Aby bylo běhání zdravé

20.6.2017 00:01
Zdravý pohyb

Primářka Rehabilitačního ústavu MUDr. Michaela Tomanová odpovídá na čtyři časté dotazy tykající se zdravého běhání: Je běh prospěšný pro naše klouby? Pokud mě po běhání bolí kolena, co dělám špatně? Má běh vliv na osteoporózu? Jak se nejlépe protáhnout či připravit na samotný běh?

Je běh prospěšný pro naše klouby?
Při běhání jsou namáhány nejvíce klouby dolních končetin, hlavně kyčle, kolena a kotníky. Druhotně se však může problém vzniklý například v kotníku přenášet i na páteř. Při nadměrné či nerovnoměrné, dlouhodobé zátěži, může dojít k poškození kloubů i vazivových tkání. Pokud si nejste jistí, zda Vám určitý pohyb škodí či nikoliv, poraďte se se svým rehabilitačním lékařem nebo jiným odborníkem, který se touto problematikou zabývá. Pravidelný pohyb ale kloubům rozhodně prospívá. Díky němu se zlepšuje flexibilita a elasticita kloubního pouzdra, zpevňují se okolní svaly a vazy, kloub je stabilnější a odolnější.

Pokud mě po běhání bolí kolena, co dělám špatně?
Bolest kolen po běhu může mít různé příčiny. Možná jste byl/a jen nerozcvičený/á a neprotažený/á a vaše ztuhlé tkáně se přetížily a to i tak, že mohly vzniknout mikrotraumata. Při běžeckém došlapu se musí naše tělo vyrovnat s tlakem, který je 2-3x vyšší než je naše hmotnost, takže došlap na tvrdý povrch není při běhu pro naše klouby a vazy úplně ideální. Pokud je to možné, snažte se spíše běhat na měkčím povrchu např. na atletických dráhách či v lese, než po asfaltových silnicích. Běhání by se také měli úplně vyhnout lidé bezprostředně po operacích a úrazech kloubů dolních končetin. Pozor také na posilování a běh při počínající artróze. Kloubní chrupavka totiž není schopná regenerace a hrozí zde rychlejší rozvoj artrózy.


Má běh vliv na osteoporózu?

Osteoporóza neboli řídnutí kostí je podle posledních průzkumů nižší u lidí, kteří jsou minimálně 3x týdně v aktivním pohybu. Běh je jednou z možností, jak si uchovat správnou hustotu kostí. Zvolte si vždy takovou zátěž, abyste své tělo zbytečně nepřetížili, nemusíte vše zvládnout hned na začátku a dávat si neúměrné cíle, tím si spíše ublížíte. Zátěž si přidávejte postupně a přizpůsobujte ji momentálním možnostem vašeho těla. Není však dobré věnovat se jednostranně pouze běhu. Vhodné je zařadit i další cvičení, které pomůže posílit a protáhnout váš pohybový aparát.

Jak se nejlépe protáhnout či připravit na samotný běh?
Před samotným během je vhodné tělo na zátěž připravit. Důležité je se protáhnout, uvolnit si svaly a vazivové tkáně. Začít můžete také desetiminutovou rychlou chůzí, a pokud vám to zdraví a kondice dovolí, pomalu přejdete na běh. Na závěr dopřejte svému tělu uvolňovací cviky. Velmi důležité je zvolit i správné kvalitní běžecké boty

Související články

Strečink - protažení před a po cvičení

25.5.2017 00:01

Jak správně běhat, abyste si nezničili klouby

18.5.2017 00:01

18 potravin na podporu růstu svalů

11.1.2017 00:01

Nejčastější chyby při cvičení a jak se jim vyhnout

2.12.2016 00:01

Cviky pro lepší krevní oběh

3.11.2016 00:01

Jak si zachovat silné kosti

11.10.2016 00:01

5 tipů, jak běhat se psem

2.9.2016 00:01

Co s nesportovním dítětem?

24.8.2016 00:01

Jak vybrat správné běžecké boty

24.8.2016 00:01

Otázky a odpovědi ke zdravému běhání

27.7.2016 00:01

Jak co nejlépe využít dovolenou k odpočinku

28.6.2016 00:01

Rady pro maraton a varování před užíváním leků proti bolesti před startem

5.5.2016 00:01

Cvičení bojuje proti rakovině mnoha mechanismy

21.3.2016 00:01

5 chyb, které děláme při cvičení

19.2.2016 00:01

Správný pitný režim běžce

3.7.2015 00:01

Začínáte běhat? Vyvarujte se častých chyb

22.5.2015 00:01

7 možných příčin, proč při běhání nehubnete

28.7.2014 00:01

Jak si správně vybrat běžecké boty

17.6.2014 00:01

Jednoduché protažení před a po zátěži - strečink

15.7.2010 00:00

Doporučení pohybové aktivnosti

26.4.2010 00:00

Běhání ve vodě pomáhá při bolestech bederní páteře

15.7.2009 00:00

Proti osteoporóze pomalým cvičením

24.11.2005 00:00

Jak správně cvičit strečink?

30.4.2003 00:00

Nonstop trekkingový běh napříč Českou republikou

23.4.2002 00:00

25 způsobů jak formovat postavu

24.9.2001 00:00

Šest pravidel pro zdravé kosti

6.8.2001 00:00

Člověk potřebuje pohyb

14.6.2000 00:00

Přidat komentář

 
* *