10 důvodů, proč vyzkoušet těhotenskou jógu

6.2.2018 00:01
Zdravý pohyb

Gravidjóga neboli těhotenská jóga se i u nás těší čím dál větší oblibě. Prospívá nastávající mamince i miminku a kromě lepší fyzické kondice je před porodem uvede i do potřebné psychické pohody.

V těhotenství dochází k mnoha fyzickým, psychickým a hormonálním změnám. Cvičení těhotenské jógy pomáhá především v tom, že protahuje i posiluje svaly celého těla a hlubokého stabilizačního systému, čímž ho pomáhá připravovat na snadný porod,“ říká Marcela Rešlová, lektorka těhotenské jógy z Monkey´s Gym.
Nastávající maminka se při těhotenské józe naladí na své tělo, uvědomuje si pocity i emoce a nachází vnitřní klid. Nácvik jógového dechu, správné dýchání a meditace přinášejí zklidnění, a proto se mohou hodit při porodu. „Při takovém cvičení se uvolňují hormony štěstí - endorfiny, po kterých cítíme radost a harmonii,“ vysvětluje Marcela Rešlová.
Samotné cvičení je prospěšné v tom, že předchází bolestem zad, snižuje riziko výskytu trombózy, vysokého krevního tlaku, těhotenské cukrovky, uvolní hrudník a zlepší krevní oběh.

Naučíte se pracovat se svým tělem i náladami
Jemné cvičení těhotenské jógy v Monkey´s Gym vychází z klasické hatha jógy. Slouží především ke zklidnění celého těla, emocí a pocitů. Je zaměřeno na dlouhé dýchání, posílení pánevního dna, protahovací cviky určené ke zvýšení pružnosti a otevření kyčlí pro snadný porod.
„Maminka si postupně během cvičení uvědomuje jednotlivé partie svého těla. Důležitá je především práce s pánevním dnem i zjištění, jaké svaly potřebují posílit, a které naopak uvolnit. Intenzita a rychlost dechu velmi ovlivňují naše psychické rozpoložení a myšlenkové pochody. Když vědomě zpomalíme svůj dech, zpomalíme i procesy v těle, a tím změníme i svou náladu. Je to komplexní, psychosomatický princip a pohled na zdraví člověka, v tomto případě maminky i miminka,“ upozorňuje Marcela Rešlová s tím, že cvičení těhotenské jógy se doporučuje až od druhého trimestru, kdy již většinou poleví prvotní nevolnosti a žena se cítí ve fyzické i psychické pohodě.
„Cítí-li se maminky dobře, můžou samozřejmě přijít i v prvním trimestru. Vždy je ovšem dobré naslouchat svému tělu a provádět cviky, ve kterých se cítí komfortně. O případných zdravotních obtížích je nutné vždy informovat lektorku,“ dodává odbornice.

Jak vypadá hodina těhotenské jógy: Cvičení těhotenské jógy se zahajuje krátkou relaxací, dýchacími cviky na uvolnění a zklidnění. Dochází k přenesení pozornosti z vnějšku dovnitř, ke svému tělu a dechu. Poté následují cviky na zahřátí a protažení. Jednotlivé jógové pozice (ásány) jsou přizpůsobeny graviditě, cvičí se vestoje, vsedě a v lehu na boku. „Každý cvik je propojen s dechem a uvědoměním si toho, která část těla zrovna pracuje. Někdy se cvičí modifikovaný pozdrav slunci, jindy používáme jako pomůcky míče. Závěrečná část hodiny je věnována dlouhé relaxaci vleže,“ vysvětluje odbornice z Monkey´s Gym.

Jak to bude na lekci vypadat: V prostředí by měla vládnout příjemná, pohodová atmosféra, kde se budete cítit bezpečně. Například Monkey´s Gym je tělocvična plně vybavena vším, co může lektorka využít. Ta pak připravuje cvičení tak, aby respektovalo všechna pravidla pohybu u těhotných a současně odráželo aktuální stadium těhotenství. Současně jej přizpůsobuje zdravotnímu stavu maminek. A porodem příjemné cvičení rozhodně nemusí skončit. Monkey´s Gym je především tělocvična šitá na míru dětem, a proto tady po porodu může maminka navázat cvičením s miminkem.
 
10 důvodů, proč vyzkoušet těhotenskou jógu
1. Budete v lepší fyzické kondici
2. Dělá dobře miminku
3. Zpevňuje a uvolňuje svaly potřebné k porodu
4. Snižuje stres
5. Dodá vám sílu
6. Zklidní vás a naučí vás lépe vnímat své tělo
7. Dechová cvičení podporují proudění lymfy
8. Podle vědců zlepšuje imunitu
9. Naučíte se pracovat se svými emocemi
10. Objevíte nový svět, který dost možná neopustíte ani po porodu.

Zdroj: www.monkeysgym.cz

Související články

Kdy a jak začít cvičit po porodu

24.1.2018 00:01

Cviky na bolavá záda

21.6.2017 00:01

Strečink - protažení před a po cvičení

25.5.2017 00:01

Proč a jak posilovat miminkům svalstvo zad a šíje

20.4.2017 00:01

Co je třeba vyřídit po příchodu novorozence na svět

24.3.2017 00:01

Jak se po porodu dostat rychle do formy

13.2.2017 00:01

16 tipů, jak se i doma hýbat s dětmi

15.11.2016 00:01

Cvičící děti jsou zdravější a šikovnější. Cvičit mohou již miminka.

19.8.2016 00:01

Plavání v těhotenství

8.7.2016 00:01

Tělesný pohyb vám pomůže zbavit se napětí v těhotenství

16.6.2016 00:01

Čekáte nový přírůstek do rodiny? Vyřiďte všechny náležitosti po porodu včas.

26.4.2016 00:01

Bolesti zad v těhotenství a jak s nimi zatočit

25.2.2015 00:01

Jak a proč posilovat svaly pánevního dna

18.7.2014 00:01

Vliv těhotenství a porodu na inkontinenci

4.4.2014 00:01

Maminky nezapomínejte na jód!

21.12.2012 00:01

Zpátky do formy po porodu

21.11.2012 00:01

Individuální výběr pohybových aktivit

21.8.2012 00:01

Po porodu hubněte pomalu

19.7.2012 00:01

Péče o hráz po porodu

10.5.2011 00:00

Fyzické aktivity a těhotenství

16.3.2011 00:00

Cvičení na posílení svalů pánevního dna

25.2.2011 00:00

Břišní tanec jako příprava na porod

19.8.2010 00:00

Koho u porodu?

9.4.2010 00:00

Prenatal - dopřejte sobě i svému budoucímu děťátku tu nejvyšší kvalitu

7.2.2009 00:00

Kojící matky, které cvičí, prý mají více mléka

3.10.2008 00:00

Kdy vyrazit do porodnice

25.6.2008 00:00

Co je dobré si nachystat do porodnice

20.5.2008 00:00

Tělesné změny v průběhu těhotenství

9.3.2007 00:00

Porod často vede k poruše statiky pánevního dna

30.1.2007 00:00

Dýchání během porodu

23.1.2007 00:00

Cvičíme s kojencem

20.10.2006 00:00

Cviky vhodné v těhotenství a jako příprava na porod

23.8.2006 00:00

Těhotenství a příprava na porod v období středověku

8.3.2006 00:00

Těhotenství a příprava na porod v období starověku

6.2.2006 00:00

Maminky, rozpohybujte svá bříška!

22.8.2005 00:00

Cviky proti křečovým žilám v těhotenství

15.12.2004 00:00

Návrat do běžného života po porodu

25.6.2003 00:00

Soubor čchi-kungu pro každodenní cvičení

11.6.2003 00:00

Masáž hráze - příprava na porod

23.4.2003 00:00

Rozhovor: Ivana Königsmarková - Těhotenství není nemoc!

12.2.2001 00:00

Meditace v těhotenství

7.3.2000 00:00

Strava během těhotenství

8.1.2000 00:00

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

Děkuji za pěkný článek, nejpíš gravid jógu vyzkouším. Jsem teprve...
Alena  |  8.2.2018 13:27

V těhotenství nedělejte žádné velké změny. Buďte dobře naladěná a...
Žena 65, 4 děti  |  9.2.2018 18:54

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *