6 nových trendů v cvičení na rok 2016

28.12.2015 00:01
Zdravý pohyb

Karel Jarušek z České komory fitness s kolegy sestavil žebříček cvičebních trendů pro příští rok.

1. Crossfit a HIIT: Intervalový trénink se těší čím dál větší oblibě

Dlouhodobým trendem je namísto zvedání železa v posilovně, intenzivní práce s vlastním tělem. „Tréninky typu Crossfit zvyšují odolnost organismu a lepší připravenost na „boj“ ve skutečném životě,“ vysvětluje Karel Jarušek. Zejména v posledních dvou letech vyrostla řada ryze crossfitových center ve velkých i malých městech. Stávající fitcentra reagují intenzivním zařazováním skupinových lekcí ve stylu Crossfitu, HIIT a dalších metod intervalového tréninku o vysoké intenzitě do své nabídky ve skupinových sálech. „Lze očekávat, že v příštím roce téměř nenajdeme město, kde by nabídka těchto aktivit nebyla k dispozici,“ dodává Karel Jarušek.

2. Elektrická stimulace svalů za minimum času

Dalším trendem je zkracující se doba tréninku. „Výjimkou tak dnes není ani dvacetiminutový trénink. Pracují s ním zejména specializovaná centra, která využívají nejmodernější technologie jako je elektrická stimulace svalů (EMS), nebo kruhový trénink na elektricky ovládaných strojích. Díky vysoké intenzitě takto stačí cvičit dvacet až třicet minut a maximálně jednou až dvakrát za týden,“ vysvětluje Karel Jarušek s tím, že jen za poslední dva roky vyrostlo přes třicet nových studií s EMS tréninkem.

3. Body & min

Zejména ženy chtějí cvičit „zdravě“?Jóga, pilates nebo nejrůznější formy cvičení body & mind, které se zaměřují na zdravotní aspekty, jsou čím dál oblíbenější. Lidé i ve fitkách vyhledávají komplexní péči - od fyziodiagnostiky po cílený cvičební program, často včetně správně zaměřené relaxace. „Nástup Health tréninku bude snazší ve větších městech, jelikož ta generují větší počet osob s civilizačními onemocněními kvůli rychlejšímu, ale pohodlnějšímu životnímu stylu. Komplexní péče, zejména ve spolupráci s lékaři, fyzioterapeuty a dalšími odborníky je tak pro většinu fitek nevyhnutelná,“ domnívá se Jana Havrdová z Českého svazu aerobiku a fitness FISAF.cz.

4. Chytré kardio stroje?

Dříve byla fitness centra, nebo chcete-li posilovny, vybavena zejména silovými stroji, ovšem to se mění a vybavují se ve velkém kardio stroji a zejména stále oblíbenějšími běžeckými pásy. „Posilovací stroje jsou zastoupeny dle našeho průzkumu u více než 60 % center, zatímco kardio stroje jen u 55 %, ale to se rychle mění,“ upozorňuje Jana Havrdová s tím, že vzestup oblíbenosti kardio strojů je navíc ovlivněn velkým množstvím mobilních aplikací, s nimiž je cvičení pro mnohé lidi zábavnější.

5. Zumba na ústupu, hledá se nástupce

Stále ještě plní sály, ale již výrazně méně než dříve. Zumba výrazněji ustupuje z žebříčku hlavních trendů nejen u nás, ale i ve světě. Taneční formy cvičení však budou podle odborníků i nadále velkým tahákem, který bude plnit sály fitek. African Dance, SpideRap, Macumba, Welldance nebo ve světě stále populárnější Country Fitness už dobývají i česká sportovní centra. „Horkým hitem by se pak mohl stát takzvaný Stirfit, který kombinuje prvky Ginga, základního kroku z Caopiery, protože pozitivně upravuje držení těla a zároveň zvyšuje svalovou sílu. Cvičí se bez pomůcek pouze s vlastním tělem, zpravidla padesát minut,“ říká Karel Jarušek.

6. Hřiště nejen pro děti

Street workout neboli kalestenika je trénink převážně venku, na hřištích (často vytvářenými právě pro tento druh cvičení) s hrazdami, kruhy, bradly a dalšími nástroji a už i nás mu holduje čím dál více lidí. Bohužel se dá provozovat je v některá roční období...

Zdroj: www.ceskakomorafitness.cz,www.fisaf.cz

Související články

Čím a proč je jízda na koloběžce tak unikátní a přínosná?

27.10.2015 12:11

Cvičení pro každého a každý věk

31.8.2015 00:01

V kondici díky 10 000 kroků

21.8.2015 00:01

Jak zůstat stále ve formě

7.7.2015 00:01

7 důvodů, proč cvičit jógu

16.6.2015 00:01

Začínáte běhat? Vyvarujte se častých chyb

22.5.2015 00:01

Severská chůze s holemi prospívá nemocnému srdci

23.12.2014 00:01

Jak si po ránu protáhnout tělo

9.10.2014 00:01

7 známek, že cvičíte příliš mnoho

3.1.2013 00:01

Individuální výběr pohybových aktivit

21.8.2012 00:01

Fitjazz: Tančit může každý

26.7.2012 00:01

Power Jóga

28.6.2012 00:01

Spinning

7.6.2012 00:01

Bikram jóga působí na tělo i psychiku

4.5.2012 00:01

Očista tancem

7.4.2011 00:00

Cvičení tao

17.6.2010 00:00

Ideomotorika

4.12.2009 00:00

Bicepsy v posteli?

6.10.2009 00:00

Příroda místo fitka

19.8.2009 00:00

Turistika pro zdraví a štíhlou linii

8.7.2009 00:00

Aerobní trénink ve fitness centru

23.4.2009 00:00

Hathajóga - sjednocení ducha, těla i mysli

26.3.2009 00:00

Chůze naboso

15.12.2008 00:00

Joga terapie

3.12.2008 00:00

Cvičení na míči

24.10.2008 00:00

Jak na posilovny?

11.9.2008 00:00

Jarní detoxikace a pohybové kurzy

22.4.2008 00:00

Cvičení tai-či prý zlepšuje imunitu a pomáhá lidem s cukrovkou

18.4.2007 00:00

Kondiční cvičení udržuje fit tělo i mozek

26.2.2004 00:00

Tajemství budó, tajemství zenu

28.11.2003 00:00

Soubor čchi-kungu pro každodenní cvičení

11.6.2003 00:00

Jak správně cvičit strečink?

30.4.2003 00:00

Rotoped

7.3.2003 00:00

Kung-fu

13.2.2003 00:00

Jaký sport je vhodný pro vaše záda

21.6.2002 00:00

Tchai-ti jako meditace ztišení

20.5.2002 00:00

Nonstop trekkingový běh napříč Českou republikou

23.4.2002 00:00

Rituály Pěti Tibeťanů jsou víc než pouhé cviky

20.3.2001 00:00

Vzhled a fyzické zdraví po šestiměsíčním cvičení Čchi-Kungu

25.9.2000 00:00

Může cvičení Čchi-Kung prodloužit věk ?

11.9.2000 00:00

Jak působí jógové techniky na člověka

19.7.2000 00:00

Proč cvičit strečing ?

29.6.2000 00:00

Zdravotní účinky Čchi-kungu

12.6.2000 00:00

Čchi-kung

9.6.2000 00:00

Detoxikace na trampolíně

17.5.2000 00:00

Aerobní cvičení pro zdraví a dobrou náladu

10.5.2000 00:00

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

Za mne doporučuji jako pomocníka ke cvičení a běhání diář od Mioše...
Alka  |  10.1.2016 00:05

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *