drkotat zuby. Učiníme tak 36krát a zvolna přejdeme k dalšímu kroku.

Převalování slin

Ústa otevřená, jazyk směřuje doprava, doleva, nahoru, dolů, jakoby kloktáme, sliny převalujeme, jako bychom v ústech měli něco hořkého.

Umývání na sucho

Aneb když nás nikdo nehladí, budeme se hladit sami. Dlaně třeme o sebe, až pociťujeme teplo či přesněji horko. Pak dlaně přiložíme na čelo, pohladíme hlavu tak, že ruce se přesouvají na temeno hlavy a zase zpět. Cvik opakujeme třikrát. Poté přesuneme dlaně na oči, masírujeme obdobně jako výše. Po třech opakováních přesuneme dlaně na nos. Pak na ústa, bradu, krk a uši.

Má hlava je buben

Když se v písni může tvrdit, že "mé srdce housle jsou", proč by nemohla naše utrápená hlava sloužit jako buben. Sedíme vzpřímeně. Zacpeme si uši dlaněmi, prsty směřují k zátylku. Prsty (mimo malíček a palec) bubnují na temeno. V rámci jednoho cvičení 36krát.

Masáž krku

Nejprve levou dlaní, pak pravou, oběma 36krát masírujeme krk.

Točení trupem

Sed, nejlépe se zkříženýma nohama, tělo vzpřímené. Položíme levou ruku na pravé rameno, pravou ruku na levé rameno. Otáčíme tělem doleva a pak doprava, sedmkrát na každou stranu.

Držení nebes    

Vzpřímené tělo. Ramena zvedáme, ruce sevřeme v pest. Nadechneme nosem a přitom se nakláníme dopředu. Ukončíme nádech, vydechneme, což doprovázíme záklonem a uvolněním celé horní poloviny těla, včetně uvolnění stisku ruky v pěst. Opakujeme třikrát.

Napnu se jako luk, jsem zdravý jako buk

Sedíme vzpřímeně, nejlépe se zkříženýma nohama. Ruce pokrčené, dlaně v pěst, ukazovák směřuje k nebi. Zápěstím otočíme doleva, ramena následují tento pohyb. Pak totéž pravou. Opakujeme sedmkrát. Jde o poměrně náročný cvik, který můžeme doprovodit myšlenkou na své zdraví. Pomyslíme si třeba "jsem zdravý jako buk". Můžeme samozřejmě použít i verš z titulku.

Masáž pupku

Tělo je vzpřímené. Pravou rukou masírujeme břicho kolem pupku 36krát. Pak totéž levou.

Masáž ledvin

Tělo vzpřímené. Nejprve třeme dlaně tak, aby byly horké. Položíme je pak na ledviny a masírujeme 36krát.

Masáž nohy

Sedíme s tělem vzpřímeným. Levá ruka svírá pokrčenou levou nohu. Pravá ruka masíruje přední část chodidla. Pak se ruce i chodidla vymění. Optimálně masírujeme vždy 36krát.

Masáž páteře

Sedíme vzpřímeně. Třeme dlaně do tepla. Pak je položíme na páteř a energicky masírujeme od pasu až po oblast nad konečníkem.

Klasik dí, že pravidelné cvičení tohoto typu podporuje odolnost proti démonům i škodlivým energiím. Cílem je zachovat i v tomto nebezpečném (démonizovaném) prostředí svěží, čistou zářící duši. Sami bychom to takhle rozhodně neformulovali, několik tisíciletí je přece jen znát. Rozhodně jde o sestavu se značným relaxačním potenciálem. Vylaďuje náladu a dává pocit tělesné pohody. Význam má jak preventivní, tak i v případě, že naše nálada již byla narušena. Není nezbytné cvičit jen za úsvitů a tváří k východu, není nezbytné dbát zcela přesně, zda masírujeme 36krát, a není ani nutno procvičovat všechny cviky. Čínští mudrci by určitě souhlasili s naším hovorovým: "Žádná křeč!" Spíše klidně, v pohodě a bez nadměrného, neurotického úsilí. Tao učí, že nás čeká převtělení duše. Pokud budeme dobří, dostane se naše duše do těla člověka šlechetného. Hříchy nás ovšem mohou dostat do těla padoucha, zvířete, ba i hmyzu. My jsme si ovšem jisti, že individuální přizpůsobení cvičení z nás ani v budoucnu tarantuli neučiní.

Zdroj: Jak s dobrou náladou překonat nepříjemné situace, nakladatelství Grada

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

Vždycky je lepší mít někoho zkušeného, kdo Vám pohyb ukáže a...
eva  |  25.6.2010 18:53

V Praze se již několik let pravidelně schází skupina...
Jose R.  |  15.7.2010 22:38

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *