10 rad, jak vybrat správné fitko

27.5.2016 00:01
Zdravý pohyb

Nebaví vás cvičit a nejde vám to? Možná, že problém není ve vás, ale ve fitness centru, kam chodíte. Máme pro vás 10 tipů, jak si vybrat fitko, kam se budete těšit, a ještě budete mít výsledky.

1. Co očekáváte? Než se zaregistrujete do fitness centra, o kterém mluví celé město, srovnejte si nejprve své požadavky. Chcete chodit do rodinného fitka, kde vás bude znát recepční jménem, kde poklábosíte v šatnách a kde se na hodině budete znát všichni se všemi? Nebo si chcete při cvičení hlavně vyčistit hlavu a jakákoliv představa dalších sociálních kontaktů a konverzace vás spíš děsí? V tom případě bude lepší zvolit větší fitko, kde se ztratíte v davu a většinu času zůstanete v anonymitě.

2. Vhodná lokalita: Jestliže chcete u cvičení vydržet, lokalita hraje naprosto zásadní roli. Jak říká Jana Havrdová, prezidentka Českého svazu aerobiku a fitness Fisaf.cz a nezávislé iniciativy Česko se hýbe: „Fitness centrum by mělo být vzdálené maximálně deset minut od místa, kde se pravidelně pohybujete.“ Když vám totiž lekce zumby zabere i s cestou tři hodiny času a musíte se kvůli ní trmácet přes celé město, není moc pravděpodobné, že se k takové aktivitě donutíte pravidelně. Naopak - pokud máte fitko třeba při cestě z práce, je to ideální varianta.

3. Co vám vyhovuje? Správná otázka nejen při výběru fitness centra, ale vlastně čehokoliv, by neměla znít „Které je nejlepší?“, ale „Které mi vyhovuje?“... „Správné fitko je takové, kde se prostě cítíte dobře,“ říká Jana Havrdová. Jsou lidé, kteří si nejlépe zacvičí obklopeni bezchybnými postavami dalších spolucvičících. A jsou takoví, kteří mají chuť z takového fitka okamžitě utéct. Dnes už existuje například řada fitness klubů určených pouze ženám, kam je mužům vstup zakázán. Pokud to poslední, co si přejete, je, aby vás u cvičení okukovali muži s pekáčem buchet na břiše, tohle bude perfektní řešení.

4. Úroveň služeb: Čisté šatny, toalety a sprchy by měly být samozřejmostí. Hodně vám o fitku napoví také to, jak personál zareaguje, když něco nefunguje. Jestliže na toaletě chybí papír a nikdo se moc nemá k tomu ho doplnit, je to signál, že zákazníků si tady moc neváží. Totéž platí o sálech a strojích. Je v sále uklizeno? Jsou pomůcky srovnané? Jsou stroje skutečně takové, jaké patří do fitness centra, a ne do obýváku v bytě? Všimněte si, že správně stroje ve fitness centrech bývají mnohem mohutnější, než si můžete pořídit domů. Musí totiž snést několikanásobnou zátěž.  

5. Členství, nebo platba za lekce? V zahraničí je členství oblíbená, a často i jediná možnost, jak fitness centrum vůbec navštěvovat. „V Česku je na modelu členství postavených necelých 10 % fitness center,“ říká Jana Havrdová s tím, že většina Čechů dává přednost platbě za jednotlivé hodiny. Členská fitka každopádně existují a je dost takových, kde za jednorázový měsíční poplatek můžete využít nejen mnoha hodin různého tréninku, ale třeba také saunu, parní lázeň, whirpool, masáže, kosmetiku apod. To jsou samozřejmě úžasné záležitosti, ale zvažte, zda na to všechno opravdu budete mít čas. Pokud milujete zumbu a nemůžete vystát klasické posilovací stroje, nebude lepší a finančně rozumnější chodit do studia, kde máte třeba méně možností, ale vlastně je vám daleko bližší?

6. Nejdražší není nejlepší. Ale... Nejdražší fitko se rozhodně nerovná nejlepší. Ale cena členství nebo hodiny vám může dost napovědět o kvalitě - nebo naopak - nekvalitě služeb. „Je to jako s restauracemi,“ říká Jana Havrdová a pokračuje: „V McDonald 's také dostanete najíst, ale z papíru a plastových kelímků, a rozhodně vás nikdo nebude obsluhovat.“ U fitka platí totéž. Za cenu 50 Kč za vstup těžko můžete očekávat, že vám někdo dá k dispozici čistý ručník nebo že vás opraví, když se hrbíte na rotopedu. Platíte prostě za možnost zacvičit si. Naopak za cenu 150 Kč byste měli dostat nejen kvalitní vybavení, ale obzvlášť pokud jste ve fitku poprvé, měl by vás jím někdo ze zaměstnanců provést a ukázat vám dostupné možnosti. V takových fitness centrech bývá k dispozici i trenér, který obchází kolem cvičících, a jehož se můžete zeptat, na co potřebuje. Není to váš osobní trenér, ale vyplatí se ho využít, jestliže si nevíte rady.

7. Osobnost instruktora: Je jedno z nejdůležitějších kritérií. Bude vám vyhovovat člověk, který na vás řve jako na vojáky a po jehož hodině druhý den jen stěží „dolezete po čtyřech“ do práce? Pokud chodíte na skupinové lekce, ať už v jakémkoliv fitku, instruktor by měl dodržovat alespoň základní standardy. „Nejhorší, co se vám může stát, když přijdete poprvé cvičit na skupinovou lekci, že se najednou objeví člověk, který si stoupne dopředu, a vy až podle toho, že zapne hudbu, poznáte, že jde o instruktora,“ říká Jana Havrdová. Od takového instruktora asi nemůžete očekávat, že vás bude motivovat k velkým výkonům a pravidelnému návratu na hodiny.

8. Najměte si trenéra: Tohle je trochu ošidné, protože ve spoustě fitek v Česku si s sebou nemůžete přivést svého oblíbeného trenéra, ale musíte využít nabídku fitness centra. Takový trenér pak podléhá podmínkám fitka, a od toho se může odvíjet například jeho honorář a další věci. Proto je dobré se hned na začátku na tuhle možnost poptat, pokud o ni stojíte. Je trenér k dispozici? Můžete mít vlastního? Kolik budete muset zaplatit? A tak dále.

9. Hodiny nejdřív vyzkoušejte: Ať začnete chodit kamkoliv, Jana Havrdová radí neupsat se fitness centru okamžitě. „Vyzkoušejte různé hodiny pod vedením různých instruktorů,“ říká a pokračuje: „Zaměřte se na to, jak je fitko obsazené v časech, které vám vyhovují, jestli a jak dlouho budete případně muset čekat na rotoped, běhací pás apod.“ Dobré je si také zjistit, zda centrum reaguje na novinky, anebo nabízí už roky pořád totéž. Tady opět záleží na ceně. Od fitka se vstupným 50 Kč asi nemůžete čekat poslední trendy, naopak u dražšího je spíš s podivem, když je nenabízí.

10. Čtěte smlouvu: Pokud se rozhodnete pořídit si členství, pozorně si přečtěte podmínky. Je to jako s každou jinou smlouvou - drobné písmo často skrývá pro mnoho lidí překvapivá pravidla a závazky. Než podepíšete, informujte se hlavně o podmínkách přerušení nebo předčasného ukončení členství a podobně. Tohle platí zejména v případě, kdy si členství kupujete v rámci různých speciálních nabídek.  
 


Zdroj: Česko se hýbe

Související články

Zefektivněte cvičení pomocí intervalového tréninku

12.5.2016 00:01

Podpořte růst svalů pomocí přirodní stravy

26.4.2016 00:01

5 chyb, které děláme při cvičení

19.2.2016 00:01

Nové taneční fitness trendy

2.2.2016 00:01

6 nových trendů v cvičení na rok 2016

28.12.2015 00:01

10 rad, jak vést děti k pohybu

6.10.2015 00:01

Vytvarujte své hýždě, boky a stehna za 15 minut cvičení doma!

19.2.2015 00:01

3 nejčastější chyby při cvičení

21.11.2014 00:01

Potravinové doplňky pro sportovce

24.1.2014 00:01

Individuální výběr pohybových aktivit

21.8.2012 00:01

Fitness video-trenink: Posilování břišních svalů

31.7.2012 00:01

Fitness video-trenink: Posilování hrudních svalů

19.7.2012 00:01

Fitness video-trenink: Posilování zádových svalů

9.7.2012 00:01

Jak zpevnit problémové partie při cvičení doma?

15.6.2012 00:01

Fitness video-trenink: Zpevňování dolních končetin

6.6.2012 00:01

Hledáte vhodné pomůcky pro cvičení doma? Tady jsou!

15.2.2012 00:01

Jak ve cvičení dosáhnout svých cílů

12.1.2012 00:01

Nejčastější technické chyby při posilování vybraných svalových partií

28.12.2011 00:01

Proč posilovat?

2.6.2009 00:00

Infarkt nebo náhlá smrt při pohybové aktivitě

7.5.2009 00:00

Aerobní trénink ve fitness centru

23.4.2009 00:00

Cvičení na míči

24.10.2008 00:00

Suplementy (potravinové doplňky) při posilování

8.10.2008 00:00

Jak na posilovny?

11.9.2008 00:00

Jarní detoxikace a pohybové kurzy

22.4.2008 00:00

Jak správně cvičit strečink?

30.4.2003 00:00

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

Dobrý den, myslíte si, že takovýto stepper...
Jaroslava  |  31.5.2016 06:20

Postrádám tu rady, jak si tedy vybrat to správné fitko...:o)
Ente  |  5.6.2016 23:51

Fitko je dobrý v Brně v WorldClass fitnees.
McDonald  |  6.6.2016 00:41

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *