Co znamená, když mě při běhu bolí kolena? ?

9.7.2018 00:01
Zdravý pohyb

Primářka Rehabilitačního stavu Brandýs nad Orlicí MUDr. Michaela Tomanová odpovídá na 4 otázky k zdravému běhání

Co znamená, když mi při běhu bolí kolena? ?

Bolest kolen po běhu může mít různé příčiny. Možná jste byl/a jen nerozcvičený/á a neprotažený/á a vaše ztuhlé tkáně se přetížily, a to i tak, že mohly vzniknout mikrotraumata. Při běžeckém došlapu se musí naše tělo vyrovnat s tlakem, který je 2 - 3x vyšší, než je naše hmotnost, takže došlap na tvrdý povrch není při běhu pro naše klouby a vazy úplně ideální. Pokud je to možné, snažte se spíše běhat na měkčím povrchu např. na atletických dráhách či v lese, než po asfaltových silnicích. Běhání by se také měli úplně vyhnout lidé bezprostředně po operacích a úrazech kloubů dolních končetin. Pozor také na posilování a běh při počínající artróze. Kloubní chrupavka totiž není schopná regenerace a hrozí zde rychlejší rozvoj artrózy.

Jak škodí běh našim kloubům? ?

Při běhání jsou namáhány nejvíce klouby dolních končetin, hlavně kyčle, kolena a kotníky. Druhotně se však  může problém vzniklý například v kotníku přenášet i na páteř. Při nadměrné či nerovnoměrné, dlouhodobé zátěži, může dojít k poškození kloubů i vazivových tkání. Pokud si nejste jistí, zda Vám určitý pohyb škodí či nikoliv, poraďte se se svým rehabilitačním lékařem nebo jiným odborníkem, který se touto problematikou zabývá. Pravidelný pohyb ale kloubům rozhodně prospívá. Díky němu se zlepšuje flexibilita a elasticita kloubního pouzdra, zpevňují se okolní svaly a vazy, kloub je stabilnější a odolnější.?
?

Jaký vliv má osteoporóza na běh? ?

Osteoporóza neboli řídnutí kostí je podle posledních průzkumů nižší u lidí, kteří jsou minimálně 3x týdně v aktivním pohybu. Běh je jednou z možností, jak si uchovat správnou hustotu kostí.  Zvolte si vždy takovou zátěž, abyste své tělo zbytečně nepřetížili, nemusíte vše zvládnout hned na začátku a dávat si neúměrné cíle, tím si spíše ublížíte. Zátěž si přidávejte postupně a přizpůsobujte ji momentálním možnostem vašeho těla. Není však dobré věnovat se jednostranně pouze běhu. Vhodné je zařadit i další cvičení, které pomůže posílit a protáhnout váš pohybový aparát. ?

Jak se nejzdravěji před během protáhnout?

Před samotným během je vhodné tělo na zátěž připravit. Důležité je se protáhnout, uvolnit si svaly a vazivové tkáně. Začít můžete také desetiminutovou rychlou chůzí, a pokud vám to zdraví a kondice dovolí, pomalu přejdete na běh. Na závěr dopřejte svému tělu uvolňovací cviky. Velmi důležité je zvolit i správné kvalitní běžecké boty.?

Související články

Jaké sporty a pohybové aktivity jsou vhodné při artróze

12.3.2018 00:01

Při běhu v chladu se i lépe hubne

15.1.2018 00:01

Hubněte se svými mazlíčky

27.12.2017 09:01

Zimní pohybové aktivity pro lidi nad 60 let

12.12.2017 08:01

Desatero pohybu

24.11.2017 09:01

Jak správně běhat, abyste si při běhu neublížili

4.9.2017 09:01

Aby bylo běhání zdravé

20.6.2017 00:01

Jak se připravit na trénink

2.6.2017 00:01

Hořčík a cvičení

30.5.2017 00:01

Jak správně běhat, abyste si nezničili klouby

18.5.2017 00:01

5 tipů, jak běhat se psem

2.9.2016 00:01

Jak vybrat správné běžecké boty

24.8.2016 00:01

Otázky a odpovědi ke zdravému běhání

27.7.2016 00:01

Rady pro maraton a varování před užíváním leků proti bolesti před startem

5.5.2016 00:01

Správný pitný režim běžce

3.7.2015 00:01

Začínáte běhat? Vyvarujte se častých chyb

22.5.2015 00:01

Severská chůze s holemi prospívá nemocnému srdci

23.12.2014 00:01

7 možných příčin, proč při běhání nehubnete

28.7.2014 00:01

Jak si správně vybrat běžecké boty

17.6.2014 00:01

Intenzivní pohyb pomáhá při rakovině

28.8.2012 00:01

Psychické změny spojené s pohybem

31.5.2012 00:01

O chůzi, stání a putování

10.4.2012 00:01

Co byste měli vědět o svých svalech

1.12.2010 00:00

Přiměřený pohyb kloubům svědčí

20.10.2010 00:00

Jednoduché protažení před a po zátěži - strečink

15.7.2010 00:00

Měníte životní styl? Začínáte sportovat? Zjistěte, jestli to vaše tělo zvládne

7.7.2010 00:00

Doporučení pohybové aktivnosti

26.4.2010 00:00

Sto kroků za minutu a budete fit!

22.8.2009 00:00

Proč je sportovní oblečení nutností?

7.8.2009 00:00

Běhání ve vodě pomáhá při bolestech bederní páteře

15.7.2009 00:00

Zdravotní efekt a rizika inline bruslení

9.4.2009 00:00

Diabetik a sport

2.9.2008 00:00

Pravidelná procházka snižuje nadváhu

2.1.2008 00:00

Jak správně padat při jízdě na kolečkových bruslích

26.7.2005 00:00

Atletům s dušností pomůže rybí tuk

12.3.2004 00:00

Pohyb a beta-endorfiny

28.3.2003 00:00

Rotoped

7.3.2003 00:00

Intenzivním pohybem proti onemocnění srdce

29.10.2002 00:00

Jaký sport je vhodný pro vaše záda

21.6.2002 00:00

Nonstop trekkingový běh napříč Českou republikou

23.4.2002 00:00

Osamělý vlk - první dog trekking v České republice

5.10.2001 00:00

Přidat komentář

 
* *